Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Totoyata »

Hej!

Jag ska ge mig på byte av främre hjullager själv.
Jag har köpt hjulnav men det är inte en hel sats utan själva navet med bultar och lager för sig.

Kan man använda det gamla delen och hur separerar man dessa två för borttagandet?

Rödmarkerar delen jag vill återanvända.
Bilagor
Screenshot_20231003-140809~2.png
Screenshot_20231003-140809~2.png (724.41 KiB) Visad 1541 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Glenn »

Du har alltså inte köpt hela spindeln utan bara lagret ?

Då krävs det en hyudralpress normalt sett, därför brukar man byta hela spindeln med lager och nav.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1621
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Neblade »

Har du tillgång till en hydraulpress? I sådant fall går det att pressa ur det gamla lagret (eventuellt värma lite) och pressa på det nya.
Annars får du nog lämna in spindeln till en verkstad och be dem pressa dit nya lagret åt dig.

Minns inte steg för steg hur man gjorde, men jag har bytt ena lagret fram på vår T25. Men minns att jag fick värma en del för att få gamla lagerbanan att släppa plus att vi pressade så hårt vi vågade med en mindre hydraulpress.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Re: Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Totoyata »

Alltså den delen jag har köpt är endast själva navet och ett separat hjullager. Och sedan har jag en handpress.

Men skillnaden mellan delarna på bilderna är att den rödmarkerade delen i övre bilden, följer inte med i navet som jag köpte. Har inte kunnat hitta kompletta satser.. o då tänker jag den delen kommer följa med när jag pressar ut den gamla och eftersom jag inte har en ny sån så vill jag återanvända den rödmarkerade delen men den lär ju sitta fastgjuten i navet??
Bilagor
Screenshot_20231004-123908.png
Screenshot_20231004-123908.png (417.7 KiB) Visad 1495 gånger
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4784
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Glenn »

Men biltema har ju en komplett sats för en femhundring ?

Det brukar inte vara så kul att pressa ur dessa ens med riktig press, men det var å andra sidan ca 30 år sen jag gjorde det sist :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Totoyata
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 08 sep 2023, 11:50:02
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 4
PostOrt: Trosa

Re: Avensis T25 04 - Hur får jag bort hjulnavet?

Inlägg av Totoyata »

Tyvärr så finns inte kompletta satser men jag upptäckte nu också att delen inte alls är som ovan.

På min så trycks lagret direkt in i spindeln och därefter pressas navet in. Tyvärr så sket det sig för mig första gången och jag missade att hålla emot mittendelen på lagret så den pressades ut en bit när navet åkte in.

Det värsta var att drivknuten inte passade det nya navet. Otroligt roligt att upptäckta det när allt redan var monterat. Märkligt då jag skrev in regnummer på sidan och navet skulle passa stod det.
Skriv svar