Beg.köp avensis

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
busta_b
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 13:37:27
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1995

Beg.köp avensis

Inlägg av busta_b »

Tjena

Funderar på att köpa en avensis touring för 40-50' kr.
Finns ngt spec att beakta vid köp?
Ngt som skiljer ex -98 mot -00?? eller -01?

skall vara manuell låda, ac och drag!

mvh johan
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av fredrik mkIII »

avensis är ofta ett ganska säkert köp.
årsmodeller före 00 har den äldre generationens motorer. 1,8an fungerar fint. har inte skapat några större bekymmer. 2.0 tycker jag är snäppet värre. det känns att det är större motor och de är nog ännu mer felfria än 1,8:orna. inte för att 1,8orna har några fel igentligen.

den nyare generationens motorer har VVTI altså variabla ventiltider. dessa är lite bränslesnålare. lite starkare och mycket modernare. 1,8:orna har ett problem. de kan dra olja tyvär. köp inte en långmilare som inte har grön markering på oljestickan. den gröna sträcken betyder att motorn är bytad mot en som inte ska dra olja. annars finns det inte mycket att säga om dessa motorer. trevliga att köra.

2.0orna fick ett ganska stort lyft anser jag med D4 tekniken (högtrycksinsprutning). känns trevligt rappa. jag vet inte mycket om bränsleförbrukning på dessa. men å andra sidan har jag inte hört något dåligt heller. har inte varit med om något krångel alls med dessa.

efter 00 kom det klarglaslampor fram och annorlunda lampor bak. ett fint lyft

övrigt så kan de släppa i bromsbackar bak vilket medför låsning av bakhjul. bakrutetmotorer hittar på lite fuffens ibland har jag märkt. beror på vattenintrång i torkarmotorn. hjullager kan dura fram.. krängningshämmarbussningar bak klonkar ibland. det har blivit stopp i huvet. kommer inte på något mer. annars är det det vanliga. håll koll på bromsar. vibrationer och sned dragningar. stötdämpare kostar en del att byta..

lycka till

mvh fredrik
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
busta_b
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 23 apr 2009, 13:37:27
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1995

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av busta_b »

Tack för svaret...

Jag tolkar det som att en 2.0 från -00 och framåt är att rekommendera??
Drar den mer bensin än 1.8?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av Dale »

Bra sammanfattning där. Kan tillägga att faceliftet kring 2000 även skedde på instrumenteringen. Tror även dom fick en förfinad AC då. 1,8 litersmotorerna är snålare än 2,0 men med fullast och/eller med tungt släp är det lätt att det blir tvärtom ist. Beror naturligtvis på körstilen. 1,8 liters motorn kan vara lite för liten då så den måste jobba fullt mer. Ska man dra/lasta tungt något så har även Avensisen som Carinan lite för mjuk bakvagn med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av cheetah1 »

Kolla om dom drar olja, ifall det är VVT-i-motorn. Vissa gör.
kebarb
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 apr 2009, 02:56:46
Bilmodell: corolla
Årsmodell: 1988

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av kebarb »

De Avisis som har utbytt eller ombyggd motor verkar ha en kortare oljesticka som någon nämner i tråden, jag undrar hur lång denna är och vad som kännetecknar denna oljesticka?


Jag undrar också vad som kan vara ett bra riktpris för en Avensis 1.8 kombi 2000 årsmodell som rullat kring 15000mil? Fullservade och i normalt skick i övrigt.

Tacksam för svar!

//K
Orcus
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 00:08:49
Bilmodell: Carina E 1.8 Touring
Årsmodell: 1997

Re: Beg.köp avensis

Inlägg av Orcus »

Nu har jag en Carina Touring med 1.8 motorn, men tänkte ändå skriva att köra tunga släp är ingen höjdare. Som Dale skriver om mjuk bakvagn så stämmer det bra, nu vet jag inte ifall fjädringen börjar bli dålig på Carinan men att dra tyngre grejer är verkligen inte roligt, måste köra väldigt lugn då annars börjar bakänden att vobbla hur man än lastar vagnen.
Samt att 1.8motorn inte passar för att dra husvagn, testdrog mina föräldrars husvagn en liten bit och det kändes som att det höll på att ta knäcken av motor och koppling.
Den drar dock väldigt lite bränsle när man kör utan last, 0,7l/mil i vinter på enbart kortkörning, ca 0,55l/mil på långkörning om man håller sig till hastighetsgränsen.
Men ska du dra mycket släp så kolla på 2.0 istället, fast nu vet jag inte hur den nyare 1.8 är att köra utan detta är baserat på den äldre 1.8.
Skriv svar