Svårkörd bil - kopplingen

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Svårkörd bil - kopplingen

Inlägg av Annnan »

Jag har en Yaris som är ytterst svår att köra. Jag trodde till en början att det var jag som var korkad men både min sambo och min pappa finner samma problem.

Kopplingspedalen verkar ha en kort "slaghöjd" och dragläget är odistinkt. Det är svårt att få till en mjuk körning, framförallt när man ska fort iväg (vid rödljus osv). Det resulterar allt som oftast i ett högt motorvarv eller ett motorstopp - sällan det perfekta mjuka

Är det bara vi som upplever detta problem? Eller kan det vara nåt som gäller fler Toyotas? Eller fler Yaris?
Senast redigerad av Fnys den sön 20 mar 2011, 14:37:05, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Flyttad från "Forumindex ‹ Toyota ‹ Allmänt"
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Svårkörd bil - kopplingen

Inlägg av PierreW »

Enklaste är ju att provköra en eller ett par andra Yarisar, med likadan motor och växellåda så du får en referens att jämföra med.

Om det skulle visa sig då att din känns jättekonstig jämfört med de andra,
så kan du ju ta en sväng till verkstan och be dem kolla efter nått och lufta/byta vätska i systemet.

Det var väl du som konstant körde fast i snön i vintras och slirade lamell? :?
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Annnan
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 27 jun 2010, 19:51:45
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Re: Svårkörd bil - kopplingen

Inlägg av Annnan »

PierreW skrev:Enklaste är ju att provköra en eller ett par andra Yarisar, med likadan motor och växellåda så du får en referens att jämföra med.

Om det skulle visa sig då att din känns jättekonstig jämfört med de andra,
så kan du ju ta en sväng till verkstan och be dem kolla efter nått och lufta/byta vätska i systemet.

Det var väl du som konstant körde fast i snön i vintras och slirade lamell? :?
Ja jo... men det är ju inte så bara. Enklare vore ju om någon ansåg att deras Yaris också var svårkörd.

Konstant var väl då att ta i. Ett par gånger, ja. Jag har inte slirat sönder nån lamell iaf. Den har alltid varit likadan.
Skriv svar