Få loss hjulen?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Få loss hjulen?

Inlägg av cheetah1 »

Tjo!
Hur får man lossa alufälgarna från dom rostiga bromstrummorna av stål? Jag har slitit och bankat och hållit på, men dom sitter som svetsade...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av Dale »

Lossa på muttrarna en halft varv och kör fram och tillbaks lite försiktigt å brukar dom lossna. Sitter dom iaf så kan man prova svänga lite å bromsa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av SHySwe »

Dale skrev:Lossa på muttrarna en halft varv och kör fram och tillbaks lite försiktigt å brukar dom lossna. Sitter dom iaf så kan man prova svänga lite å bromsa.
För ett år sen sa frugan att det funkade så när jag nyss bytt däck. Och glömt att efterdra...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av cheetah1 »

Kan informera om att det inte ens hjälpte att dra handbromsen stillastående och backa tills handbromsen orkade hålla emot längre, inte heller att köra ryckiga svängar på gatan (grannarna måste undrat), backat 15 km/h och dra handbromsen, ingenting hjälpte. Istället har lokala verkstan lovat att hjälpa mig nu halv, så jag ska strax köra iväg dit.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av Dale »

Pröva med handbromsvändningar då. ;-)

Nja, då har du nog slarvat med monterings/koppar-pasta i navhålet.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av cheetah1 »

Nä, men jag slarvade nog med att borsta bort rosten och att INTE använda kopparpasta, utan aluminiumpasta som man ska ha till alufälgar. Nu är dom väck iaf, och vinterdäcken på. Snö var det när jag kom till nässjö, så dom fick göra nytta direkt.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av Dale »

Har då inte märkt någon skillnad på alupasta eller kopparpasta. Kör nu med någon pasta utan metaller i. Hade liknande problem som dej innan jag börja smörja in kanten på navhålet.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av cheetah1 »

Har alltid smort in kanterna runt hålet alla gånger jag har bytt däck, men nu var hela kontaktytan totalt ihopkorroderad, och inte bara runt hålet.
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av nikwal »

jag har minsann alldrig pastat nåt och det har aldrig behövts, men ok det kanske är bra.. enda gången jag hade lite strul är när jag krängde dit en nån mm för liten corollafälg på mitsun, men det visst jag ju skulle bli problem :-D men det löste sig. Förresten har du provat att spraya rikligt överallt med nå schock-rostjox och låta det sjunka in lite, kylspray kanske också vad vet jag..
E85 wants to be free!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Få loss hjulen?

Inlägg av cheetah1 »

Jag har ju som sagt (2 gånger tror jag) fått det fixat nu, och tillochmed invigt vinterdäcken i "vinterväglag" (okej, snön låg inte PÅ vägen, men där var ju ändå snö liksom.. :roll: ).

Men jo, jag sprayade på WD40, och killen på verkstaden fick ändå ta sin STORA plasthammare och ladda på som fan en 20 slag på varje hjul innan det släppte. Hade jag 1. Haft en sån hammare/klubba att slå med och 2. Laddat på så in i helvete när bilen stod upplyft på en ranglig punktering-i-skogen-domkraft så hade den ju garanterat trillat ner, och sannolikt inte gjort det förrän jag lyckats få loss hjulet så att jag hade ställt skiten ( :evil: ) på bromstrumman...
Skriv svar