Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Moderator: Styrelsen
Kategoriregler
Här måste en morderator godkända postningen.
Här måste en morderator godkända postningen.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tor 19 mar 2009, 06:57:04
- Bilmodell: Corolla Touring
- Årsmodell: 1998
Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Plötsligt gick inte tändningslåset på min Corolla Touring -98 att vrida längre än till ACC (så att rattlåset släpper). Jag fick tips här på forumet om att testa med reservnyckeln (som är mindre sliten) och att smörja låset, men det gjorde ingen skillnad. Till slut lyckades jag fixa problemet genom att montera isär låset och ta bort en del som var trasig. Här är en beskrivning av hur jag gjorde:
Först lossade jag kåpan under ratten, så att man kommer åt låset. Den sitter med tre skruvar, varav en är direkt åtkomlig mitt under kåpan. De två andra sitter gömda på varsin sida bakom ratten, men om man vrider den 90 grader åt varje håll så kommer man åt dem. Här är en bild av den ena:
Här ser man tändningslåset. Den svarta ringen är antennen till startspärren, som kommunicerar med en liten radiokrets i nyckeln. Om nyckeln har rätt kod går signaler till en elektronikenhet i motorn, och motorn går att starta. Om nyckeln är fel så kommer motorn dö några sekunder efter att nyckeln vridits om. Startspärrens antenn sitter fäst med en skruv (som syns i bilden nedan) i tändningslåset. Jag lossade den, och för att få loss antennen behövde jag också lossa skruven som sitter strax till vänster om startspärrens antenn på bilden och håller fast plastkåpan på ovansidan av ratten.
Sedan vred jag nyckeln till läge ACC. När nyckeln är i det läget kan man trycka på en knapp längre ner på tändningslåset och sen dra ut nyckeln och låscylindern ur tändningslåset. (Om nyckeln inte ens går att vrida till ACC så verkar det som att man måste borra bort låscylindern, men det har jag alltså inte provat.) Mitt i bilden nedan syns den runda metallknappen:
Så här ser tändningslåset ut när man dragit ur låscylindern. I botten sitter vredet som man kan vrida runt med en tång för att starta bilen. Längre upp (klockan ett i bilden, ur fokus) sitter en vit plastknapp som bara verkar ha som funktion att känna när nyckeln sitter i låset, så att bilen kan varna om man håller på att kliva ur bilen med lyset igång:
Så här ser själva låscylindern ut bakifrån, dvs inte från det håll där man sticker in nyckeln:
Längst upp till vänster i bilden syns den runda frontplåten som måste tas loss för att man ska kunna dra ut den del av låscylindern som vrids när man vrider nyckeln (jag kallar den "inre cylindern"). Frontplåten är fäst med två nitar (A) och en spärr (B) som jag borrade bort (bilden är tagen efter reparationen). Spärren borrade jag bort med en 4 mm borr och nitarna med en 4,5 mm borr. Bilden visar också metallknappen (C) som jag tidigare tryckte in för att få ut cylindern ur tändningslåset.
När jag hade borrat bort nitarna (A) och spärren (B) så kunde jag plocka loss frontplåten och därefter lossa spårringen (D) som håller fast den inre cylindern. Sen satte jag i nyckeln i låset och drog försiktigt ut den inre cylindern ur låscylindern. OBS: Man bör ha nyckeln istucken i den inre cylindern hela tiden medan den är urtagen ur låscylindern, för jag tror att det är den som hindrar låsstiften från att trilla loss!
Tyvärr har jag ingen bild på den inre cylindern, men den innehåller ett antal låsstift som vilar mot tänder på nyckeln och när rätt nyckel sätts in så hamnar låsstiften i sådana lägen att den inre cylindern kan vridas runt. När jag drog ut den inre cylindern så trillade ett sådant stift loss, och det visade sig bero på att det var trasigt. Det var detta trasiga stift som orsakade problemet, så att låset inte gick att vrida om. Jag plockade loss hela det stiftet med sina två fjädrar, och det såg ut så här:
Man ser att den högra stifthalvan är avbruten. När jag plockade ut den inre cylindern så ramlade dessutom en lös "tand" (inte helt olik utdragaren på AK5, om det hjälper någon...) loss. Den verkar ha som uppgift att tryckas ut när man sätter in en nyckel, så att hävarmen på låscylinderns utsida trycks upp och plastknappen i tidigare bild kan känna av det. Det finns bara ett ställe i den inre cylindern där den passar, så jag satte tillbaka den där och stack sedan tillbaka den inre cylindern i låscylindern.
Sedan monterade jag ihop alltihop igen, i omvänd ordning som ovan. Eftersom nitarna som håller fast frontplåten är bortborrade, så knackade jag till det som fanns kvar av nitarna så att de kärvade fast i hålen igen och det verkar räcka för att hålla ihop alltihop.
Slutresultatet blir att låset blir en aning mindre selektivt - det finns förmodligen några få andra nycklar i världen som också passar. Men det gör inte så mycket eftersom man ändå måste ha rätt transponder i nyckeln för att startspärren inte ska döda motorn.
Först lossade jag kåpan under ratten, så att man kommer åt låset. Den sitter med tre skruvar, varav en är direkt åtkomlig mitt under kåpan. De två andra sitter gömda på varsin sida bakom ratten, men om man vrider den 90 grader åt varje håll så kommer man åt dem. Här är en bild av den ena:
Här ser man tändningslåset. Den svarta ringen är antennen till startspärren, som kommunicerar med en liten radiokrets i nyckeln. Om nyckeln har rätt kod går signaler till en elektronikenhet i motorn, och motorn går att starta. Om nyckeln är fel så kommer motorn dö några sekunder efter att nyckeln vridits om. Startspärrens antenn sitter fäst med en skruv (som syns i bilden nedan) i tändningslåset. Jag lossade den, och för att få loss antennen behövde jag också lossa skruven som sitter strax till vänster om startspärrens antenn på bilden och håller fast plastkåpan på ovansidan av ratten.
Sedan vred jag nyckeln till läge ACC. När nyckeln är i det läget kan man trycka på en knapp längre ner på tändningslåset och sen dra ut nyckeln och låscylindern ur tändningslåset. (Om nyckeln inte ens går att vrida till ACC så verkar det som att man måste borra bort låscylindern, men det har jag alltså inte provat.) Mitt i bilden nedan syns den runda metallknappen:
Så här ser tändningslåset ut när man dragit ur låscylindern. I botten sitter vredet som man kan vrida runt med en tång för att starta bilen. Längre upp (klockan ett i bilden, ur fokus) sitter en vit plastknapp som bara verkar ha som funktion att känna när nyckeln sitter i låset, så att bilen kan varna om man håller på att kliva ur bilen med lyset igång:
Så här ser själva låscylindern ut bakifrån, dvs inte från det håll där man sticker in nyckeln:
Längst upp till vänster i bilden syns den runda frontplåten som måste tas loss för att man ska kunna dra ut den del av låscylindern som vrids när man vrider nyckeln (jag kallar den "inre cylindern"). Frontplåten är fäst med två nitar (A) och en spärr (B) som jag borrade bort (bilden är tagen efter reparationen). Spärren borrade jag bort med en 4 mm borr och nitarna med en 4,5 mm borr. Bilden visar också metallknappen (C) som jag tidigare tryckte in för att få ut cylindern ur tändningslåset.
När jag hade borrat bort nitarna (A) och spärren (B) så kunde jag plocka loss frontplåten och därefter lossa spårringen (D) som håller fast den inre cylindern. Sen satte jag i nyckeln i låset och drog försiktigt ut den inre cylindern ur låscylindern. OBS: Man bör ha nyckeln istucken i den inre cylindern hela tiden medan den är urtagen ur låscylindern, för jag tror att det är den som hindrar låsstiften från att trilla loss!
Tyvärr har jag ingen bild på den inre cylindern, men den innehåller ett antal låsstift som vilar mot tänder på nyckeln och när rätt nyckel sätts in så hamnar låsstiften i sådana lägen att den inre cylindern kan vridas runt. När jag drog ut den inre cylindern så trillade ett sådant stift loss, och det visade sig bero på att det var trasigt. Det var detta trasiga stift som orsakade problemet, så att låset inte gick att vrida om. Jag plockade loss hela det stiftet med sina två fjädrar, och det såg ut så här:
Man ser att den högra stifthalvan är avbruten. När jag plockade ut den inre cylindern så ramlade dessutom en lös "tand" (inte helt olik utdragaren på AK5, om det hjälper någon...) loss. Den verkar ha som uppgift att tryckas ut när man sätter in en nyckel, så att hävarmen på låscylinderns utsida trycks upp och plastknappen i tidigare bild kan känna av det. Det finns bara ett ställe i den inre cylindern där den passar, så jag satte tillbaka den där och stack sedan tillbaka den inre cylindern i låscylindern.
Sedan monterade jag ihop alltihop igen, i omvänd ordning som ovan. Eftersom nitarna som håller fast frontplåten är bortborrade, så knackade jag till det som fanns kvar av nitarna så att de kärvade fast i hålen igen och det verkar räcka för att hålla ihop alltihop.
Slutresultatet blir att låset blir en aning mindre selektivt - det finns förmodligen några få andra nycklar i världen som också passar. Men det gör inte så mycket eftersom man ändå måste ha rätt transponder i nyckeln för att startspärren inte ska döda motorn.
- Swecap
- Pay User
- Inlägg: 531
- Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
- Bilmodell: Avensis
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: Bollnäs
- Land (Country): Sweden
Re: Tändningslåset går inte att vrida om (Corolla)
stifthalvan som var trasig finns att köpa
Förr kodade man om lås på verkstan
Något många har glömt.
Förr kodade man om lås på verkstan
Något många har glömt.
Corona RT40 -66
Re: Tändningslåset går inte att vrida om (Corolla)
Samma problem här oxå med en Rav4!
-
- Inlägg: 366
- Blev medlem: tis 01 sep 2009, 21:12:45
- Bilmodell: Avensis Touring
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Umeå
Re: Tändningslåset går inte att vrida om (Corolla)
En riktig kanonbeskrivning av magnus_lindhe. Kanske man kan få nytta av en dag (det är säkert likande konstruktion även på andra bilmodeller).
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4793
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Tändningslåset går inte att vrida om (Corolla)
Ja, det var rena skolboksexeplet, att förklara HUR man löste problemet med bilder och allt
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: mån 30 maj 2016, 12:38:40
- Bilmodell: Toyota Corolla
- Årsmodell: 99
- PostOrt: Åstorp
Re: Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Grym guide! Har ett problem med min -99 Corolla där hemma, någon pundare har gjort inbrott i bilen och pajat tändningslåset med en skruvmejsel antagligen, kan inte vrida om något över huvud taget. Funkar det på samma sätt om man ska byta till ett nytt tändningslås? Dom vill ha 5000 på Toyota för allt så tänkte köpa på bildelsbasen för ~700 och testa själv.. Så får dom på Toyota koda ihop allt bara. Något särskiöt att tänka på utöver det i guiden? Chassinumret börjar på 64EEB, är det engelskt eller japanskt? Har förstått att det är någon skillnad, är det viktigt att det är rätt motor?
Tacksam för snabba svar
Tacksam för snabba svar
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre 15 apr 2016, 08:41:48
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Björkvik
Re: Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Sorry om jag svarar på en gammal post, men den var riktigt bra.
Jag har börjat få problem med min corolla 98 (halvkombi).
Dock tror jag det är en av nycklarna som är problemet.
Eftersom den förra ägaren inte visste att det fanns en fjärr i handskfacket så har han använt nyckeln i dörren hela tiden (12 år) och då slitit ut den så mycket att den krånglar i tändningen.
Jag tänkte då jag kunde gå in på mister-minit och göra en kopia av den bra nyckeln (så att man har två), men jag läser ovan att nyckeln också innehåller en radiokrets? Gäller det alla corollor från 98? Sitter den gjuten i det lilla nyckelhuvudet då?
Måste jag då skaffa ny nyckel på en toyota verkstad?
Jag har börjat få problem med min corolla 98 (halvkombi).
Dock tror jag det är en av nycklarna som är problemet.
Eftersom den förra ägaren inte visste att det fanns en fjärr i handskfacket så har han använt nyckeln i dörren hela tiden (12 år) och då slitit ut den så mycket att den krånglar i tändningen.
Jag tänkte då jag kunde gå in på mister-minit och göra en kopia av den bra nyckeln (så att man har två), men jag läser ovan att nyckeln också innehåller en radiokrets? Gäller det alla corollor från 98? Sitter den gjuten i det lilla nyckelhuvudet då?
Måste jag då skaffa ny nyckel på en toyota verkstad?
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Den gamla nyckeln lär nog de flesta Nisse-på-hörnet nyckelmakare kunna koda åt dig, skulle jag tro. Fråga dom!
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: fre 15 apr 2016, 08:41:48
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1998
- PostOrt: Björkvik
Re: Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Går det att göra något liknande med låset till bakluckan?
Det kärvar en hel del på min corolla 98 (halvombi).
Det kärvar en hel del på min corolla 98 (halvombi).
-
- Inlägg: 4
- Blev medlem: sön 21 apr 2019, 16:36:09
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 98
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Corolla Touring -98 Laga Tändningslås
Tack för tipset
Jag har problem med spärren till rattlåset
Jag har haft lös cylinder tvättat med sprit och smörja med ett torrt låsspray utan någon förbättring. Det blir till att ta isär cylindern och höra med jobbarkompis som har jobbat med Toyota på nyckeltiden.
Jag har problem med spärren till rattlåset
Jag har haft lös cylinder tvättat med sprit och smörja med ett torrt låsspray utan någon förbättring. Det blir till att ta isär cylindern och höra med jobbarkompis som har jobbat med Toyota på nyckeltiden.