Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av Dale »

Syrran har en Corolla 2001 med 3ZZ-FE som har pendlat mellan en auktoriserad Mekonomen bilverkstad som använder orginaldelar?!? sen besiktningen. Verkstaden har även möjlighet att släcka besiktningens tvåor. Detta för att bland annat så tänds motorlampan och verkstaden kan läsa ut felkoder (vilket jag tycker är lite konstigt) och dom kan heller inte släcka den. I helgen så såg jag kylvätskan var på min så jag fyllde på en skvätt. Såg även att ena halvljuset (H7) var trasigt. Ena lampan sitter lite klent bakom batteriet så för att byta den måste batteriet ur. Iaf så bytte jag lampan och såg att det går alldeles utmärkt att montera fel tack vare någon "adapter". Detta resulterade till att det var låg och dålig ljusbild. Vände på adaptern och ljuset lös som det skulle. Syrran har nu kört ett par dar och allt verkar som de ska vara.
Har jag lyckats lösa syrrans pendlandes till verkstaden genom att fylla på glykol, bryta strömmen för att byta och vända lampan rätt?
Eller e de så att man inte kan få fram felkoder och släcka en motorlampa? Verkar lite konstigt å lika så att den oranga motorlampan säger att det är ett elfel enligt instruktionsboken. Men jag kanske är ute och cyklar.
Börjar även fundera på att skaffa mig en egen OBD-II mojäng för att se om de e nått å ha. Isf någon som har ide på vad?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av serverfel »

Usch vet inte om jag förstod rätt. De kunde läsa vad det var för fel, men inte släcka lampan? Eller?

Den lampan kan ju betyda så jäkla mycket. I mitt fall var det katten som behövde bytas. Och i min bil kunde man släcka den genom att ta bort kontakten med batteriet. Då tog man väl bort felkoderna, eller bara släckte lampan. Men när jag sen körde och katten inte gjorde vad den skulle så tändes den naturligtvis igen.

Jag har ju läst om folk som fått den lampan tänd pga defekt bensinlock. Så det kan vara jäkligt mycket.

Kör in till Toyota och låt dem göra en analys, sen kan du väl fixa på egen hand.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av Dale »

Kort så undrar jag om inte en mekonomenverkstad kan läsa ur felkoder ur OBD uttaget och släcka motorlampan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av cheetah1 »

Det kanske är nåt special så att det bara går med toyotas obd-verktyg, ingen aning, men i normala fall ska det gå med vilket obd-verktyg som helst.

Strömlöst raderar felkoder, så slocknade den var det antagligen därför. Bara att se om den tänds igen. :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av Dale »

Lustigt att inte verkstaden kunde släcka lampan men betalt tar dom.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
serverfel
Inlägg: 26
Blev medlem: fre 27 nov 2009, 06:04:51
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2002
PostOrt: 21211
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av serverfel »

Jag läste nyss på ett renault forum att det va någon kille som mekonomen inte kunde läsa av felkoderna hos, för att de inte hade rätt sladd. Men det va då odb2. Tror jag.

Helt ärligt så tror jag inte toyota tar mycket mer för felsökning. Och har jag en känsla av att de har jävligt duktig personal. I alla fall i Malmö.

Nåja lycka till.
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av PartyBoy »

Jag antar att du bara lyckats släcka motorlampan, men att koden ligger kvar i ecu:n?! Nästa gång lampan tänder sig råder jag dig eller din syster att lämna bilen till auktoriserad Toyota verkstad om inte mekomonen klarar av det! Att kylvätskenivån är låg har inget med detta att göra. Bilen vet inte om det själv då du inte har nån givare som känner av det!
---------------------------
Toyota Mek
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av Milkshaken »

Kan ju vara så oxå att du har sagt till Mekonomen vad som blev nedslag på besiktningen, och dom åtgärdade det, men att sen lampan fortfarande lyser kan ju tyda på ännu ett fel,,, då måste man be dom göra en check till.. Men jag håller med dom övriga, Lämna in på en Toyotaverkstad. Brukar inte kosta någonting, men dom uppskattar lite kaffebröd.:)
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av Dale »

Kruxet är att Toyotaverkstäder finns inte överallt (typ 10-15 mil till den närmaste Toyotaverkstad men Mekonomenvärkstäder finns de lika många som mjölkpallar) men det kommer då inte att bli någon mer service på Mekonomen iaf. Hon fick en tvåa på dålig ljusbild på ena halvljusstrålkastaren eller om den var trasig och eftersom Mekonomenverkstan kan släcka tvåorna så hamna bilen där. Dom bytte lampa och släckte tvåan. Av någon anledning så tändes den oranga motorlampan och i instruktionsboken så står det att det är elfel. Har en likadan motorlampa i mina andra Toyotor å i tänds den i Celican så e har det varit för låg kylvätskenivå. Sitter en rätt känslig nivågivare på intercoolern på Celican. Rätt elektriskt iofs. Vet fortfarande inte varför den motorlampan tändes i syrrans bil. Den laddar som den ska, inge fel på ABS eller nått problem med gången i motorn. Allt verkar bra förutom att kylvätskenivån var rätt låg. Trodde de satt en nivågivare i hennes bil me därav jag fyllde på. Jag lyckades att släcka motorlampan som inte Mekonomenverkstan klarade av och bilen har gått i flera dar utan att lampan tänds eller nått konstigt har kommit fram. Samma halvljuslampa som besiktningen satt tvåan på och Mekonomenverkstan hade fixat var trasig i helgen. Bra kvalite dom har dom där orginaldelsverkstan då prylarna håller bara ett par veckor. När jag skulle byta halvljuslampa så såg jag att den var dessutom felmonterad. När den satt som dom hade satt den så var ljusbilden kass och det lyste svagt. Frågan kvarstår. Kan inte en Mekonomenverkstad läsa ur felkoder och släcka en motorlampa eller har dom någon billig Biltema läsare som blinkar lite tufft bara för att imponera på bilägare som inte ens kan byta en glödlampa?

PS. Ursäkta. Ja e lite upprörd. Har hört mer tok om den där verkstan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Corolla 2001 3ZZ-FE motorlampa

Inlägg av cheetah1 »

Motorlampan betyder att det lagrats en felkod i ECU:n. Det kan vara precis vad som helst som den övervakar, lambdasonder, tempgivare och annat. Bromsen är sannolikt separat, antingen parkeringsbromslampan, eller en egen lampa som då har ett utropstecken i sig (på toyotaspråk, that is, på min vw är det en stor jävla orange lampa med texten ABS.. gamla toyotor hade nåt liknande i panelen).

En vanlig riktig OBDII-läsare kan läsa av och nollställa felkoder på en Avensis -01, har svårt att tänka mig att dom skulle gjort systemet annorlunda på en Corolla från samma år. Mekko kanske inte hittade kontakten..
Skriv svar