Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jenny
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 maj 2023, 07:43:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Påläng
Land (Country): Sverige

Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Jenny »

Som rubriken lyder, eller finns det såpass kritiska moment att en kunnig mekaniker bör utföra detta? En bekant menar på att det behövs specialverktyg och inte bör göras av en nybörjare medan ett par andra gör sånt själva och inte vet vad det skulle vara för specialverktyg som behövs... Tacksam för input!
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Neblade »

Det är alltid svårt att svara på vad någon kan eller inte kan göra, det mesta går att klara av om man är metodisk, noggrann, kanske läser på lite innan eller ser till att få med sig en vän som skruvat bromsar innan. Bromsar har dock fördelen att man kan göra en sida i taget och kolla och jämföra med andra sidan så att alla delar sitter åt rätt håll osv.
Klart det finns alla möjligheter att göra bort sig och bromsar är ju kritiska, men det är sällan speciellt svårt men en hel del att tänka på och känna till. Däremot kan byte av bromsvätska och luftning (få bort alla luftbubblor i ledningarna och ABS-enhet) vara riktigt besvärligt och kan kräva speciella verktyg, normalt ska bromsvätska bytas ungefär vartannat år på service.

Det finns ju några fallgropar när det kommer till bromsar, jag tänker spontant på dessa:
  • efter att ha pressat tillbaka kolvarna så kärvar ofta dessa på bilar som är några år gamla;
    behov av att motionera fram och tillbaka till de går lätt eller till och med ta loss kolv från bromsok och rengöra.
  • Glidpinnarna för bromsoket kärvar vilket gör att bromsen tar ojämnt och bara på ena sidan av bromsskivan.
    Löses genom att lossa glidpinnarna, rengöra och smörja med speciellt fett avsett för bromsdetaljer.
  • Bromskolvsverktyg för att skruva in kolvarna i bromsoken bak på bilar med handbroms som går på bromsoket.
    Många toyotor har dock separat trumbroms som sitter i centrum av bromsskivan för handbromsen. Här behöver man kontrollera vad som gäller för sin egen bil.
  • Vändkant på bromsskivan där handbromsen sitter, vilket gör att det är svårt att demontera bromsskivan bak.
    Behov av att ändra justeringsskruven för trumbanden som sitter inne i bromsskivan för att lossa. (gäller ju bara när man har trumbroms för handbromsen)
  • Elektrisk handbroms, har jag faktiskt aldrig skruvat på ännu då jag bara har äldre bilar, men de ska väl kalibreras eller lossas på något sätt?
    Men det är väl inte aktuellt i detta fall, annars läs på! :)
  • Om man behöver lossa kolv, eller vill byta bromsvätska så:
    • ...finns risken att bryta av eller göra nyckelgreppet runt på luftningsnippel då dessa ofta sitter rejält fastkärvade och är rätt klena.
      Borsta rent med stålborste, värme, rostlösande spray, bra verktyg för att lossa (6-kantig lång hylsa) och att rotera utan att bryta/böja brukar undvika problemet. Man kan även knacka till lite lätt på nippeln rakt ner (som när man slår en spik, fast mycket lättare slag) för att den ska släppa lättare.
    • ...finns risken att man inte får bort alla luftbubblor i ABS och ledningar när man luftar bromsarna på klassiska sättet. Man märker det genom att pedalen känns svampig eller till och med sjunker ner mot golvet, att pedalen sjunker ner mot golvet kan även tyda på läckage av bromsvätska! (till exempel om man skadat packning mot kolv eller bromsslang).
      Dvs, fylla på bromsvätska i bromsvätskebehållaren, plastslang på nippel ner i en behållare, öppna luftnippel (här kan man använda ringnyckel), trycka ner pedalen, stänga nippel, släppa upp pedalen ... repetera (2 personer).
      Istället behövs ett verktyg för att trycksätta bromsvätskebehållaren finns på biltillbehörsbutiker typ Mekonomen, jag har aldrig lyckats få det bra utan ett sådant verktyg på en Avensis.
Jag brukar även köpa till monteringssats till bromsbeläggen så slipper man återanvända de gamla, men det är ju smaksak.
Och nya bromsskivan ska rengöras med bromsrengöring så man får bort alla fetter och oljor från tillverkning och lagring.

Finns säkert bra guider någon kan länka till, eller om någon kan komplettera ovan? (eller om någon tycker att jag har fel? :) )
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Jenny
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 maj 2023, 07:43:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Påläng
Land (Country): Sverige

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Jenny »

Stort tack för utförligt svar. Jag får med mig en vän som gjort detta på andra bilar och hoppas att vi löser det tillsammans (och med hjälp av Youtube och ditt svar). Mycket bra med varningar för olika typer av missar man kan göra. Ha en fin kväll!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Micke2 »

Handbromsen är som sagt ofta en trumma innuti skivan.
Skivan har då ofta ett hål med gummiplugg där man med skivan i rätt läge kan komma åt tandade justermuttern.
Kan kanske vara hål bakifrån också.

Vid demontering underlättar det stort att helt lossa justeringen. Då kommer ofta skivan av lätt.

Vid montaget får man justera ut till LÄTT anliggning.
Sedan räkna med lite värme första kilometrarna.
Varmt, inte hett!

Ev kärvande bromskolvar kan inte smörjas eller motioneras till som permanent fix.
Kärvar dom har kolv och/eller lopp rostat. Normalt är det ganska stort spel däremellan och bara packningarna som fyller ut. Måste putsas kolv och honas lopp samt nya tätningar. Eller okbyte.

Glidpinnar kan givetvis smörjas, och kärvar sådana är slipandet mycket enklare. Smörjfett, gärna temperarurtåligt.
Kolven ska INTE smörjas, och VERKLIGEN INTE med någon petroliumprodukt. Döden för tätningarna.
Jenny
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 maj 2023, 07:43:08
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2005
PostOrt: Påläng
Land (Country): Sverige

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Jenny »

Tack för ytterligare bra information!
Toyta01
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Toyta01 »

Som det redan är skrivet, svårt att svara på, bara för att man är nybörjare betyder det ju inte att man kommer klara av det, alla har väl varit nybörjare, det är väl genom att prova man lär sig och utvecklas.

Vet inte hur det är med toyota som har skivor bak (har trummor bak på min) men på de flesta bilar med skivor och handbroms bak så krävs ett verktyg för att kunna skruva/pressa in kolven, finns på biltema bromskolvsverktyg.
Kolla också att beläggen vid montering i oken löper lätt, man kan behöva fila lite på metallen som belägget sitter på för att det inte ska kärva och skapa problem, har även varit med om på senare år att bromsarna ligger an och är okörbar med nya belägg, orsaken har varit att dom är för tjocka, det löser man enklast med någon plant, en glasruta brukar jag använda, lägg på ett sandpapper och putsa sen av belägget mot den plana ytan tills tjockleken är bra.
Har köpt belägg från Autodoc, kanske är bättre passform om man håller sig till dyrare märken.
På youtube finns mycket bra tips och videor
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Glenn »

Toyta01 skrev: lör 06 maj 2023, 23:25:16 Vet inte hur det är med toyota som har skivor bak (har trummor bak på min) men på de flesta bilar med skivor och handbroms bak så krävs ett verktyg för att kunna skruva/pressa in kolven, finns på biltema bromskolvsverktyg.
Mja, de flesta bilar med skivor bak har nog iaf en trumma med handbroms i skivan, då slipper man sånt med att skruva tillbaka kolvarna,

Men om man har en bil där handbromsen påverkar beläggen (vilket inte är direkt ovanligt förvisso) så måste man ofta skruva tillbaka kolvarna ja.
Kolla också att beläggen vid montering i oken löper lätt, man kan behöva fila lite på metallen som belägget sitter på för att det inte ska kärva och skapa problem, har även varit med om på senare år att bromsarna ligger an och är okörbar med nya belägg, orsaken har varit att dom är för tjocka, det löser man enklast med någon plant, en glasruta brukar jag använda, lägg på ett sandpapper och putsa sen av belägget mot den plana ytan tills tjockleken är bra.
Har köpt belägg från Autodoc, kanske är bättre passform om man håller sig till dyrare märken.
På youtube finns mycket bra tips och videor
Nu brukar jag iofs hålla mej till bra märken, och det kan säkert förekomma sånt, men min erfarenhet är att när folk tycker beläggen är för tjocka så beror det oftast på att dom inte gjort rent ordentligt eller inte pressat tillbaka kolvarna helt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Toyta01
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 11 sep 2022, 02:00:29
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1
PostOrt: Kopparberg

Re: Kan en nybörjare byta bromsskivor och belägg runt om på en Avensis - 05?

Inlägg av Toyta01 »

Glenn skrev: tis 09 maj 2023, 18:01:56
Toyta01 skrev: lör 06 maj 2023, 23:25:16 Vet inte hur det är med toyota som har skivor bak (har trummor bak på min) men på de flesta bilar med skivor och handbroms bak så krävs ett verktyg för att kunna skruva/pressa in kolven, finns på biltema bromskolvsverktyg.
Mja, de flesta bilar med skivor bak har nog iaf en trumma med handbroms i skivan, då slipper man sånt med att skruva tillbaka kolvarna,

Men om man har en bil där handbromsen påverkar beläggen (vilket inte är direkt ovanligt förvisso) så måste man ofta skruva tillbaka kolvarna ja.
Kolla också att beläggen vid montering i oken löper lätt, man kan behöva fila lite på metallen som belägget sitter på för att det inte ska kärva och skapa problem, har även varit med om på senare år att bromsarna ligger an och är okörbar med nya belägg, orsaken har varit att dom är för tjocka, det löser man enklast med någon plant, en glasruta brukar jag använda, lägg på ett sandpapper och putsa sen av belägget mot den plana ytan tills tjockleken är bra.
Har köpt belägg från Autodoc, kanske är bättre passform om man håller sig till dyrare märken.
På youtube finns mycket bra tips och videor
Nu brukar jag iofs hålla mej till bra märken, och det kan säkert förekomma sånt, men min erfarenhet är att när folk tycker beläggen är för tjocka så beror det oftast på att dom inte gjort rent ordentligt eller inte pressat tillbaka kolvarna helt.
Har bara haft en bil med skivor bak och den har en form av excenter som klämmer ut kolven i oket, men vet att många har små trummor också.
Den gången jag hade störst problem med för tjocka belägg va när jag bytte till nya ok på min toyota så nå skit va det inte och kolvarna va i botten.
Nästa gång köper jag något känt märke istället för det billigaste
Skriv svar