Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
darthboman
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 12:27:55
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
Land (Country): SWE

Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av darthboman »

Hej!

Första inlägget här, en smula desperat. Jag hoppas på er kunskap och välvilja... Jag kan väldigt lite om sånt här :oops:

Har en Toyota Yaris Verso (-00 AUT) som jag igår bytte batteri på. Startade den efter batteribytet utan problem. Körde den dock inte, utan lät den stå på tomgång någon minut... om det spelar någon roll.

Idag när jag skulle starta den så går startmotorn, men den får ingen tändning... Den startar alltså inte. Stereo och allt annat funkar fint i bilen men det har tänts en varningslampa. Det stog något om elfel som beskrivning för lampan i manualen.

Är det någon som har något tips på vad som kan ha hänt och vad jag kan göra för att avhjälpa felet? Finns det någon magisk "reset" funktion för elsystemet?

Alla tips och ideer uppskattas!
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av PierreW »

Hej.

Ibland kan ECU:n till motorn leva sitt eget lilla liv och "tappa" bort nycklar, så prova först och främst med en annan nyckel.
Detta har säkerligen inget att göra med ditt batteribyte, det kan hända när som, speciellt vanlig var det på Yaris och Yaris verso faktiskt.

En annan fundering jag har är Vevaxellägesgivaren, dessa har också krånglat lite granna. Sitter bakom remskivan på vevaxeln.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
darthboman
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 12:27:55
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
Land (Country): SWE

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av darthboman »

Jag har provat samtliga nycklar. "security-lampan" slutar blinka när jag sätter i nyckeln och det betyder väl att det inte är problem med imobilizer eller nycklar? Eller var det något annat du tänkte på angående nycklarna?

"Vevaxellägesgivaren"? Jag har verkligen dålig koll... har inte mekat med bilar sedan gymnasiet (vilket var 15 år sedan). :oops: OM jag lyckas lokaliser vevaxellägesgivaren (hur ser den ut, vad ska jag titta efter), vad ska jag göra då?

Tack för tipsen dock, fler tas gärna emot... jag har verkligen inte råd med något verkstadsbesök för tillfället.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av PartyBoy »

Dom har en jävligt dum förmåga att sura ner sig yarisarna om dom inte startat på första försöket! Har du möjlighet till att skruva ur ett stift och kolla? Ibland vet jag när man kanske har servat en och haft lite bråttom och kanske släppt nyckeln i startläget innan bilen riktigt hunnit gå igång så har det varit hopplöst att få igång den igen. Vet att jag fick byta stift på en pga detta! Detta fenomen har jag dock endast stött på, på yarisarna!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av PierreW »

PartyBoy skrev:Dom har en jävligt dum förmåga att sura ner sig yarisarna om dom inte startat på första försöket! Har du möjlighet till att skruva ur ett stift och kolla? Ibland vet jag när man kanske har servat en och haft lite bråttom och kanske släppt nyckeln i startläget innan bilen riktigt hunnit gå igång så har det varit hopplöst att få igång den igen. Vet att jag fick byta stift på en pga detta! Detta fenomen har jag dock endast stött på, på yarisarna!

Det är en möjlighet, men man brukar höra det ganska tydligt på startmotorns hastighet, varvar utta jävulen då kompet i princip försvinner. ;)
Låter nästan som man redan skruvat ur stiften.

Oftast brukar det räcka att lossa spridarkontakerna, köra på starten en stund med fullgas, då hör man hur kompet kommer tillbaka.
Sen på med kontakterna igen och bilen brukar starta som vanligt.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
darthboman
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 12:27:55
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
Land (Country): SWE

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av darthboman »

Tack för tipsen!

Har idag kontrollerat att det blir gnista på stiften (som inte är blöta) men soppapumpen verkar inte gå. Har testat att lyssna när jag vridit på tändningen men inget surr hörs alls.

Lampan för elfel lyser fortfarande. Blir inte så klok... har kollat säkringarna.

Any more idéas?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av PierreW »

darthboman skrev:Tack för tipsen!

Har idag kontrollerat att det blir gnista på stiften (som inte är blöta) men soppapumpen verkar inte gå. Har testat att lyssna när jag vridit på tändningen men inget surr hörs alls.

Lampan för elfel lyser fortfarande. Blir inte så klok... har kollat säkringarna.

Any more idéas?
Ja tror inte att det funkar att göra så med lyssna i tanken metoden, det är returlöst system och pumpen går bara när det inte är tryck framme i railen.
Inte ens på min gamle Volvo går pumpen varje gång jag vrider på tändningen.

Jag antar att det är Check-engine lampan du pratar om, hur får du den att lysa?
Den ska bara lysa när motorn är igång har jag för mig, eller varvar motorn tillräckligt på starten tro.
Jag har aldrig fått en motorlampa att lysa så iallafall ;)
Försöker man starta och sedan släpper nyckeln så den stannar kvar i ACC-läge så lyser lampan, men det ska den göra.

Kollat alla säkringar? EFI osv...

Känns som du skulle behöva läsa ut felkoder i OBDII uttaget för att komma vidare.

Får man fråga om det finns bensin i tanken? Yaris verso med bränsle mätare som fastnar på 2 klossar från tomt är faktiskt ingen ovanlighet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av cheetah1 »

Prova med det enklaste - lyft av minuspolen en stund och sätt dit den igen. Har datorn fått nåt stolligt för sig så glömmer den det då.
darthboman
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 12:27:55
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
Land (Country): SWE

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av darthboman »

PierreW skrev: Ja tror inte att det funkar att göra så med lyssna i tanken metoden, det är returlöst system och pumpen går bara när det inte är tryck framme i railen.
Inte ens på min gamle Volvo går pumpen varje gång jag vrider på tändningen.

Jag antar att det är Check-engine lampan du pratar om, hur får du den att lysa?
Den ska bara lysa när motorn är igång har jag för mig, eller varvar motorn tillräckligt på starten tro.
Jag har aldrig fått en motorlampa att lysa så iallafall ;)
Försöker man starta och sedan släpper nyckeln så den stannar kvar i ACC-läge så lyser lampan, men det ska den göra.

Kollat alla säkringar? EFI osv...

Känns som du skulle behöva läsa ut felkoder i OBDII uttaget för att komma vidare.

Får man fråga om det finns bensin i tanken? Yaris verso med bränsle mätare som fastnar på 2 klossar från tomt är faktiskt ingen ovanlighet.
Så jag kan inte vara säker på soppapumpen även fast den inte går. Det är flera som sagt att när man vrider på tändningen skall den surra någon sekund?

Ja, lampan som lyser är den här Bild

Jag har aldrig funderat på den tidigare, men den ska alltså lysa? Det är ju flera lampor som tänds när jag vrider på tändningen men den (och någon mer lampa) fortsätter lysa när jag försöker starta och när det misslyckats. Fast det beskriver du ju som normalt... Säkringarna har jag kollat. Men jag vet inte vad jag kan kolla på när det gäller EFI?

Angående OBDII, jag har en bekant som har någon sån kabel till sin laptop. Finns det någon bra gratis applikation för Toyota? Eller hur funkar det? Jag har aldrig använt nåot sånt tidigare.

Och tanken är full, tankades innan den stäldes i garaget.
darthboman
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 08 sep 2010, 12:27:55
Bilmodell: Yaris Verso
Årsmodell: 2000
Land (Country): SWE

Re: Elfel Toyota Yaris Verso -00, hjälp en handfallen

Inlägg av darthboman »

cheetah1 skrev:Prova med det enklaste - lyft av minuspolen en stund och sätt dit den igen. Har datorn fått nåt stolligt för sig så glömmer den det då.
Done that... more than once :cry:
Skriv svar