Sida 1 av 1

Trimma Corolla Kompressor

Postat: tis 09 mar 2010, 17:06:41
av nicklas0001
Hej, jag är ny här och har inte hunnit kolla genom alla trådar än, om ngn har tagit upp detta tidigare, men som rubriken lyder, finns det nått kul man kan göra med den?

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tis 09 mar 2010, 21:06:38
av Dale
Hej och välkommen.

Vet att Lotus Elise SC, Lotus Exige & Lotus 2-Eleven körde med 2ZZ-GE och där plockade dom ur närmare 260 hk ur motorerna.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: ons 10 mar 2010, 10:31:47
av Jonex
Är dom där kompressorerna remmdrivna ? Isf måste det gå att byta storlek på remmhjul och på så vis få ut mer kraft.

* Detta görs på V8´or, remmhjulens diameter bestämmer laddtrycket, det går att räkna på det, om det inte finns färdiga remmhjuls kit från " over there ".
Jag menar, du lär ju inte vara den första som kommit på den idén.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: ons 10 mar 2010, 12:50:22
av PierreW
Andningsvägarna i första hand, extraktorgrenrör, avgassystem, luftfilter.

Laddtrycket hade jag inte höjt då det inte finns nån inre skillnad mot den "vanliga" N/A 2ZZ-GE motorn. Det är ju en högkomps motor som dom plockat ut över 100Hk per liter ur original ;)

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tor 11 mar 2010, 10:23:31
av Jonex
Ok, visste inte att det var högkomp, en kompsänkning kan vara aktuellt då, om man nu vill lägga pengar på det.

Det där med avgassystem kan vara lite knepigt, systemet är ju gjort för ett visst mottryck.
En racekat kan göra stor skillnad, eller ingenting alls förutom mer brööl.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tor 11 mar 2010, 12:52:00
av Larco
PierreW skrev:Andningsvägarna i första hand, extraktorgrenrör, avgassystem, luftfilter.

Laddtrycket hade jag inte höjt då det inte finns nån inre skillnad mot den "vanliga" N/A 2ZZ-GE motorn. Det är ju en högkomps motor som dom plockat ut över 100Hk per liter ur original ;)
Det sitter väl redan ett extraktorgrenrör på 2ZZ-GE?


Jonex skrev:Ok, visste inte att det var högkomp, en kompsänkning kan vara aktuellt då, om man nu vill lägga pengar på det.

Det där med avgassystem kan vara lite knepigt, systemet är ju gjort för ett visst mottryck.
En racekat kan göra stor skillnad, eller ingenting alls förutom mer brööl.
Man vill inte ha mottryck i ett avgassystemet, förutom på en 2-taktare då...
Mottryck är dåligt på en 4-taktare! Försämrar tömningen av cylindrarna och pga det även fyllnadsgraden.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tor 11 mar 2010, 14:26:21
av Jonex
Larco : Det där tror jag inte helt på, alla volvo-raggare som provat att köra med en avkapad lyckstolpe som avgasrör vet med
säkerhet att bilen går ännu sämre. Men detta kan i sin tur säkert justeras på något vis.
Min Gt4 gick heller inte speciellt bra när flexböjen bakom motorn sprack och det blev som att köra med endast downpipen på. Det poffa och small och bilen svarade dåligt på allt annat än fullgas, med nya avgassystemet blev motorns register mycket bättre. Så jag tror inte riktigt på dig i det här fallet.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tor 11 mar 2010, 16:21:16
av Larco
Jonex skrev:Larco : Det där tror jag inte helt på...
Tror o tror. Nu är det ju så att mottrycket verkar enbart negativt på motorns effektuttag. Att stuprör funkar dåligt på är en annan femma då det finns andra saker i görningen än bara mottryck. Tänker då speciellt på flödeshastigheten som påverkar tömningen av cylindrarna väldigt mycket. Sedan har också längden på avgassystemet betydelse.

På en turbomotor är det skillnad iom att man vill bästa tänkbara flöde över turbinen = minsta möjliga mottryck omedelbart efter turbinen efter turbinen (helst vill man inte ha en massa mottryck i grenröret hellet men det hänger mer på turbinens utformning).
Varför din bil gick dåligt med trasigt flexrör vill jag inte spekulera i men det lär inte berott på för lite mottryck...

Generellt ger det några extra hästkrafter att gå upp ett eller två steg i avgasrördiameter utan att man förlorar något i mellanregistret. Men det beror ju såklart mycket på hur bra originalet är. Ett stuprör kanske ger någon extra hästkraft på topp men generellt sett ser effektkurvan ut som en hängmatta = dåligt mellanregister.

Minsta möjliga diameter som inte ger något (eller marginellt lite) avgasmottryck är lagom. Större än så finns ingen anledning att gå.

Re: Trimma Corolla Kompressor

Postat: tor 11 mar 2010, 17:02:52
av Andkje
Tja

Ett högre laddtryck betyder inte mer effekt alla gånger, det är bara en biprodukt av den luft som INTE får plats i cylindrarna. Du kan byta till en annan kam så har du annat laddtryck på mätaren. Skulle man byta kammar på din bil till snällare så har du plötsligt högre tryck men inte mer effekt för det.

Mer laddtryck = mer värme = mindre syre = inte kul

Vad du vill är att så mycket av luften kompressorn ger hamnar i cylindern under kammens öppningsfas, detta resulterar i mindre i insuget och det ger mindre laddtryck på mätaren, så stirra dig inte blind på vad laddtrycksmätaren säger.

En kompressormaskin jobbar med ständigt tryck ( annat vid magnetventil eller avlastningsventil vid tomgång ) och detta innebär att du inte vill ha något mottryck på avgassidan, ju lättare motorn andas ut desto bättre.

Men det hela beror på vad din plånbok säger. Men om du tänker göra så mycket som möjligt med så lite som möjligt så är det att lätta andiningsvägarna till kompressorn och ut som gäller. Sen om man vill göra mer så kostar det mer. Kammar, annan utväxling osv

Ändrar du utväxlingen så har du högre laddtryck, till viss del så kommer du få mer effekt, men kammarna är det som säger stopp i slutändan. Du kan packa på hur mycket som helst men tillåter inte kammarna mer luft så stoppar det rätt fort där.

Jag vet inte om dom har ändrat om kamtiderna på din motor om man jämför den mot en org 2zz-ge, men den har relativt högt överlapp högre upp i registret när vvti-i eller vad det heter går igång, detta innebär att du har en kompressor som trycker genom hela systemet och då hamnar luften bara i avgasröret utan att ha bidragit till någon förbränning. Detta hade man på äldre ( se 80-tal ) för då kylde man kolvar o ventiler genom att låta kall luft gå genom systemet, detta behövs inte längre för materialen har blivit så mycket bättre.

Man vill ha så lite överlapp som möjligt ( allt är ju nu relativt men bara så du hänger med. En maskin utan hjälpmedel ( turbo/kompressor/lustgas ) använder sig av överlappet för att få i sig mer luft förutsatt att allt jobbar i harmoni. I ditt fall så innebär bara överlappet att det blir mindre av luften kvar i cylindern.

Har du laddluftkylare på den original? En liten vattenkylare mellan kompressor o insuget kan hjälpa att få ner temperaturen om du höjer laddtrycket, knepigt att få till om man inte vill bygga om alltför mycket.

Men för att göra det enkelt så beror det hela på vad du är villig att betala och vad ditt mål är. Den har väl 230 hästar idag antar jag?
Du frågar om det finns nått kul att göra med den, jag tolkar detta som helhet o inte bara effekten.
Personligen hade jag fixat bättre bromsar ( bra bromsar är 100 hästar värt )
Väghållningen från Toyotas till något lite roligare
Eventuellt tittat på att lätta den, billigare än att trimma o samma effekt ( handlar ju om hur många kg som hästarna drar omkring på )

Hoppas det hjälpt någorlunda

/
Anders