Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Haha, vad klockrent, ser ju helt org ut. Bra jobbat
Trevligt med besiktningen också , ang. kammarna så har jag fått tipset att motorn ska gå på förhöjd tomgång ( 1500 - 2000 varv ) i ca 10 -15 min för att det ska bildas oljehinna runt kammarna innan man gasar på.
Och det lät ju inte så jobbigt.
Trevligt med besiktningen också , ang. kammarna så har jag fått tipset att motorn ska gå på förhöjd tomgång ( 1500 - 2000 varv ) i ca 10 -15 min för att det ska bildas oljehinna runt kammarna innan man gasar på.
Och det lät ju inte så jobbigt.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Tillverkaren säger 20 minuter på förhöjd tomgång med mineralolja. Grannarna kommer nog inte att uppskatta det så mycket...
Har monterat ihop den riktiga motorn, justerat in kammarna och petat in den i bilen. Provstartade och den spluttrade igång lätt som en plätt, men de kommer att behövas en del jobb för att få fin tomgång...
Ännu en oljefläck:
Glömde oljereturen
Mer jobb och bilder imorgon!
Har monterat ihop den riktiga motorn, justerat in kammarna och petat in den i bilen. Provstartade och den spluttrade igång lätt som en plätt, men de kommer att behövas en del jobb för att få fin tomgång...
Ännu en oljefläck:
Glömde oljereturen
Mer jobb och bilder imorgon!
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Hur använder man den?ST185 skrev:Brukar använda modellera.behr skrev:...
Någon som har ett bra tips hur jag kan kontrollera avståndet mellan ventil och kolv?
Blueprinten för tvåtakts rallySaab lärde mej att använda en tråd lödtenn genom tändstiftshålet. Om den inte blev hoptryckt till hälften, var toppen inte tillräckligt planad.
Härligt bygge!
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Jag satte en klump på kolvarna och la på toppen, justerade in kammarna och vred runt lite.
Man vill ha minst något avstånd för att inte ventilerna ska slå i kolvarna vid höga varvtal. Tror det skulle vara minst 2.5mm.
Man vill ha minst något avstånd för att inte ventilerna ska slå i kolvarna vid höga varvtal. Tror det skulle vara minst 2.5mm.
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Då var kammarna inkörda. Har varit ute och mappat lite upp till 1 bar och det rör sig helt OK.
Motorn kräver betydligt mer bränsle vid laddtryck än tidigare. Effekten är iofs redan sen tidigare begränsad av den lilla turbon, men effektivare motor är ju alltid bra om man får för sig att sätta på en större turbo nån gång.
Ny koppling. Clutchmasters FX700, tvåskivig sinter med aluminiumsvänghjul. Min gamla ACT började ge ifrån sig konstiga ljud... Den är lite skitig eftersom jag hade den på besiktningsmotorn med.
Den är lite besvärlig den här. Med kort slaglängd, toklätt svänghjul och på/av karaktär kan det bli ovärdigt om man försöker köra iväg diskret.
Fick bygga ny pedalstopp för slaglängden blir så kort på den här. Svetsade en mutter i pedalarmen och sen en lång M10 skruv som tar i golvet. Enkelt och justerbart.
Nästan allt återställt som det var förra året. Lite småplock kvar...
Ja, jag vet att det finns mycket billigare alternativ, men... Färgen var så snygg
Nytt för i år:
* Brons-styrningar
* Frästa ventilsäten
* Ferrea Competition Plus ventiler
* Ferrea knaster
* BC titan retainers och ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* GSC S1 gen3 kammar (268 graders, 10.5/10.2 lyft)
* HKS kamrem och justerbara drev
En hel del jobb med mappningen återstår, men snart är jag tillbaka där jag var i höstas...
Till helgen ska jag börja skruva fast olika roliga nya väghållningsdelar. original 22 år gamla grejor med 500+ är rätt otäckt
Motorn kräver betydligt mer bränsle vid laddtryck än tidigare. Effekten är iofs redan sen tidigare begränsad av den lilla turbon, men effektivare motor är ju alltid bra om man får för sig att sätta på en större turbo nån gång.
Ny koppling. Clutchmasters FX700, tvåskivig sinter med aluminiumsvänghjul. Min gamla ACT började ge ifrån sig konstiga ljud... Den är lite skitig eftersom jag hade den på besiktningsmotorn med.
Den är lite besvärlig den här. Med kort slaglängd, toklätt svänghjul och på/av karaktär kan det bli ovärdigt om man försöker köra iväg diskret.
Fick bygga ny pedalstopp för slaglängden blir så kort på den här. Svetsade en mutter i pedalarmen och sen en lång M10 skruv som tar i golvet. Enkelt och justerbart.
Nästan allt återställt som det var förra året. Lite småplock kvar...
Ja, jag vet att det finns mycket billigare alternativ, men... Färgen var så snygg
Nytt för i år:
* Brons-styrningar
* Frästa ventilsäten
* Ferrea Competition Plus ventiler
* Ferrea knaster
* BC titan retainers och ventilfjädrar
* Shimslösa lyftare
* GSC S1 gen3 kammar (268 graders, 10.5/10.2 lyft)
* HKS kamrem och justerbara drev
En hel del jobb med mappningen återstår, men snart är jag tillbaka där jag var i höstas...
Till helgen ska jag börja skruva fast olika roliga nya väghållningsdelar. original 22 år gamla grejor med 500+ är rätt otäckt
Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Ditt bygge är grymt nice!
Hoppas man får tillfälle att se kärran till sommaren
Hoppas man får tillfälle att se kärran till sommaren
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Inlägg: 545
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 17:24:41
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1994
- PostOrt: Vännäsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Umeå
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Sjukt fin!
- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
den här kommer ju bli grymt kul å se i sommar
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Mer åk, mindre mek.
Hoppas jag på..Så jag får se den me
Hoppas jag på..Så jag får se den me
Re: Behr's ST165 trimmprojekt [igång igen]
Funkar bilen nu?