Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av folkracegubben »

Har köpt en ST165 med rasad motor, bytt motorn och den går väl, MEN på lätt gaspådag eller jämngas är den ryckig/misständningar tills den kommer upp till 3500 varv, då går den klockrent och drar som den ska. Likaså vid fullt gaspådrag ibland så verkar den motarbeta sig själv, dvs lite trött, men sedan släpper det och den springer iväg.
Någon som känner igen symptomet ???!!!
Vore ju kul att köra den som normalt... :?

En sak till: den tar en del olja, typ 1 liter på 20 mil, enligt tidigare ägare påstods det att turbon hade varit hos Turboteknik på renovering, finns det nåt annat lämpligt fel än en kass turbo?? motorn har varit urmonterad från bil i ca 2-3 år...
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av Larco »

Det jag kommer att tänka på är insugsläckage mellan LMM och turbo eller på trycksidan mellan turbo och spjällhus kanske. Skulle kunna vara en trasig knacksensor också. Att det känns som den motarbetar sig själv är troligtvis för att den backar tändningen av någon anledning, knackningar eller något... Sliten bränslepump kan medföra att den går snålt och knackar. Jag hade liknande symtom med backad tändning på min gamla st165a.

Om du inte har läckage tror jag tyvärr att du har en trasig kolv. Min bil drack ca 3 liter på 70 mil när jag köpte den och på den hade 3ans kolv smält ned till första kolvringen. Brett som ett pekfinger ungefär. Fick helt perfekta leakdowntest då kolvringarna tätade på kompressionstakten men inte på insugstakten, vilket gjorde mig helt galen innan jag öppnade motorn.
Om turbon är dålig borde det inte finnas olja i grenröret eller nån cylinder utan bara i avgasröret. Då det i princip alltid är tätningen mot avgasdelen som blir dålig först.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av folkracegubben »

Jag ska kolla ev. vacum läckage i veckan...
kom att tänka på att den gamla motorn som var kass så satt inte kontakten på knacksensor i och var å andra sidan bortklippt från kontaktstycket....
Vet ej hur motorn gick innan bytet då den knackade och rök som F_N !!

OM det skulle vara en dålig/bränd kolv, skulle då bilen gå jämnt och bra på tomgången ????

Kan ju tillägga att den typ baktänder när den inte vill iväg, händer inte alltid men ibland....
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av Larco »

Kolla knacksensorn sen också. Skruva loss den och skaka på den. Skramlar det om den så är den trasig :lol:
Skramlar det inte om den kan du nog mäta upp den elektroniskt också, men jag hittar inte några mätvärden i verkstadshandboken just nu.

http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... ac_bgb.php

Min nuvarande celica gick precis som den skulle förutom att den rök rätt duktigt på gaspådrag. Det beror nog mycket på hur skadan ser ut. Kan vara så att kolvringarna är dåliga också om den har dåligt komp.

Förresten hur mår vevhusventilationen? Om den är igensatt kan det nog ställa till det också.

Min gamla celica misstände också duktigt ibland, speciellt innan den blivit helt varm.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av folkracegubben »

vevhusventilationen ska vara okej, bilen har ju inte gått mer än ca 35 mil efter motorbytet. Rengjorde alla slangar mm innan ihopmonteringen..
Hittade en trasig vacumslang till t-vis ventilen under insuget idag :) , går betydligt bättre men ej helt okej.... :?
Har inte kollat knacksensorn ännu, det var lite varmt vid avgasröret efter 1:a provkörningen, :twisted:
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av folkracegubben »

Hej hopp alla glada !!!!
Fördelen med en sån här bil är ju blinkkodssystemet som är supersäkert .... OM det sitter en lampa i motorsymbolen i kombiinstrumentet vill säga !!! :evil:
Nån klopare som varit där och tagit bort den .... fnys
I med en lampa och plock ut felkoder: knacksensor, Lambdasond och tempgivare/flottör till intercoolern .
Dit med kontakten på knacksensorn, byte av givare till intercoolern och lite rengjöring av lambdasonden (Wurthens bromsrengjörare) och sen går bilen som normalt igen.
Kan tillägga att rengjöringen av lambdan kommer nog inte hjälpa så länge då motorn fortfarande tar en del olja, sotar väldigt mycket !!
Återkommer i fallet ...... :P
Användarens profilbild
Cyrix
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 21:19:26
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 91
PostOrt: Göteborg
Land (Country): Sverige
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av Cyrix »

Tyvärr skulle jag tro att 3ans kolv har spruckit i din motor.
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
folkracegubben
Inlägg: 58
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 19:42:12
Bilmodell: FR Celica
Årsmodell: 0
PostOrt: Katrineholm
Land (Country): Sweden

Re: Ryckig gång upp till 3500 varv på jämn gas, ST165 !!!???

Inlägg av folkracegubben »

Varför just 3:ans kolv, och just den motorn ??????
Skriv svar