Byta laddrelä generator, Avensis 2.0 bensin - 08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jacksson54
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 23 jan 2023, 21:00:41
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 8
PostOrt: Burträsk

Byta laddrelä generator, Avensis 2.0 bensin - 08

Inlägg av Jacksson54 »

Hallå. Jag misstänker att laddreläet till generatorn håller på eller har gett upp. 3 lampor har flygit senaste veckan, samt en konstig lukt (avlopp) vid några tillfällen. Har förstått att batteriet kan avge någon gas vid överladdning.

Toyota ska ha 7 lax för att byta generatorn, dom vägrar byta endast reläet. Jag vill gärna testa byta reläet innan jag byter hela generatorn. Har fått tag på sprängskiss med siffror så jag kan beställa rätt laddrelä för ett par hundra.

Är det någon som råkat ut för samma och, var det reläet eller hur gjorde ni?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Byta laddrelä generator, Avensis 2.0 bensin - 08

Inlägg av Dale »

Låter som någon av dioderna i generatorn har pajat. Kollat hur spänningen ser ut eller iaf om du mätt spänningen?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Byta laddrelä generator, Avensis 2.0 bensin - 08

Inlägg av Micke2 »

Frågan är ju.
Men oavsett, luktar det, ELLER, om man så bara misstänker att batteriet kan gasa ska man vara extremt försiktigt.
Gasen antänder lätt och då exploderar batteriet.
Ingen våldsam explosion i sig, men det flyger plastbitar och SYRA. = i ögonen är det extremt allvarligt.
Andas in syraångan är också farligt.

Låt allt vara avstängt några timmar så all gas ventilerat bort innan man börjar rota.
Man kan mäta spänningen i ett 12v uttag i kupen, om man vill veta. Vore bra att börja med innan det byts generator eller regulator i onödan.
Ska vara ca 14v när uppvärmd motor går med högre varv än tomgång. Över 15 är inte bra. Under 13v laddar det dåligt, eller uselt/urladdat batteri.
Skriv svar