Till att börja med bör du se till att den är servad och går perfekt motormässigt. Sen kan du trimma den.
*Börja en frontmonterad intercooler i lämplig storlek. KLracing har en 2" tjock IC som borde sitta perfekt under krockbalken i fronten på st165an.
*Ett 2,5"-3" fullflödes avgassystem och downpipe.
*Laddtrycksmätare
*Ett riktigt kalluftsintag, OBS korrekt avskärmat sådant som bara suger kall friskluft. Sätter du bara dit ett öppet filter tappar du mer effekt på den varma luften det suger än flödet du vinner! Apexi Power Intake lär vara ett av de bästa på marknaden!
*En walbro 255l/h eller en supra mk4 bränslepump och lite grövre bränsleledning är nog smart att montera redan här, orginalledningen är 4-5mm invändigt. Runt 8mm inv. vore lagom tillsammans med en ny pump.
*En oljetempsmätare.
*Sedan kan du sätta dit en supra ct26 turbo.
*Ett sidmatat insug från st162 ska fördela luften mellan cylindrarna lite bättre än originalet.
Kammar från st162 ger lite mer ork på toppvarven
*ST205 topplockspackning.
*Vatteninsprut.
*Montera en bredbandslambda och justera LMM för lite snålare bränsleblandning. Det sägs kunna ge upp till 20-30hk.
*Lyssna gärna efter spikningar med lämplig utrustning.
*Har du kommit hit lär du ha runt 300hk, kanske mer om allt är korrekt utfört och bränslet räcker till...
*Kopplingen börjar kanske bli trött, kolla efter en förstärkt RPS-koppling.
*Smidda kolvar, stakar och portning av toppen bör du överväga ju längre ned på denna lista du kommer.
*Ännu större turbo, nytt bränslesystem och ECU osv.... Börjar bli riktigt dyrt!
Sen kan det vara lite intressant att veta att om man kopplar vakuumslangen till wastegateklockan direkt till insuget så får man en liiiten ökning i laddtryck pga tryckfallet som finns mellan turbo/IC/plenum.
Och kopplar man bränsletrycksregulatorns vakuumslang till nippeln på kompressorhuset på turbon får man motsvarande höjning av bränsletrycket
Ca 1-2psi.
Impreza skrev:st165 e i princip samma som st185 motormessigt. Drivlinan e lite klenare dock.
Vet inte hur insatt du är men du får väl göra en vanlig "bpu" som andra dvs höjt ladd , annat avgas o lite bättre andningsvägar.
För att höjja laddet får du antaligen skaffa en fcd eller koppla/klippa bort spärren helt o hållet.
Höj inte för mycket bara !
st165 och 185an har sämre toplockspackning än vad st205 har och därför så går dessa rätt snabbt på en gammal bil om du ställer upp laddet .
(st205 har 3lagrat stål original typ MLS packning. st165 och st185 har väl nån form av grafit packning )
St165 har inte klenare drivlina än St185 iaf inte den tidiga st185. Växellådan från st185CS med de dubbla synkringarna letade sig dock ned i några vanliga st185or också, men starkare är den inte...
Torsendiffen i st185 verkar tom klenare än den öppna i st165. Det är flera som lyckats få den att haverera.
Laddtrycksspärren tar man sig enklast förbi genom att rycka slangen från TPSen (turbo pressure sensor) och plugga slangen.
Jag tror man kan dra åt topplocksbultarna lite extra för att få toppackningen att hålla liiiite bättre. Det kan man nämligen göra på supra mk3 har jag hört, som är ökända för att skjuta packningen även med helt original motor. Men en st205packning är rekomenderat. Jag har laddat 1,5bar med den och supra CT26 turbo vid ett tillfälle och 1,2-1,3bar en tid utan bekymmer.
amby skrev:Det är la ct27 från någon supra som passar bolt on.
1bar är vad en bra original packning klarar, inte mer!
CT27 är som sagt en ombyggd CT26a som ATS i USA bygger.
Glenn skrev:Supran har också CT26, inte CT27..
CT27 är väl en modifierad CT26 från nån tredjepart tror jag ?
Skillnaden mellan surpans CT26 och ST165'ans CT26 är typ minimal.. klart man kan byta om man ändå byter turbo pga att den är paj, men annars är det inte värt det.
CT20b är däremot bättre, men jag minns inte riktigt om det passar rakt av, ev med grenrör ?
Skillnaden mellan ST165ans CT26a och suprans är 4mm större diameter på kompressorn. Från 42mm-46mm vill jag minnas.
"CT20b" från st205 har 48mm inlopp och 1mm mindre avgasturbin än CT26an. Men den passar som sagt inte på ST165an utan ett grenrör från st185 eller tredjepart och en spacer mellan grenrör och topplocket.