Toyota Camry -96 som rycker ibland

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av NorthernDarkness »

Hej,

Jag har en Toyota som far och rycker ibland när den är varm. Och det konstigaste av allt är att det inträffar i stort sett bara i perioden mellan Mars/April till Oktober/November. Den går alltså bra under vintertid när det är lite kallare ute. När det uppkommer kan det även försvinna lika snabbt som det kom när man kört ett tag. Uppkommer ofta när man tex. vart inne och handlat en sväng och kommer ut och kör iväg. Det verkar som att den får för lite soppa. Det är alltså "mjuka" ryck.

Jag har haft den inne för koll tidigare där de jackade på en dator för att se om några fel hade rapporterats eller om de kunde se om de fick några felaktiga värden från tex. tempgivaren. Men allt var helt ok. De hade även isär fördelaren för att se om det varit överslag där. Samt justerade tändningen en smula. Men det var så lite så det skulle den inte bry sig om.

Det jag har gjort är att jag bytt stift, tändkablar, fördelare, rotor, smörjt upp alla kontakter osv. Utan resultat.

Jag börjar bli måttligt less på skiten nu. Detta är nog den sista Toyotan jag äger iallafall. Har bara haft konstiga fel på dem och verkstadskillarna har mer eller mindre stått och kliat sig i skallen och sagt typ att "det blir aldrig fel på de bilarna." Nähä, vilken tur due...

Är det någon där ute som haft liknande problem eller är jag ensam om det i hela Sverige? :)

mvh
/Anders
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av SHySwe »

H2O i din C8H18? Eller kör du på C2H5OH?
Vad jag egentligen menar är :
Vatten i bensinen? Eller kör du på E85?
Eftersom det bara händer vissa årstider?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av Jonex »

Fukt i eller kring jorden till bränslepumpreläet är min gissning eftersom du bytt fördelare osv.
Bränslefilter ?
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av volvo51 »

Jag hade samma fel på min V40,det var motortempgivaren trots att den inte gav någon felkod.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av cheetah1 »

Jonex skrev:Fukt i eller kring jorden till bränslepumpreläet är min gissning eftersom du bytt fördelare osv.
Ja, eller helt enkelt oxid. :)
Det känns ju klart som att det är nåt sånt som glappar. Plocka isär alla kontakter till bränslesystemet och spraya i lite sån elektronikrengöring. Har du tur kanske det syns vad felet är tillochmed. Kolla på alla jordpunkter, om det är rostigt runt skruven och sådär, då kanske det är dags att lossa och ta några tag med en stålborste, kanske byta kabelsko(r).
volvo51 skrev:Jag hade samma fel på min V40,det var motortempgivaren trots att den inte gav någon felkod.
Ja, men det är en volvo. Dom är ju som dom är.. :lol:
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av NorthernDarkness »

Jag har sprutat elektronikspray på alla kontakter jag kunnat hitta. Både jordkablar och annat. Kollat så det ser schysst ut osv. Kollade tändstiften idag efter att ha kört 2000 mil med dem. Så helt normala ut. Inga konstigheter alls.

Det känns ändå på något sätt som att det är nån givare. Tempgivare var inte så dyr har jag för mig. Risken är väl att man hamnar i byteskarusellen och snart har man bytt halva bilen.

Jag tror inte det såtter något bränslepumprelä på dessa? Jag har hört att pumpen går hela tiden liksom?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av cheetah1 »

Givare går ju att mäta upp, så slipper man byta... Synd att camrymanuals.com försvann... :(
volvo51
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 18:15:46
Årsmodell: 0
PostOrt: Hällsjön
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av volvo51 »

Jag mätte den gamla givaren efter bytet,värdet var korrekt. Antagligen är det ett fel som bara visar sig ibland.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av NorthernDarkness »

Okej, precis... Förmodligen är det så. Min visade korrekt när jag var på Toyota och de jackade på datorn. Men iofs gick den som en klocka hela tiden då med. Jävla sjuka fel *muttra*... Nä, ska fan försöka få tag på en 240 igen... Då var det bara att byta brytarspetsar när den började gå dåligt... Eller dra ut choken så den fick lite mer soppa, hehe...

Sitter ju nån givare i luftburken med som tydligen ska mäta lufttemperaturen. Men de har jag inte hittat på mekonomen eller micro.
NorthernDarkness
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 11 apr 2009, 23:13:56
Bilmodell: Toyota Camry
Årsmodell: 96
PostOrt: 82020

Re: Toyota Camry -96 som rycker ibland

Inlägg av NorthernDarkness »

Hej igen,

Nu är tempgivaren för motorstyrningen bytt... Desvärre hjälpte inte det...

Idag blev problemet än värre... Idag var det lixom inga "lätta" ryck... Ibland när man höll jämn gas kände man hur den dog/tappade orken... Och ibland kom det ett rätt så hårt ryck lixom....

Var jätteskumt... Skulle växla ner och sakta ner farten... Tröck in kopplingen och den låg fortfarande kvar på ca 2000 varv en liten stund... Sedan dog den... Fick inte igång den föräns efter en stund och då gick den inte bra alls... Verkar som att den misstände hela tiden...

Nä, det blir nog skroten nästa vad det verkar...
Skriv svar