Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av akathebarf »

Hej!

Jag har en peugeot 107 (1 liters bensin motorn från -05) men det är likadan bil som aygon eller c1an. Hade ett konto här så varför inte. Köpte avgasrör på biltema, Där hade dom satt lambdan lite snett och som jag misstänkte så slog jag av den mot ett gupp. Så förutom att klaga som jag redan gjort så ska jag montera en ny lambda i en ny rätt monterad bult som jag ska svetsa dit.

Vilken lambda ska jag ta? Vet att den ska vara en så kallad diagnos lambda då den sitter bakom katten men kollar man på tex skruvat så finns det tydligen 33 olika som ska passa. runt hälften är efter katten som jag ska ha.

Hur vet man vilken som fungerar?
Tittat på denna:https://www.skruvat.se/Lambdasond-P302732.aspx eftersom original bör vara bosch vilket det är på många bilar. Betalar hellre någon hundra lapp mer för att få rätt lambda än en som går sönder tidigt eller inte fungerar alls.
Hur får man fram originaldels nummer på delarna utan att plocka bort dom? Jag har ingen möjlighet till att göra det nu.

Mvh: Adam Karlsson
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av Micke2 »

Kolla vad den kostar på Toyota.
Du får då helt rätt del, och kanske mindre prisskillnad än man tror mot en rätt sond köpt på omvägar.

Dom kostar tyvärr tusentsls kronor
Lamdasonder är dyra, utom universella skräpet som inte passar rätt någonstans. Det är otroligt många parametrar dom ska uppfylla, och att då sätta något som "nästan är rätt" i hjärtat av hela bränsle/luftblandnngssystemet blir inte rätt naturligtvis. Annars skulle alla tillverkare ha likadana sonder från fabrik och inte lägga en massa pengar på utvecklingen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av Glenn »

Sen är det troligen inte bosch på en japansk motor, om det nu är det i dom där eftersom det är ett samarbete.

Man brukade ju säga att det finns eg bara fyra tillverkare av bilelektronik, bosch, denso, delco och magneti marelli, men nu har ju bosch och magneti marelli gått ihop, så nu är det bara tre stora, och japaner brukar ha denso.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av Glenn »

Håller f.ö med micke2, lambdasonder köper man original, eller iaf originaltillverkaren, universal är ett säkert kort för problem.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av akathebarf »

Alla dessa som finns är inte alla universal, en del är det men en del är samma som original. Därav har de skrivit motsvarande original nummer just för att man ska kunna hitta rätt.
Vet jag OE numret kan jag köpa vilken sond som helst med det OE numret då det motsvarar eller överträffar original delen eller är original delen.

Ringde toyota i lördags men ska återkomma idag då deras meckar gått för dagen. Dessvärre har jag den erkänt sämsta toyota handlaren närmast mig. Säkert därför jag var tvungen att ringa idag(måndag) då jag sen tidigare bara upplevt TOTAL inkompetens och drygt beteende. Nästan värt att åka till en annan flera mil bort.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av riqe »

Din sond bör ha original art nr 89465-0H020
Kostar 1640kr ex moms hos din lokala ÅF.

I övrigt håller jag med tidigare postare sonder bör man köpa original eller iaf från rätt tillverkare.
Motsvarar OEM-nr betyder tyvärr väldigt ofta att sakerna bara passa som de skall.
Väldigt ofta är livslängden begränsad och det är tätt mellan måndagsexemplaren.

EDIT: Finns beg original på skroten som rullat ca 100,000km för runt 300kr.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av akathebarf »

Åkte till toyota och dom var lika värdelösa som vanligt. Trots att dom gör motorn så ville dom inte för att det är peugeot på skylten. Dom kunde ju bara kikat på aygon som är exakt samma bil men det ville dom inte.
Fick åka till peugeot där fick jag OE nummer vilket dom egentligen inte fick lämna ut men han var schyst och gjorde det ändå. Jag frågade om pris och det skulle landat på 5300kr bara för delen. OE numret är: 1618K9

Då kanske det får bli skroten istället för någon butik.

Lustigt att riqe fick ett helt annat nummer, kanske aygo,c1 och 107 har olika nummer på reservdelarna trots att det är samma motor?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av riqe »

Jag gjorde exakt det som du önskade att din lokala Toyota ÅF skulle göra.
Det du fick av mig är Toyotas nummer för en motsvarande Aygo.

Varje tillverkare har egna nummer för att passa in i deras reservdelsystem även fast bilarna är trillingar.
akathebarf
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 25 okt 2019, 15:53:16
Årsmodell: 0
PostOrt: 13646

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av akathebarf »

Ja jag såg att jag fick upp samma saker på skruvat så det stämmer bra. Tack för hjälpen, nu har jag 2 val :)

Var iväg till en bilskrot där dom hittade massor av sådana där lambdor. Beställde en från en krockad bil med 7000mil på mätaren från norrköping.

passade på att beställa lykta till projekt bilen också(nu svär jag i kyrkan) saab 900 T16.

Jag borde ha den innan helgen och då bär det av till min bror...igen, han har lyft, svets och andra nödvändiga saker.

Kanske någon borde göra en tråd med alla dessa nummer klistrad här?

Vågar man fråga hur du fick tag i numret? kanske står det i verkstadshandböcker? Verkar som bilfirmorna inte får ge ut dessa nummer alls, är det för att dom inte vill att man lagar bilen själv?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Vilken lambda efter katten till trillingbil?

Inlägg av riqe »

Jag fick tag i artnumret för att jag jobbar som servicerådgivare/reservdelsansvarig på en mindre Toyotaanläggning.
Finns inga direktiv eller regler som säger att vi inte får ge ut artnummer och jag hjälper gärna alla om jag har tid.
Men har jag kö ut genom dörrarna händer det även att jag ber en peugeotägare att åka till rätt firma :D

Tyvärr bygger de flestas firmors affärsidéer på att tjäna pengar.
Kunder som skruvar själva och bara ber om råd eller information och sedan köper delar från annat håll är inte särskilt lönsamma.

Med det sagt försöker jag sprida så mycket goodwill kring Toyota jag kan och det är därför jag lugna stunder tar mig tid att svara i tråda på forum.
Skriv svar