Elfel Toyota Hi-ace -78

Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Kategoriregler
Tekniska frågor gällande Toyota Classics. Allt från kopplingsscheman, teknisk felsökning till trim och övrig teknik. Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn.
Tofje+Tellus
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 feb 2021, 13:04:04
Bilmodell: Toyota Hi-ace
Årsmodell: 1978
PostOrt: Trollhättan
Land (Country): Sverige

Elfel Toyota Hi-ace -78

Inlägg av Tofje+Tellus »

Hej!

Jag håller på att göra klart min Hi-ace för besiktning, men under arbetet (ej elarbete) har ett elfel dykt upp.
Blinkers fungerar ej men varningsblinkers fungerar. Bränslemätaren fungerar ej, men ibland tänds laddningslampan och bränslemätaren börjar fungera. Batteriet laddar fortfarande även om laddningslampan tänds.

Det är oklart om detta är relaterat till samma fel. Jag har testat att byta blinkersrelät men utan framgång.
Säkringarna är kollade.

Jag har mätt strömmen till blinkersrelät och det kommer ingen spänning vid vanlig blinkers däremot kommer med varningsblinkers.

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja.
Någon som vet vart jag kan få tag på kopplingscheman? Och eventuellt hur brytaren för blinkersen (spaken vid ratten) är kopplad, då jag inte riktigt lyckats identifiera vilka kablar som går in till just blinkersen. Jag har inte riktigt velat skruva isär det alltför mycket ännu.

Som ni säkert märker har jag inte någon riktig aning om dessa delar och vart en lämpligast börjar/fortsätter felsökningen.

Jag är oerhört tacksam för svar, tips och råd!

Vänligen
Björn
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Elfel Toyota Hi-ace -78

Inlägg av Swecap »

Har du löst problemen, kan försöka hitta ett elshema annars.
Corona RT40 -66
Skriv svar