Hur vet man ifall man har s.k. OMMS (lampa för serviceinterv

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Hur vet man ifall man har s.k. OMMS (lampa för serviceinterv

Inlägg av Ingvar »

Hej!

Jag blir litet förskräckt när jag av en händelse ser att att man på dieselbilar tillverkade efter 2003 skall byta differentialolja var 600:de mil ifall man har en bil som inte har serviceintervallindikeringslampan OMMS.

Detta kan man läsa på Toyota tillsammans hemsida på en länk som man inbjuds att öppna i samband med att man tittar på utförd service, dokumentet heter : Serviceintervaller_pb_07-06-20_tcm287-510489.pdf

Är det någon som vet vad som gör denna lampa så underbart bra att man slipper byta oljan i differentialen bara en tiondel så ofta som den som saknar lampan? :lol:

Undrar Ingvar
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hur vet man ifall man har s.k. OMMS (lampa för serviceinterv

Inlägg av PierreW »

Ingvar skrev:Hej!

Jag blir litet förskräckt när jag av en händelse ser att att man på dieselbilar tillverkade efter 2003 skall byta differentialolja var 600:de mil ifall man har en bil som inte har serviceintervallindikeringslampan OMMS.

Detta kan man läsa på Toyota tillsammans hemsida på en länk som man inbjuds att öppna i samband med att man tittar på utförd service, dokumentet heter : Serviceintervaller_pb_07-06-20_tcm287-510489.pdf

Är det någon som vet vad som gör denna lampa så underbart bra att man slipper byta oljan i differentialen bara en tiondel så ofta som den som saknar lampan? :lol:

Undrar Ingvar
ÖÖÖÖ va? Skrivfel av nån kontorsnisse med huvvet nån annanstans :lol: .
De nyare aluminium dieslarna har en Service-lampa som tänds när det är dags för service, differentialoljan är samma som växellådsoljan och den byts på 6000milsintervall.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Suprafan
Inlägg: 110
Blev medlem: tis 28 apr 2009, 10:38:22
Bilmodell: Supra
Årsmodell: 1989
PostOrt: Askim, Göteborg
Land (Country): Sverige

Re: Hur vet man ifall man har s.k. OMMS (lampa för serviceinterv

Inlägg av Suprafan »

Jag blev mest förskräckt av din bild :?
Användarens profilbild
Ingvar
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:48:30
Bilmodell: Avensis kombi D4D
Årsmodell: 2008
PostOrt: BRÄMHULT
Land (Country): Sverige
Ort: Brämhult / Borås

Re: Hur vet man ifall man har s.k. OMMS (lampa för serviceinterv

Inlägg av Ingvar »

ag blev mest förskräckt av din bild :?

Hej!
Jag är inte så farlig som jag ser ut - jag brukar varken ha lösmustasch eller glasögonen uppochner...

// Ingvar :D
Bästa hälsningar // Ingvar

Carina II-89 1992-2000 (kört den 36.000 mil) - min genom åren bästa bil!!!
Kör idag en inte alls lika bra Avensis kombi D4D-08 (kör c:a 5.000 mil/år)
Skriv svar