Hej.
Jag undrar om det finns nån bussningssats eller lösa bussningar att byta till växelspaken. Jag har svårt att lägga i backen efter man vart ute o kört. Man får gå förbi läget för back mot parkering för att växeln skall gå i. Någon med erfarenhet om liknande eller kunskap om saken går lätt o fixa. Finns tydligen en vajer mellan spaken o växellådan men gissar att det är nån bussning som behöver bytas. Den vajern kostar 3500 kr på Toyota så inte speciellt intresserad av att byta vajer.
Toyota Rav4 2010 CVT 24000 mil.
Mvh Dogfight
Bussningar Växelspak Rav4 -10 CVT Fixad
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dogfight
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: Göteborg
Bussningar Växelspak Rav4 -10 CVT Fixad
Senast redigerad av Dogfight den lör 15 mar 2025, 00:39:37, redigerad totalt 1 gånger.
- Dogfight
- Bilmodell: Rav4
- Årsmodell: 2010
- PostOrt: Göteborg
Re: Bussningar Växelspak Rav4 -10 CVT
Har fått fixat växelspaken nu.
Blev att byta vajern mellan spaken och växellådan. Vajern finns bara hos Toyota och kostade 3600. Finns ett U-Format clips som man bör byta samtidigt för 21 kr då det gamla oftast rostar fast.
Arbetet tog ca 2 timmar att göra och var lite små knepigt o få loss det tidigare nämnda clipset. Bilen har nu gått 25000 mil och nu ville inte D läget gå i som det skulle. D lampan på panelen ville inte tända sig och jag fick Motor lampan och 4x4 lampan som tände sig. Troligen för att datorn inte visste jag hade växeln i eller nått..... Allt löst nu och bilens växelspak blev riktigt lätt och smidig att använda.
Dogfight
Blev att byta vajern mellan spaken och växellådan. Vajern finns bara hos Toyota och kostade 3600. Finns ett U-Format clips som man bör byta samtidigt för 21 kr då det gamla oftast rostar fast.
Arbetet tog ca 2 timmar att göra och var lite små knepigt o få loss det tidigare nämnda clipset. Bilen har nu gått 25000 mil och nu ville inte D läget gå i som det skulle. D lampan på panelen ville inte tända sig och jag fick Motor lampan och 4x4 lampan som tände sig. Troligen för att datorn inte visste jag hade växeln i eller nått..... Allt löst nu och bilens växelspak blev riktigt lätt och smidig att använda.
Dogfight
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Bussningar Växelspak Rav4 -10 CVT Fixad
Återkopplingar likt dessa är vad som gör bra forum!
- Neblade
- Ordförande
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
Re: Bussningar Växelspak Rav4 -10 CVT Fixad
Kan bara instämma med Micke2! 
Jättebra att du återkopplade Dogfight, det kan hjälpa någon annan. Och bra jobbat!

Jättebra att du återkopplade Dogfight, det kan hjälpa någon annan. Och bra jobbat!

Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,