Hjulinställning Avensis D4D 2.0 -08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Hjulinställning Avensis D4D 2.0 -08

Inlägg av javerhammar »

Fick precis frågan "Hur fan har du kört med bilen" när jag lämnade in vinderdäcken på balansering. Vadå tänkte jag, kör ju som en filbunke. Killen vinkade med mig in till verkstan och pekade på slitbanan och sa "Ser ut som du kört med bredsladd varje dag". WTF!
Till saken hör att jag själv märkt att bilens beteende ändrats men aldrig kopplat det till något annat än att däcken slitits. Så här gick det till.

Köpte bilen innan sommaren -09, gick hur fint som helst med sommardäcken och kändes klippstabil upp till 160km/h, var nästan så att den blev stabilare desto fortare jag körde.
Till vintern slängde jag på vinterdäcken (helt nya och "balanserade"). Hela bilen skakade när jag körde i 120km/h med dessa.
Bokade tid 0911 för balansering hos Toyota Arlanda och tänkte att det var lika bra att göra en fyrhjulsintällning .
När jag fick tillbaks bilen var vibrationerna borta men bilen var inte alls lika stabil som den varit innan, rentav nervös. Tolkade det som att det var på grund av vinterdäcken då, men den betedde sig likadant i somras -10 med sommardäcken. Tänkte då att det kanske är så här bilen ska vara, men nu när däckkillen sa sådär om mina vinterdäck undrar jag om det inte är så att Toyotas mekaniker ställt vinklarna helt åt skogen... Noterade också på protokollet att han använde riktvärdena från en 2.2D4D och inte en 2.0D4D, kanske inte spelar någon roll? Om det nu visar sig att de ställt vinklarna åt skogen då borde det väl gå på nån form av verkstads garanti för det utförda jobbet, var mindre än ett år sedan de gjorde inställningen? Förövrigt lossnade balanseringsvikterna på två av hjulen efter 1 vecka och jag fick göra om balanseringen hos en lokal firma, lossnade återigen efter ett par veckor och därav den nya balanseringen i år.