Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av _Spawned_ »

Har en polare som jobbat på toyota verkstad.. som säger att jag inte ska köpa en celica..
Han säger att det är mycket läckage, dåliga leder osv.. Men som den inbitna toyota ägare man är, så vill man ju inte tro nån som kör volvo 240 ;D

Så min fråga är sonika.. Är celican en problembil ? Är det värt att köpa en eller ska man se sig om efter nånting annat ?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Dale »

_Spawned_ skrev:Har en polare som jobbat på toyota verkstad.. som säger att jag inte ska köpa en celica..
Han säger att det är mycket läckage, dåliga leder osv.. Men som den inbitna toyota ägare man är, så vill man ju inte tro nån som kör volvo 240 ;D

Så min fråga är sonika.. Är celican en problembil ? Är det värt att köpa en eller ska man se sig om efter nånting annat ?
Läckage å dåliga leder låter ju som en Volvo eller nått annat. Kvaliten på Toyota är mycket hög. Enda nackdelen jag kan komma på är väll rosten men rosten är ju ett problem på många gamla bilar.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Mr Dezent »

Eftersom du specificerat rubriken till just Celica GT4 Carlos Sainz så tror jag inte att du kommer få några bekymmer med en sådan bil.
Toyota har erkänt bra kvalitét generellt, men givetvis är ingen bil bättre än den vård den fått i sin historik (alltså inte bara av sin senaste ägare).

Just GT4 Carlos Sainz är ju en riktig entusiastbil från första början. Lita på att den körts hårt emellanåt, men jag skulle också våga påstå att ägare till dessa bilar (särskilt idag, nu när modellen blivit lite till åren) tar extra väl hand om dem.
Vill hävda att det är stor skillnad på ägare mellan en vanlig familje-Toyota och en St185 GT4 Carlos Sainz.

Givetvis ska man kontrollera det enskilda skicket och göra en bedömning från fall till fall.
Men generellt tror jag du har lite att oroa dig över om du väljer en St185 GT4 Carlos Sainz.
De flesta, som ändå är inne på GT4-linjen, väljer nog den billigare ordinarie GT4:an och ändock tror jag att även dessa ägare tar extra väl hand om sina bilar.

Först nere på den vanliga Celican tror jag att "slarvpellrarna" är fler än de som verkligen tar riktigt bra hand om sina bilar.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Larco »

"Dåliga leder", kan han syfta på st205ans (alltså gt4 med karossen efter Carlos Sainz) superstrut framvagn som kan bli lite glapp. Det var väl snack om superstrut i nån tråd på forumet eller nån träff där vi kom fram till att de håller rätt bra ändå och det inte är många som behövt byta lederna. Denna framvagn finns hur som helst inte på Carlos Sainz modellen (st185). Sen är ju GT4orna är ju inte direkt de vanligaste bilarna heller så han kanske inte sett så många eller så har han fått hela den dåliga skaran.

Jag vill påstå att GT4an är en bra och pålitlig bil generellt, de byggdes ju med rally i åtanke trots allt ;)
Kolla in denna köpguide för den ännu äldre gt4an som tar upp alla kontrollpunkter, i det stora hela är det mest karosseriet som ändrat sig i princip. Drivlinan är uppdaterad med bättre synkringar i växellåda, LSD i bakdiffen, twin entry turbo, större IC, lite vassare och kanske aningen bättre motor, standard med ac(?).
http://www.gtfours.co.uk/stuff/buyers_g ... _guide.htm

I övrigt tror jag att Mr. Dezent sammanfattade det rätt bra där.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
_Spawned_
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 26 mar 2009, 08:35:17
Bilmodell: Toyota Carina ST171
Årsmodell: 1991
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av _Spawned_ »

Ah, nu känner jag mig lite bättre. Bara kört toyota, och min far har kört toyota senaste 15åren, aldrig ett fel. Förutom vanligt slitage. Så jag tyckte det lät konstigt att en toyota skulle vara en "fel bil".

Vet däremot inte om jag ska gå på carlos sainz eller en vanlig gt4.

Men tack för alla svar :)
Användarens profilbild
Jonex
Inlägg: 553
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
Bilmodell: Celica GT-Four st165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Smedjebacken
Land (Country): Swe
Ort: Smb, Dalarna

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Jonex »

En Gt4 CS har en förmåga att vara rätt mycket dyrare i inköp än en vanlig Gt4, ganska lätt att se på blocket bland annat.
Å andra sidan håller dom faktiskt värdet bättre eftersom dom är ovanliga , men 60-70 k skulle jag inte pynta för en sån idag.

Nackdelen med Gt4´or är att dom oftast körts hårt, min inkluderad..
Jag har fått byta ett par hjullager ,bromsskivor runt om och bakvagnsbussningar ( inte bytt men måste ) men så har den ju överlevt 18 000 mil också.
Kolla skicket noggrant före köp är ett måste på en bil som Gt4.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Pipedreams »

Kan hålla med om att dom kan läcka lite olja då alla packningar och packboxar torkar i värmen som blir under huven. Men det brukar vara ventilkåpspackning, o-ringen till fördelaren och packboxarna till kammarna som läcker först och det är inte hela världen att åtgärda.
Jag har aldrig bytt nån led på nån st185 och bilarna jag haft har gått rätt långt.
I övrigt är det en bil som jag trivs jävligt bra med. Är inne på min 6:e gt-4 nu. Skulle välja en carlos sainz före en vanlig st185 då den för det första är mycket snyggare med huven och fronten. Front byter man lätt på de äldre också utan att lägga ut stora summor men huven är lite värre. Sen är växellådan ordentligt uppdaterad med dubbla synkringar på 2:an och 3:an.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Dale »

De e väll diffat i bakaxeln på CSen me?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av amby »

En jävla väghållning... original är la dom inga raketer men det går ju fixa..
En del reservdelar är riktigt dyra så var nogran med skicket!
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Köpråd celica gt4 carlos sainz edi.

Inlägg av Larco »

Dale skrev:De e väll diffat i bakaxeln på CSen me?
Vill nog påstå att alla gt4 är diffade, men CS har diffbroms ;)
ST165 har öppen bakdiff
ST185 har torsendiff i europa, sen endast tillval i resten av världen sägs det...
ST185CS har torsendiff
ST205 har torsendiff
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar