Sida 1 av 1

Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: tis 23 jan 2024, 23:31:45
av processengine
Bilen drar litern per mil blandat trots 98 oktan, försiktig körning, ecodriving när det är möjligt. 6:an från just över 60 km/h. Toyotas 110 hk 1,6 är väl inte kända för att vara någon sparbössa men ändå? Den kan väl gå på 0,85 ren långkörning men knappast under. Vad är en rimlig förbrukning på en sån här bil?
Det går klockrent, besiktningen klagar inte på CO.
Stiften är bytta för några tusen mil sedan.
Har den OBD? Går det justera tändningen genom att vrida fördelaren eller eller är det nån databox som styr tändpunkten?
Tips på vad man ska kolla?

Re: Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: ons 24 jan 2024, 05:54:41
av Micke2
En sådan liten Corolla borde kunna köras på 0.6 pm man kör landsväg utan större ansträngning.

Men var dom verkligen 6vxl?
Var någon Toyota 6vxl 1998....?

Jag har nu i år felsökt en fyrhjuling och en snöslunga som inte startade. BÅDA hade börjat köras på 98 octan. BÅDA startade genast om man bytte bensin i flottörhuset = Bensinen dom fått på macken (olika mackar) var så kass. Man kunde se massor av vatten I bensinen om den fick stå i ett kärl en stund. Det blandar sig inte utan separerar.

En 1998 Toyota, kan inte den köras på 95? (E10) Det är väl bara dom direktinsprutade som inte tål E10 och det var dom väl inte 1998. Tror jag inte. Kolla upp det med Toyota.

Re: Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: ons 24 jan 2024, 09:02:53
av processengine
Micke2 skrev: ons 24 jan 2024, 05:54:41 En sådan liten Corolla borde kunna köras på 0.6 pm man kör landsväg utan större ansträngning.

Men var dom verkligen 6vxl?
Var någon Toyota 6vxl 1998....?

Jag har nu i år felsökt en fyrhjuling och en snöslunga som inte startade. BÅDA hade börjat köras på 98 octan. BÅDA startade genast om man bytte bensin i flottörhuset = Bensinen dom fått på macken (olika mackar) var så kass. Man kunde se massor av vatten I bensinen om den fick stå i ett kärl en stund. Det blandar sig inte utan separerar.

En 1998 Toyota, kan inte den köras på 95? (E10) Det är väl bara dom direktinsprutade som inte tål E10 och det var dom väl inte 1998. Tror jag inte. Kolla upp det med Toyota.
Den är byggd i slutet på -98. G6R är 6växlad, tror det är det namnet antyder. Den har tidigare gått på 95 med samma höga förbrukning, det var ett experiment att köra 98 för att se om det blev bättre. Grannens Saab 9-5 går en dl snålare på 98 exempelvis.

Re: Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: ons 24 jan 2024, 18:47:29
av Johnny Blade
Min 91'a med samma motor (4A-FE) drar 0.9-1.0l/mil.Dock bara kortsträckor,aldrig landsväg.

Re: Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: ons 24 jan 2024, 20:59:26
av processengine
Jo jag har ju förstått att de inte tillhör de snåla 1,6orna. Man undrar vad de gör med bränslet egentligen. En anhörig har en Nissan Sunny 1,6 -93 (med förgasare!?), förvisso bara 90 hk, som ledigt går på 0,65.

Har ibland funderat på om de smygtrimmade G6R genom att mappa om dem för mer bränsle än i de vanliga Corollorna vid den tiden?

Re: Corolla G6R -1,6 98, tööörstig

Postat: fre 26 jan 2024, 16:45:58
av Glenn
Rent generellt, kolla ALLA slangar i motorrummet, byt misstänkta..

Sen hade förra ägaren av min ST202 problem med hög soppaförbruikning på den som visade sej bero på kass lambdasond,
det gav ingen felkod men bilen blev törstig.. det är ju förvisso en S-motor och det lär du inte ha i den där, men..