Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Nizzehult »

Ja då var man Corollaägare igen. Den 14:e nu! Denna gång en kombi 1.6 från 2006 (E120) med 3ZZ-FE motorn som dottern ska få överta. Enl car.info skulle den ha klimatanläggning och AUX-ingång men den har bara manuell AC och någon AUX-ingång kan jag inte hitta, inte heller i manualen.

Är detta en bra spis? Tycker ändå den verkar lite törstig, över litern i stan.

En sak som jag retar mig på är att inte belysningen till alla knappar tänds förrän man slagit på ljuset “manuellt”. Givetvis tänds halvljus, bakljus och instrumentbelysningen när bilen har startat men jag skulle vilja ha det på annat sätt. Går detta att ordna?

Enda som är rostigt är framdörrarnas nederkanter men det verkar inte finnas ekonomiplåt till detta?

Finns givetvis saker att göra, den har gått över 22’ mil men är ändå välservad. Handbromsen tar väldigt högt och kopplingen känns lite svajig. Bakluckan låser inte alltid om det är kallt.

Bromsarna bak hade någon klåpare försökt renovera men misslyckats rätt kapitalt så jag har beställt ett nytt OK, glidpinnarna hade rostat fast och tätningen till kolven satt inte rätt så det blir enklare med ett OK från Trodo.

En AUX-ingång skulle behövas! Stereon heter W5814. Skulle denna enhet funka?
https://se.grandado.com/products/biurin ... -4-corolla?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Glenn »

Imponerande med 14 stycken corollor, jag har haft 15 bilar toalt i mitt liv, varav 3 har varit toyotor :) (Samtliga Celica dock)

Att ljusautomatiken är sådär är väl standard på toyotor tyvärr, otroligt irriterande, irriterar mej på det varje gång jag kör morsans yaris.
Tyvärr vet jag inte om det går att fulkoppla nåt så det fixar sej.

Ekonomiplåt existerar knappt nuförtiden tyvärr, den som finns är oftast till äldre bilar där pressbckarna gjordes för länge sen och man bara pressar ny plåt, det anses inte lönsamt att ta fram ny ekonomiplåt för det är så få som reparerar på det sättet idag.

Till SAAB 9-5 kom det bara för nåt år sedan en ekonomiplåt för hundbenen bak, och då är det nåt som i princip samtliga 9-5or som existerar har problem med och behovet har varit skriande i minst 20 år iaf, och jag tror dessutom att orio var drivande i att ta fram plåten..

Dörrunderkanter brukar gå hyfsat att svetsa utan ekonomiplåt dock, bara att använda karossplåt och bocka själv.. värre med välvda ytor eller typ skärmkanter.

(Hade tex gärna köpt skärmkanter bak till T20 celica..)


Handbromsen justerar du ju såklart när du ändå byter oken :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Nizzehult »

Ja, jag är väl uppe i över 50 bilar sammanlagt men Corollorna dominerar...
Ja visst är det irriterande med ljusautomatiken? På min Lexus därmot funkar det på rätt sätt...

Misstänkte att inte ekonomiplåt existerade och det är ju bara rak plåt så visst går det att tillverka/byta om man är händig...

Handbromsen verkar vara en egen konstruktion med något som sitter innanför bromskivan....går det inte bara att spänna vajern vid spaken?
Den höga förbrukningen kan mycket väl hänga ihop med anliggande broms, få se om det blir bättre när det är bytt.

Tomgången ligger på nästan 2000 rpm när den är kall, sen sjunker den till 8-900 rpm. Är det normalt?

AUX? Eller ännu heller Bluetooth men det får inte kosta skjortan. Vad finns det för lösning?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Johnny Blade »

Jag är nog bara uppe i 10 Corollor. KE36,några TE72,AE101 och 5st AE92 (4 kvar av dessa).
Jag har reagerat över att instrumentbelysningen gärna vill bli väldigt mörk och man slår lyser på bilen.Jag har aldrig provat med att skruva på reglaget pga att det är kundbilar.
Man justerar ALLTID handbromsen inne i trumman först.Låt bli att justera vid spaken.
Jag vill påstå att det är äldre bilar som det är svårt att hitta ekonomiplåt till,inte nya.Fast det är oftast bara framskärmar och skärmkanter på Toyotor.Nederdelar på dörrarna får man nog knacka till nåt själv.
2000 varv vid kall motor låter normalt (även om det inte känns bra).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Glenn »

Att ha trummor innanför skivorna för handbromsen tycker jag personligen är bästa lösningen som är enklast att fixa med.

Presis som johnnyblade skriver ska man INTE skruva vid spaken, det gör man bara efter att man typ bytt alla backar och då slackar man, justerar vid trummorna, och spänner sen upp wiren så den tar lagom högt, efter det sjuterar man bara bak i trummorna vid behov när dom slits.

Möjligen om förra ägaren varit och skruvat vid spakenm kan man behöva slacka, justera vid trummorna och spänna upp igen.


johnnyblade: var hittar du ekonomiplåt till nyare bilar ? ..och då menar jag inte tillverkarens egen plåt förstås.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Nizzehult »

Glenn skrev: ons 11 jan 2023, 22:49:26 Att ha trummor innanför skivorna för handbromsen tycker jag personligen är bästa lösningen som är enklast att fixa med.

Presis som johnnyblade skriver ska man INTE skruva vid spaken, det gör man bara efter att man typ bytt alla backar och då slackar man, justerar vid trummorna, och spänner sen upp wiren så den tar lagom högt, efter det sjuterar man bara bak i trummorna vid behov när dom slits.

Möjligen om förra ägaren varit och skruvat vid spakenm kan man behöva slacka, justera vid trummorna och spänna upp igen.


johnnyblade: var hittar du ekonomiplåt till nyare bilar ? ..och då menar jag inte tillverkarens egen plåt förstås.
OK. Ja, man har ju sett rätt många lösningar gällande hur handbromsen är konstruerad och den här modellen har jag faktiskt inte stött på tidigare. På min Lexus är det som på många andra nyare bilar: man skruvar ut/in hela konstruktionen (kolven) med ett verktyg och handbromsvajern påverkar bara själva kolven mekaniskt på nåt fiffigt sätt. Det konstiga är att förre ägaren rätt nyligen lät byta såväl bromskivorna och klossar men man verkar inte ha gjort nåt åt handbromsen och heller inte kollat glidpinnarna för nu när jag undersökte saken så insåg jag att på ena sidan var båda glidpinnar bortom all räddning och man hade tydligen även försökt sig på att renovera kolven (packningen hade kalvat ur) så jag beställde nya prylar och satte dit och då sjönk bränsleförbrukningen markant. Hur den sen kunde bli godkänd på besiktningen för två månader sen är en gåta, det här måste ha pågått länge för klossarna på ena sidan var helt slut medan dom var så gott som nya på andra sidan...

Postar frågan om AUX i Multimedia-avdelningen, få se om någon har en lösning.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Min 14:e Corolla nu! Har lite frågor.

Inlägg av Glenn »

Trummor innanför skivorna och den du beskriver är väld om absolkut vanligaste, men jag tycker trumvarianten är bäst, den bruakr dock inte vara autojusterande.

bara det inte är metall mot metall och bromsarena tar jämt blir det godkänt, iofs ak det inte avra anliggning heller men det kollas nog sällan.

Anliggande bromsar gör mer än man tror på bränsleförbrukningen, den sjönk nästan en decliliter milen när jag fixade bromsarna på min ena saab nu i höstas :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar