Sida 1 av 9

Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 09:43:51
av Cryo
Har en frågande angående ett framtida byte av downpipe för mera effekt.

Downpipen är ju en flaskhals original, då catten sitter där med mera...


MEN, lambdan sitter ju också i katten... och vart gör man isf av den när man tar bort katten o gamla downpipen o ersätter med 3"???

Går det koppla förbi eller något annat smart kanske?

Grenrör, hur ser dessa ut original? Har inte skruvat bort värmesköld o tittat än. Ger det mycket eller något att byta dessa med?

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 10:09:45
av amby
Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..

På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..


Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 10:42:01
av Cryo
amby skrev:Dom flesta dp har utag för lambda sond. Så det ska inte vara några problem..

På st185 sitter lambda sonden en bit ovan katten och på min XS-power dp sitter den på mer eller mindre exakt samma ställe..


Ta en titt på den här första bästa jag hitta på ebay

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Celica-G ... ccessories
tackar =)

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 12:18:51
av Larco
Ang. grenrör. Originalgrenröret har inga problem att flöda upp till ca 500hk. Men det man kan tjäna på är att byta till ett grenrör med exakt lika långa runners för att pulserna från respektive cylinder inte ska störa varandra.
Ca 20hk effektökning med stödjande modifikationer har jag sett nämts på nätet men det säger inte så mycket taget ur sitt sammanhang. Troligen något lite tidigare spool av turbon också. Summasummarum lägg pengarna på något annat istället om inte grenröret är en flaskhals för dig.

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 14:42:22
av Dale
Bild
Bild under huven sen jag bytte DP till nått fräsigare. ;-)

Bild
Gamla DP med katt.

Jag bytte DP och katt innan Cat-Back systemet och märkte direkt en skillnad. Blev starkare på låga varv.

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 20:44:18
av Cryo
Så du bytte bara downpipe då dale? inte bytt grenrör?

har hittat ett grenrör på h2m-racing, http://www.h2mracing.se/webbutik/produc ... ts_id=3508

Ser ju rätt lika ut i längd, men inte vidare lätt att se... :D

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 21:50:45
av Dale
Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: ons 16 sep 2009, 23:03:13
av Zerocool
Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: tor 17 sep 2009, 09:08:21
av Cryo
Dale skrev:Har bara bytt det från turbo och bakåt. Öppet luftfilter och en boostcontroller. Tycker kärran går skapligt för det lilla jag gjort. Ni som åkt med vet ju. ;-)
Boostcontroller, dvs laddtryck. Det här med att höja laddtryck på ST205, är det verkligen så smart?

Folk säger olika hela tiden, att toppen går om man gör det, att man behöver racing topp för att höja laddet....

Att man måste byta inifrån o ut och inte bara höja :P hehe

Så ni som testat utan modifikationer, vad säger ni? =)

Re: Byte av downpipe ST205 Celica GT4

Postat: tor 17 sep 2009, 09:10:17
av Cryo
Zerocool skrev:Byt ej grenrör, ger ingen effektökning alls, kanske tvärt om då, eftersom de finns stor risk att de kommer att spricka.
Om du ska över 400hk så kan du börja kolla på bättre grenrör, men se till att få tag i ett riktigt då och inget kina skräp i så fall.
Ni har övertygat mig, så nej ska inte byta grenrör bara downpipe tänkte jag och ett frontpipe/catback system 3" :)

Man bör lyssna på folk med mera erfanhet har man lärt sig under åren ;)