Sida 1 av 1

Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: tor 10 jun 2010, 21:28:16
av linusrby
Kör en Avensis -00 som brukis. Världens i särklass bästa, men också tråkigaste bil. Har pillat på solfilm, sänksats, 18" och stoppat en poplåda i bagaget, genast ökade dess självförtroende ett snäpp :)

7A-FE-motorn är ju sjukt trött och skulle vilja få lite mer knuff. Då det är en Leanburnmotor som jag förstått går med tokmager blandning borde det ju vara en rätt stryktålig motor. Tänker att man snickrar ett eget grenrör och stoppar dit en snurra av lagom modell, och ger den ett sprut från typ en 4A-FE med "normal" bränslemängd.

Någon som gjort detta? Bra/dålig idé?

Tänkte inte bygga så det blir idioteffekt, utan den ska fortsätta som pålitlig brukis.

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: tor 10 jun 2010, 23:51:54
av Dale
Tja, lär ju inte gå igenom besiktningen sen iaf.

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: tis 06 jul 2010, 21:16:32
av Vossen
Har gjort detta skicka pm om du vill ha tips

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: ons 07 jul 2010, 07:54:12
av Dale
Ne, tipsa här. ;-)

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: ons 07 jul 2010, 21:50:30
av linusrby
Det man skulle kunna fundera på mest är väl då motorstyrningen, inte satt mig in i det, men då den går med mager blandning hjälper det väl knappast att bara få upp trycket med hjälp av en annan bränsletrycksregulator?

Vad skiljer egenligen elektronikmässigt mellan 4A och 7A?

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: sön 05 sep 2010, 13:28:37
av Panneldarn
linusrby skrev:Det man skulle kunna fundera på mest är väl då motorstyrningen, inte satt mig in i det, men då den går med mager blandning hjälper det väl knappast att bara få upp trycket med hjälp av en annan bränsletrycksregulator?

Vad skiljer egenligen elektronikmässigt mellan 4A och 7A?
4AFE är bättre motor och styrsystem :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Överladda 7A-FE, bra idé?

Postat: mån 06 sep 2010, 20:26:02
av Panneldarn
linusrby skrev:Kör en Avensis -00 som brukis. Världens i särklass bästa, men också tråkigaste bil. Har pillat på solfilm, sänksats, 18" och stoppat en poplåda i bagaget, genast ökade dess självförtroende ett snäpp :)

7A-FE-motorn är ju sjukt trött och skulle vilja få lite mer knuff. Då det är en Leanburnmotor som jag förstått går med tokmager blandning borde det ju vara en rätt stryktålig motor. Tänker att man snickrar ett eget grenrör och stoppar dit en snurra av lagom modell, och ger den ett sprut från typ en 4A-FE med "normal" bränslemängd.

Någon som gjort detta? Bra/dålig idé?

Tänkte inte bygga så det blir idioteffekt, utan den ska fortsätta som pålitlig brukis.
Om du vill att bilen ska dricka mer soppa så såg ja en tok som hade satt en trimpotentiometer på ledningen från kylvattengivaren (till ecu) för att lura den att fläska på mer -hans sätt att etanolkonvertera den :?

I alla fall kan du ju inte bara skruva dit en turbo och inte bli jagad av gestapo som sagt (tråkigt nog)