Oljud vid segdragning, Avensis T25 2,0

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Linus R
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 dec 2022, 18:41:44
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2005
PostOrt: Karlskrona

Oljud vid segdragning, Avensis T25 2,0

Inlägg av Linus R »

Min Avensis T25 (1AZ-FSE) har så länge jag haft den ”burrat” lite vid segdragning, alltså ett oljud när man på lägre varv trampar full gas. Har tänkt att det är ett resonansljud i luftburken, nu när det är kallt har det blivit värre, det ”burrar” högre och kanske även vid mindre gaspådrag än tidigare. Samtidigt upplever jag att kopplingen ibland tenderar att slira vid gaspådrag, räcker med att gasa från treans växel, samma på fyran och femman. Nästa dag kanske det är mildare väder och då kan jag inte få kopplingen att slira. Funderar på om något fryser i hydrauliken men det känns ändå osannolikt. Behöver ju inte vara relaterat till yttertemperatur, det blir liksom inte bättre för att motorn blir varm.

Känns alltså som att oljudet blivit värre i samband med att kopplingen ibland slirar.

På Kia har jag flera gånger varit med om att ryckutjämnarfjädrarna i lamellen slits ut och skramlar vid segdragning.

Det enda jag hittar vid googling oljud 1AZ-FSE är något löst spjäll i insuget eller skramlande vvt-drev.

Har någon en idé?

Tack på förhand!