Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare ?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen men den blir mycket mer varvvillig och rapp.
Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare ?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen men den blir mycket mer varvvillig och rapp.
Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se
martenheller skrev:Hur mycket lättade du svänghjulet? Märkte du någon skillnad, kändes bilen rappare ?
Kommer själv byta svänghjul i vinter, dock till eftermarknad.
Vad har du mer för planer nu när höstmörkret tränger på?
Ja du, det var inte så mycket, det var mest för att få en jämn anliggningsyta. Tog 0,5mm på anliggningsytan och 0,7mm för tryckplattan om jag minns rätt. Hade inte kört den innan jag svarvade så vet inte heller skillnaden.
Sätter du dit toklätt svänghjul så får du akta dig att du inte slår näsan i ratten när du släpper gasen men den blir mycket mer varvvillig och rapp.
Angående planerna inför vintern, det är eventuellt en turbomotor på g, blir ombyggt fordon isf. Vi får se
Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? eller att inte använda toyota motor?
nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? eller att inte använda toyota motor?
Får måtta och fundera lite över jul och nyår.
Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu .
Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.
nsa skrev:Frågan är om toyotas gen2 turbomotor är ett bra alternativ? Funderar lite över andra motorer som skulle passa, finns ju folk som har haft ner allt från rak-ställda audi motorer till toyota v6'or. Själv funderar jag över VAG's 1,8T eller någon liknande, iom effekten på dessa i original så skulle man bara behöva regga motorbyte, sen är dem ju ganska trimvänliga.
Vad tror ni? eller att inte använda toyota motor?
Får måtta och fundera lite över jul och nyår.
Har flera gånger funderat på Saab 2.0T från Ng900/9000.
185 hk, skulle väl troligtvis räcka att registrera om med motorbyte med.
Sen letar man reda på någon som kan programmet T5 Suite, så laddar han in en steg3 programvara, man snickrar ihop ett 3" och byter luftfilter så har man 265 hk, 380 nm för kanske 3-4000 kr och MAX 10.000kr för motor, låda, ecu .
Sen om man vill ha mer mos är det almänt kännt att Saabs äldre (94-98) 2.0T tål duktigt med effekt och är lätttrimmade.
Jag byggde själv en 900 -98 som jag hade runt 400 hk, 550 nm i.
Tycker jag lät som en bra ide!!!
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Dumt av mig att dela med mig av min egan plan dock .
Jag hade ju lätt satsat på en Toyota spis om den finns kvar på blocket, de är ju en JDM Gen2 så är ju trotts allt 225 hk i den org