Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
psw
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 17:48:00
Bilmodell: Auris HSD
Årsmodell: 2011
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av psw »

Hej!

Ny på forumet och äger ingen Toyota än, precis sålt min gamla Audi!

Är på jakt efter en Toyota nu då man hört mycket gott om dem. Bilen kommer användas till jobbpendel och långfärder i europa. Frugan och jag kör cirka 2 200 mil om året och därför vill ha en snål kärra!

En Avensis är det bestämt att det blir, 07a eller 08a och kombi. Däremot tänkte jag höra med er vad ni tycker om motorval. Avensis blir det för säkerheten och driftsäkerheten. Kombi för att familjen kanske växer + skönt att packa smidigt vid semester etc.

Lilla dieseln på 126 hk eller 1,8 bensinen på 129 hk?

Att motorn är liten kan jag leva med då vi mest gasar upp till 110 km/h då det är 5 mil till jobbet motorväg.

Fördelar bensin:

Låg skatt (1440 kr), billigare inköp än diesel ca: 20 000 kr ? (inte helt säker), deklarerad förbrukning 7,2 l/100km

Nackdelar? Dela mer er av era nackdelar med denna motor.

Fördelar diesel:

Ännu lägre förbrukning, 6,2 l/100km, bättre drag än bensinmotorn. Lägre varvtal vid motorvägsfart.

Nackdel är väl skatten (ca: 4000 kr?) + dyrare inköp.

Något mer att tänka på? Har jag missat något? Tacksam för synpukter.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Dale »

Beror väll lite på hur mycke man kör. Själv har jag diesel i Avensisen och super nöjd. 1,8 bensinarna är inte så himla pigg. Har du en Ebersprächer i dieseln? Koppla fjärr till den å du har varm bil om vintern. Det gjorde jag. Sen känns det fint att åka 100 mil utan att behöva tanka. Däremot är det rätt obra å tanka då de brukar vara rätt skitigt runt dieselpumparna så ska man på finresturang å tanka bilen innan luktar man som en grävmaskinist eller nått å även om man inte ska på finresturang utan till korvmojjen så smakar korven lite annorlunda efter en tankning. ;-)
Har iaf fastnat för diesel trots man har 2 "roliga" bilar till fast då på bensin.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Glenn »

Jag har en stark ovilja mot dieslar.. visst, om jag tjänade ordentligt på att köra diesel och skulle pendla med bilen, sure, då får man ju ta det, men jag sitter alltid och stör m,ej på att dieselbilar är trista och luktar illa :)

Är kostnaden liknande mot en bensin (ALLT inräknat, skatt, service, ärdeminskning osv) så tar jag bensinaren varje dag i veckan.

Har du provkört bilarna ordentligt ? jag skulle nästan ha försökt få låna/hyra en i taget för att testa i några dagar om jag var osäker.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Jag har en stark ovilja mot dieslar.. visst, om jag tjänade ordentligt på att köra diesel och skulle pendla med bilen, sure, då får man ju ta det, men jag sitter alltid och stör m,ej på att dieselbilar är trista och luktar illa :)

Är kostnaden liknande mot en bensin (ALLT inräknat, skatt, service, ärdeminskning osv) så tar jag bensinaren varje dag i veckan.

Har du provkört bilarna ordentligt ? jag skulle nästan ha försökt få låna/hyra en i taget för att testa i några dagar om jag var osäker.
De var på 80-talet dieseln lukta illa. Du kan få komma å provlukta på min. ;-)

När jag skulle handla Avensis (2.4 bensin automat vs 2.2 diesel manuell) så kollade jag typ de du tog upp och jag konstaterade att dieseln var brytpunkten före 1000 mil. Lär ju vara vettigt att göra en liknande beräkning på 1.8 vs 2.0 diesel med. Polaren gjorde samma uträkning på en likvärdig V70 och där var brytpunkten typ 4 tusen mil per år.

Bra tips. Jag testade lite för dåligt så man var lite besviken på dieseln när man körde första gångerna. Liiiiite annorlunda motorkaraktär. Man e ju van å växla vid 7000 varv på bensinarna. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Glenn »

Mjae, nog luktar dom illa fortfarande, om än inte lika illa :) låter fånigt gör dom också :)

Med 1000mil/år, har du även räknat in eventuellt högre nypris och mer/dyrare service ? (det är inte alltid dyrare på en diesel, men ofta)

Det är ju däremot just motorkaraktären som stör mej mest, egentligen är väl inte maxvarvet fel, utan det lilla varvtalsområdet, vilket iofs
är en produkt av ett lågt maxvarv..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av cheetah1 »

Glenn skrev:Mjae, nog luktar dom illa fortfarande, om än inte lika illa :) låter fånigt gör dom också :)

Med 1000mil/år, har du även räknat in eventuellt högre nypris och mer/dyrare service ? (det är inte alltid dyrare på en diesel, men ofta)

Det är ju däremot just motorkaraktären som stör mej mest, egentligen är väl inte maxvarvet fel, utan det lilla varvtalsområdet, vilket iofs
är en produkt av ett lågt maxvarv..
En modern diesel låter ungefär som en bensinmotor när den blivit varm (knarrar kanske lite när den är kall), ryker inte, luktar inte (de två sistnämnda, eftersom en modern diesel förbränner soppan istället för att hälla ut hälften i avgasröret, och utöver det har katalysator och partikelfilter), och är inte tråkig. Eller tycker du att det verkar väldigt tråkigt med exempelvis en Auris med 2,2-liters diesel på 177 hästar och 400 Nm, 0-100 på 8,6 sekunder enligt toyota?

Jag är också emot en VW Passat från 1984. Men det har hänt lite.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Mjae, nog luktar dom illa fortfarande, om än inte lika illa :) låter fånigt gör dom också :)

Med 1000mil/år, har du även räknat in eventuellt högre nypris och mer/dyrare service ? (det är inte alltid dyrare på en diesel, men ofta)

Det är ju däremot just motorkaraktären som stör mej mest, egentligen är väl inte maxvarvet fel, utan det lilla varvtalsområdet, vilket iofs
är en produkt av ett lågt maxvarv..
Jo de var under 1000 mil per år och inpriset har jag inte ens räknat med. Känns som det kvittar om bilen kostar 1 miljon eller 100 tusen. Det är ju värdeminskningen som är intressant. Å frexten är suget efter diesel större nu än förr. De e ju bara å kolla med valfri bilhandlare.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
psw
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 17:48:00
Bilmodell: Auris HSD
Årsmodell: 2011
PostOrt: göteborg
Land (Country): sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av psw »

Kul med lite feedback.

Har provkört bägge, ingen är någon racer men dieseln är väl lite roligare p.g.a. vridmomentet, men ingen större skillnad.

Har gjort ett räkneexempel, granska gärna. Har räknat med angivna snittförbrukningar, och inte räknat på servicekostnader.

1,8 bensin:
Skatt 1440 kr
2200 mil om året * 7,2 l/100 km * 12,50 kr/litern för bensin = 19 800 kr + 1440 = 21 240 kr/år

2,0 diesel:
Skatt 4360 kr
2200 mil om året *6,2 l/100 km * 12,35 (diesel lite billigare?) = 16 846 kr + 4360 = 21 205 kr/år

Har jag tänkt rätt? Skiljer väldigt lite. Känns som att motivera dieseln högre inköp bara så måste jag ha bilen i 30 år. Typ.

Sen om dieseln skulle lukta illa eller så, det har jag inte märkt av nämnvärt.

Ser bara en igentlig fördel med dieseln, det är vridmomentet. Skönt vid omkörningar och när man har släp.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev: En modern diesel låter ungefär som en bensinmotor när den blivit varm (knarrar kanske lite när den är kall), ryker inte, luktar inte (de två sistnämnda, eftersom en modern diesel förbränner soppan istället för att hälla ut hälften i avgasröret, och utöver det har katalysator och partikelfilter), och är inte tråkig. Eller tycker du att det verkar väldigt tråkigt med exempelvis en Auris med 2,2-liters diesel på 177 hästar och 400 Nm, 0-100 på 8,6 sekunder enligt toyota?
En likadan bil med en bensinmotor med samma effekt är normalt sett snabbare, och roligare.. man kan ju inte jämföra med en klenare bensinare.

Men visst har det hänt mycket på dieselfronten, från att ha varit helt vedervärdiga är dom ju nästan okej numera :)
dale skrev: Jo de var under 1000 mil per år och inpriset har jag inte ens räknat med. Känns som det kvittar om bilen kostar 1 miljon eller 100 tusen. Det är ju värdeminskningen som är intressant. Å frexten är suget efter diesel större nu än förr. De e ju bara å kolla med valfri bilhandlare.
Jo, förvissso är det ju värdeminskningen som är intressant, men rent generellt tappar ju dyrare bilar mer i värde. Har lite dålig koll på andrahandsvärdet på moderna dieslar, förr var det ju betydligt mer svårsålt, idag gissar jag det är ungefär jämt skägg ?

..beror väl lite på bil också, precis som du skrev så måste man köra RIKTIGT långt på vissa bilar för att det ska löna sej, 1000mil låter ovanligt lågt, vilket ju är positivt.

Sen är det ju lite svårt att räkna framåt, tex så har ju priset på bensin respektive diesel (och E85) varierat ganska mycket sinsemellan, ibland är dieseln dyrare än bensinen, ibland är den billigare.

Personligen skulle jag gärna se att man införde nåt enhetligt skattesystem på bilar och bränsle..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd Avensis, 1,8 eller?

Inlägg av Dale »

psw skrev:Har gjort ett räkneexempel, granska gärna. Har räknat med angivna snittförbrukningar, och inte räknat på servicekostnader.

1,8 bensin:
Skatt 1440 kr
2200 mil om året * 7,2 l/100 km * 12,50 kr/litern för bensin = 19 800 kr + 1440 = 21 240 kr/år

2,0 diesel:
Skatt 4360 kr
2200 mil om året *6,2 l/100 km * 12,35 (diesel lite billigare?) = 16 846 kr + 4360 = 21 205 kr/år

Har jag tänkt rätt? Skiljer väldigt lite. Känns som att motivera dieseln högre inköp bara så måste jag ha bilen i 30 år. Typ.

Sen om dieseln skulle lukta illa eller så, det har jag inte märkt av nämnvärt.

Ser bara en igentlig fördel med dieseln, det är vridmomentet. Skönt vid omkörningar och när man har släp.
Du är på rätt väg. ;-)

När jag var runt å kolla på bilar så snackades det bara diesel. Bensinarna är rätt kalla så de e säkert därför dom e billiga. Räkna med att du får mer för dieselkärran när du säljer den med. Skulle tro att det är mindre värdeminskning på dieseln. Sen bar att tanka mer sällan är en fin känsla. Pendlar mellan 08-land och norra dalarna och med dieseln räcker det med att tanka när man åker så soppan räcker fram och tillbaks på en tank. Förr fick man tanka båda när man skulle hem och tillbaks. Vridet är tufft. 2000 varv i 120 km/t på högsta växeln och skall man göra en omkörning e de bara å gasa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar