Sida 1 av 11

Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an [Projekt Steg 1 är klar]

Postat: tor 30 dec 2010, 15:01:29
av superphilip
Startar då detta projekt för att jag har köpt en GT4 och kommer troligen lägga ner mycket tid på den så vill dela med mig samt få feedback :lol:
Det började med att jag hitta bilen på blocket och den stod i stockholm (jag bor i skåne). Suck tänkte jag o livet gick vidare. Sedan ringde en polare o sa att han skulle köra med släp från stockholm. Jag betalade honom en slant för att hämta den, så nu är jag 18000 kr fattigare men en gt4a rikare.

Mål med GT4an!
Först och främst ska den gå bra, inga konstigheter.
Därefter har väghållning prioritet och därefter effekt! Säljer ni nått som förbättrar detta så PMa :)
Överdriven styling har låg prio då det är fetare med en sleeper (tror det heter så?! x) ) och inte massa
blingbling.

Hur jag ska gå till väga kommer under projektets gång!

Bilen kom igår så jag började med att skruva av huv o kylare. Snubben jag köpte bilen av sa att endast kylaren var defekt och att han tagit komptest på den. Får väl se hur det blir med det. :wtf:
Bild

Nya kylaren kom idag :D
Bild

Gamla kylaren sprucken?
Bild

Jag montera kylaren, såg ganska ballt ut. Kan ju säga att originalfläkten ikke får plats. Iallafall så testkörde jag gt4an en runda o det började rycka som fan. In i verkstan i undersöka. Såg att termostathuset läckte vatten så pilla bort det

Har en fråga, ska inte termostaten sitta mellan topplocket o termostathuset? :?
Samt vad heter den inringade givaren? O vad gör den? Bilden är på termostathuset.
Bild


Lite bonusbilder
Inredning va skitfin! Den har ju dock bara gått 14k mil. Och självklart ska det vita bort!
Bild
Bild
Bild

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: tor 30 dec 2010, 19:20:45
av erlingborn2
Kommer nog bli kanonbra när den är klar!

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: tor 30 dec 2010, 19:26:49
av superphilip
Update
Börjar med en bild på nya kylaren :)
Bild

Jag börjarde med att utföra ett komptest, o alla cylindrar verkade hela. Dock va det vatten i ena men ja vi får se hur det blir.
Jag körde motorn varm o det började ryka som fan (se bild)
Men det visade sig vara massor med vatten i avgasröret samt hål i det.
Här är en bild på tändstiften, kolla det näst längst till vänster, är det något att oroa sig över?

Bild

Bild

Undrar även vart man får tag på en "supra" vinge? Samt om frontmatad IC gör någon skillnad:)

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: tor 30 dec 2010, 23:18:31
av Larco
Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.

Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga :? Ryker den vitt och kylvatten försvinner också?

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: fre 31 dec 2010, 00:07:38
av Johnny Blade
Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall? ;)

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: fre 31 dec 2010, 12:18:40
av superphilip
Larco skrev:Ang. Frontmonterad intercooler så är det en mycket bra uppradering på dessa bilar då den luftkylda original ICn inte är mycket att hurra för.
Dessa borde passa rätt bra under krockbalken i fronten, men du får kontrollmäta.
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std
http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/ ... r&Visn=Std

Sen är aluminiumrör att föredra åtminstone mellan turbo och intercooler för att avleda lite extra värme.

Den där bilen har jag kikat på på blocket tidigare tror jag. Ser ut som om kylvätskan har frusit och då spräckt div. detaljer, kanske?
Det ser ju inte super ut att två av fyra tändstift är rostiga :? Rycker den vitt och kylvatten försvinner också?

Då får jag inskaffa mig en frontmatad ic då :) ska ta måtten när jag kommer hem. Är påväg för att köpa en celica gti lik, är krockbalken desamma på gtin o gt4an? Yes den låg på blocket för mindre än en vecka sedan o felet va ju att kylaren va spräckt så det rostdränkta va ju kylarvatten. Ang frysskadade detaljer så verkar det ha klarat sig vad jag har kunnat se änsålänge :) nä inget kylarvatten försvinner och den ryker inte vitt, vad kan det vara?

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: fre 31 dec 2010, 12:22:56
av superphilip
Johnny Blade skrev:Det där "termostathuset" är inget termostathus,det är bara en grej där givarna sitter.Den inringade är väl tempgivaren till mätaren?
Termostaten sitter på andra slangen,under generatorn.
Rycker är alltså ryker i detta fall? ;)
Jaha, jo jag lästa det i verkstadhandboken med :) tack för svar, är du säker på att det är givaren till motorn? Haha ja ryker ska det såklart vara och såg att jag gjorde samma tabbe i mitt senast inlägg..... Haha

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: sön 02 jan 2011, 12:15:33
av JohanRocker
ser bra ut! kör på! rolig läsning! :clap:

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: sön 02 jan 2011, 16:09:23
av superphilip
UPDATE!!

Så då var det dags för en update! I fredags var jag iväg och köpte en gti st182 som jag tänkte skulle bli reservdelsbil då det ändå är ganska mycket som är samma :) plus att där va sprillans nya vinterdäck vilket jag inte alls hade innan!

Bild

Men till min besvikelse så var fälgarna för små :( kan tydligen inte ha 14", tänkte inte alls på det. Så om någon har vinterdäck så PMa! Helst på alufälg.
Slitsade o borrade skivor! :lol:

Bild

Och nu till det viktiga. Jag rengjorde allting o skruva ihop det i mån om en testkörning. Drog ut på vägen o bilen gick som en klocka! Urskön känsla :clap:
Men 100 meter innan macken så gick tempmätaren upp duktigt. Det blev övertryck o vatten tryckes ut genom det som är inringat, det såg ut som att någonting skulle sitta fast efter slangstumpen med det gör det ej, vad ska sitta där?

Iallafall jag kände på kylaren o den var iskall överallt förutom överst på kylaren vilket betyder att det inte cirkulerar, vad kan det vara?

Så jag tänkta att jag bytar vattenpumpen, är det svårt? Kan det vara det?

Bild




När jag tankade :D
Bild

Re: Toyota Celica GT-Four st185 - GT4an

Postat: mån 03 jan 2011, 14:32:08
av GT4-Force
Kul med GT4a :D

Ang värmen osv på celican hur har du det med glykol i bilen och hur är thermostaten?

Sen IC en med mittenanslutning neråt är nästa smidiager på celican typ som till nissan GTI-R intercooler kit