Civila polisbilar är jävulen!

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Rejj »

Jag har ej längre ett körkort i min plånbok pga. fortkörning, i en Nissan Note hyrbil som jag faktiskt blev positivt överaskad av egenskaperna på.

Självklart inser jag att jag bara har mig själv att skylla, men om det hade varit en märkt bil som stoppade mig hade jag fortfarande haft mitt kort. Jag mötte alltså polisen och dom tyckte väl jag var lämplig kandidat att jaga.

141 km/h medelhastighet på Superrak kanonfin 100-sträcka utan nästan all form av medtrafikanter, uppe i norrbotten strax söder om Ligga kraftstation, ca 3 mil norr Jokkmokk.

Personligen tycker jag att 30 km/h överträdelsegränsen för att bli lapplös på plats är lite skum.
Man borde ta in faktorer som risk för medtrafikanter/väglag/vägkvalitet och dessutom ha någon form av procentsats på hastighetsöverträdelsen.
Att man blir lapplös på 30 sträcka om man kör 50+ är ok,
att man blir lapplös på 50 sträcka när man kör 80+ är väl ok, men om man kör över 70 på 50 sträcka borde lappen försvinna.

Över 40 % påslag på angiven hastighet skulle vara mer rimligt enligt mig och något slags slidande skala på procentsats där trafiksituationen tas i beaktande, visst det blir kanske lite svårare att klara sig om man har för vana som vissa att hålla konsekvent 25 km + på tillåten fart och sådana finns det gott om.

Även om en sådan förändring kanske inte skulle räddat mitt körkort så skulle jag gärna se något sånt istället för denna skumma gräns på 30 km/h som definitivt är rimlig eller eventuellt borde sänkas i rusningstrafik men som är uppåt väggarna när överträdelsen sker på fri rak fin väg.

(Någon som vill köpa en ST205 Celica GT-Four, känns trist att den inte kommer till nytta)
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Tobbera »

Nu ska jag säga saker som vissa människor inte tycker om.

Jag vet inte vad du gjorde på plats när du stoppades så detta blir mer ett tips till nästa gång.

Du ska inte erkänna någonting på plats. Skriv inte under några papper. Lämna inte ifrån dig körkortet, säg att du glömt det hemma. SKRIV INTE UNDER NÅGRA PAPPER! Du har INGEN skyldighet att göra det.

Sådärja, nu har du körkortet kvar över säsongen och kan själv välja när du vill låna ut det till länsstyrelsen. Förslagsvis efter sommaren i samband med att man ställer av bilen för vintervila.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Rejj »

Det blir nog ingen nästa gång...iallafall inte på ett väldigt bra tag.
Nu får jag ju förnyad prövotid när jag får tillbaka kortet gissar jag.
Så då blir det dags att bli paragrafryttare ett tag.

Dessutom så spelar det ingen roll när jag i praktiken blir av med lappen, det slår lika illa oavsett.
Har behov av att i jobbet kunna frakta mig till och från kraftstationer för att kunna sköta mitt arbete på ett bra sätt.
Och där kraftstationerna finns finns ingen praktisk möjlighet till kollektivtrafik.

Har du något som styrker ditt uttalande om att jag inte har skyldighet att skriva under papper.
Att jag lämnade över körkortet var kanske iofs klantigt, jag hade juh kunnat väntat till jag fått mer information om överträdelsens grad. Fast om jag framför ett fordon utan körkort eller handling som anger att jag har tillstånd så får jag väl yttermera böter. Dessutom blir det svårt att styrka detta påstående om glömt körkort när man samma dag hämtat ut en hyrbil, tror inget hyrbilsbolag lämnar ut bilar till folk utan körkort.
Tobbera
Inlägg: 185
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 00:44:40
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: Helsingborg
Land (Country): Sweden
Ort: Helsingborg

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Tobbera »

Ingen kan någonsin tvinga dig att skriva på något. Ska de slå dig med batongen med pennan i högsta hugg? De vill att du skriver på och godkänner allt de tycker du har gjort fel och det "straffet" de ger dig. Det har du ingen som hellst skyldighet att göra. Du har rätt att få saken prövad i domstol om du vill.

Ang körkort så hade de kanske velat ge dig böter för att du itne haft kortetet med dig. Inte heller det godkänner du. De kommer ta kontrolluppgifter och kolla i datorn att du har behörighet att köra. Efter det har de försakat chansen att ge dig böter på den punkten. Tro mig, jag har prövat det i domstol.
Tobias Rådenholt
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.
Toyota MR2 - Snart med turbo-3SGE
Mercedes SLK 200 -06
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Glenn »

finns ju dock tillfällen då man bör skriva på, tex om du har kört väldigt fort och blir stoppad och polisen säger "Ok, nu kan du antingen erkänna på plats att du körde 29km/h för fort, eller så vittnar vi på att det gick mycket fortare än så"

Inte helt ovanligt, poliser har ingen större lust att hålla på att krångla :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Dale »

http://www.porsche.nu/forum/archive/ind ... 25492.html har Ceasar skrivit en rad om den aktuella händelsen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Rejj »

Tobbera skrev:Ingen kan någonsin tvinga dig att skriva på något. Ska de slå dig med batongen med pennan i högsta hugg? De vill att du skriver på och godkänner allt de tycker du har gjort fel och det "straffet" de ger dig. Det har du ingen som hellst skyldighet att göra. Du har rätt att få saken prövad i domstol om du vill.
Självklart kan man göra så, och jag övervägde att ta kallelse till domstol. Kortet hade jag ju lämnat redan, dessutom hade jag ingen övrig identitetshandling att erbjuda, men jag måste kanske skaffa det nu.
Men när valet står mellan att ta smällen direkt eller att om x antal veckor infinna sig i en domstol (som i detta fallet inte ligger i mitt hemlän, om jag inte missförstått ngt) så tar jag smällen direkt. Det kostar tid, energi och engagemang att driva sånt här och det är framförallt på punkten tid som det faller på för min del.

Dale:
Intressant läsning helt klart.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av cheetah1 »

Det kostar även en bunt pengar om du förlorar, eftersom man då får betala domstolskostnaden.

Bättre isåfall att på ett vänligt sätt förklara omständigheterna, att du inte tar dig till ditt arbete utan att köra bil eftersom du arbetar med kraftstationerna, och att du bedömde det som säkert att hålla en aningen för hög hastighet då det var en väg av bra skick med lite trafik.
Rejj
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:44:10
Bilmodell: Ingen
Årsmodell: 0
PostOrt: Fagervik
Land (Country): Sverige
Ort: Sundsvall-Area :)

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Rejj »

cheetah:
Jo min avsikt är att ta fram en skrivelse till myndigheten som har hand om detta så snart jag får dokument i lådan. I hopp om att återkallelsens tid kan begränsas, i största möjliga mån.

Men att föra något sådant resonemang bak i en polisbil, är dödfött, då polisen inte har möjlighet att påverka när dom väl stoppat och använt "trip-trac" verktyget som jag förstod det.

Det som var mest störigt av alltihopa var att jag inte ens hade bråttom utan jag satt och körde på utan att fullt inse hur fort det gick.

Den som lever får se hur det går antar jag.
Erkan
Inlägg: 545
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1994
PostOrt: Vännäsby
Land (Country): Sverige
Ort: Umeå

Re: Civila polisbilar är jävulen!

Inlägg av Erkan »

Dom är besvärliga! men om man blir sugen på leka snut så har jag hittat en sida där man kan köpa kopier av polislysen som var jävligt gryma
Skriv svar