Spolarpump (Toyota Avensis)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JonathanAlm
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 12:58:22
Bilmodell: TOYOTA AVENSIS 2.0
Årsmodell: 2004

Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av JonathanAlm »

Hej,
jag har en söndrig spolarpump till framrutan. Motorn går inte igång när jag matar på med spolarvätska. Vindrutetorkaren, samt pumpen till bakrutan fungerar.

Nu är jag på jakt efter en ny pump men hittar inga till just Toyota Avensis. Många modeller på t.ex. Biltema/Mekonomen har till många andra bilmärken, men ej Toyota Avensis.
Därför undrar jag om det är så pass enkelt att vissa märken passar ändå? Eller om det finns universalpumpar för flertalet bilmärken? Är det möjligtvis någon som kan guida mig fram i denna djungel av spolarpumpar?

Ett plus i kanten om någon vet ungefär vart den sitter i bilen och om det är enkelt att komma åt.

Tack på förhand
//Jonathan
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av Glenn »

Har du kollat hos toyota ? behöver inte bli dyrare än hos mekonomen (men kan bli, man vet aldrig)

sen skulle jag först testat att det inte var nåt annat fel, typ en säkring eller ärgad kontakt eller så, det kräver ju iofs att du hittar pumpen förstås, men det lär du ju behöva göra oavsett :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JonathanAlm
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 12:58:22
Bilmodell: TOYOTA AVENSIS 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av JonathanAlm »

Glenn skrev:Har du kollat hos toyota ? behöver inte bli dyrare än hos mekonomen (men kan bli, man vet aldrig)
Jag fick ett prisförslag på 2000 hos toyota för bytet till en ny. Jag tyckte det var lite väl dyrt.
Glenn skrev: sen skulle jag först testat att det inte var nåt annat fel, typ en säkring eller ärgad kontakt eller så, det kräver ju iofs att du hittar pumpen förstås, men det lär du ju behöva göra oavsett :)
Jag hade den inne på service hos Toyota då de upptäckte att spolarpumpen slutat fungera. På följesedeln stod de då att spolarpumpen var sönder vilket jag litar på. (eller borde jag inte det?).
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av Glenn »

Om dom redan felsökt och konstaterat det får man väl hoppas det stämmer.

Vad var kostnaden för delen där då ? att byta spolarpump brukar inte vara så jobbigt, mern med lite otur har dom väl byggt in allt i framskärmen eller nåt :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JonathanAlm
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 12:58:22
Bilmodell: TOYOTA AVENSIS 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av JonathanAlm »

Glenn skrev:Om dom redan felsökt och konstaterat det får man väl hoppas det stämmer.

Vad var kostnaden för delen där då ? att byta spolarpump brukar inte vara så jobbigt, mern med lite otur har dom väl byggt in allt i framskärmen eller nåt :(
Kostnaden för delen hamnade på 1250kr inklusive moms + ca 750 kr för själva jobbet. De delar jag hittar på biltema och mekonomen ligger på ca 150-450 kronor. Dock så hittar jag inget som är specifikt för Toyota Avensis så där ligger ett av problemen.

Ja jag är rädd för att jag inte kan komma åt pumpen.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av PartyBoy »

Pumpen är ett vanligt förekommande fel på Avensis! Du byter den enkelt själv, behöver inte vara särskilt händig. Den sitter innanför hö. stötfångarhörn. Det du behöver göra är att släppa loss innerskärmen lite + ev. släppa loss skruven i hörnet på stötfångaren, lite osäker! Ca 15min jobb med demont. + montering.
---------------------------
Toyota Mek
JonathanAlm
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 10 maj 2011, 12:58:22
Bilmodell: TOYOTA AVENSIS 2.0
Årsmodell: 2004

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av JonathanAlm »

@Partyboy
tack för instruktionerna. Du har möjligtvis ingen koll på vart jag kan få tag på spolarpumpar som passar till Avensis? Hittar ingen återförsäljare.
Du nämner också att det är ett vanligt fel, betyder det att begagnade spolarpumpar inte är värt att införskaffa?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av Glenn »

Vet inte om jag någonsin skulle köpa en sån grej begagnad då det är en slitagegrej. ..Iofs, fick man en nästintill gratis så..

Har du ringt till mekonomen och frågat ? dom kan få fram mycket mer grejer än vad dom har på wbesidan. (Om man inte råkar få prata med nåt surkart)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
perssa
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 14 aug 2012, 19:26:54
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av perssa »

Hej .
Jag har samma fel med min spolar pump , men när jag tog loss den och testade den "manuellt" funkar den , men inte när jag kopplade tillbaks den.
Jag såg ingen ärg heller , så någon men något förslag vad som är fel?

Felet fixat tittade på fel pump (satt vist 3st pumpar på min bil) , efter lite knackande på pumpen funkar den igen.
kretinet
Inlägg: 23
Blev medlem: mån 13 feb 2012, 10:59:58
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2007

Re: Spolarpump (Toyota Avensis)

Inlägg av kretinet »

Väcker den här tråden eftersom jag har samma problem.
Nu finns det spolarpumpar hos Mekonomen för ~700kr så jag tänkte försöka mig på att byta den själv.

Är det någon som har en lite mer detaljerad skiss på var den sitter och hur man kommer åt. Tänkte försöka spendera så lite tid som möjligt ute i slasket.

Många tack.
Skriv svar