Hoppig bil.?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
popp
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 20:31:55
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 14
PostOrt: halmstad

Hoppig bil.?

Inlägg av popp »

Hej,

Nu är det så att tjejen köpte en Yaris för ett år sedan,

Men bilen liksom studsar/hoppar fram men jätte svårt att förklara men känns mest i 45-50 och typ i 70 km tycker vi.

Vi har bytt till helt nya plåt fälgar köpta oss Toyota så det är original fälgar och helt nya friktionsdäck med men det blev inget bättre alls :x

Det är ingen skillnad på sommardäcken heller och allt är balanserat och kollat på däckverkstad .

Är dessa modeller sådana eller har ni några idéer vad det kan vara,?

Det är en Yaris-14 med manuell låda som har gått ca 11200 mil det gäller.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av Glenn »

Råkat tanka kängurubensin ? :D

men är det på vissa varvtal och det försvinner om man växlar ner ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
popp
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 20:31:55
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 14
PostOrt: halmstad

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av popp »

Glenn skrev: sön 27 nov 2022, 21:25:33 Råkat tanka kängurubensin ? :D

men är det på vissa varvtal och det försvinner om man växlar ner ?
Man kan näsan misstänkta det :D

Tycker inte det spelar någon roll om man växlar ner eller frikopplar.Det känns likadant ;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av Glenn »

Okej, för jag kan uppleva att morsans yaris är lite dumt växlad, och man kan få en svag liknande effekt om man ligger på för hög växel.

Blir även "hoppigt" vid kökörning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av tobo »

Drivknutar, hjullager... (?)
popp
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 20:31:55
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 14
PostOrt: halmstad

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av popp »

Glenn skrev: mån 28 nov 2022, 13:00:14 Okej, för jag kan uppleva att morsans yaris är lite dumt växlad, och man kan få en svag liknande effekt om man ligger på för hög växel.

Blir även "hoppigt" vid kökörning.
Det är nog inte det som är problemet här med att köra för hög växel gissar jag på.

Den gör det även med växel eller utan växel i.Om man rullar på tomgång typ.

Det måste vara något med drivningen gissar jag på men vad det är frågan?

Har haft många bilar genom åren och kan en del om bilar så detta är verkligen lite lustigt måste jag säga. :D

Ska nog ta och provköra en liknade bil och jämföra hur den känns tänker jag,För tjejen tycker också det känns konstigt med denna bil.
popp
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 20:31:55
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 14
PostOrt: halmstad

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av popp »

tobo skrev: mån 28 nov 2022, 15:30:22 Drivknutar, hjullager... (?)
Tanken är väl lite åt det hållet med ,Men är inga oljud ifrån något av dessa komponenter över huvud taget ;)

Så frågan är hur ska man kolla om det är något fel på dessa .?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av Neblade »

Hur känns bilen när du bromsar? Något hjul eller broms som blir varmt efter längre körning?

Kanske långsökt, men jag tänker på ifall någon bromsskiva eller bromstrumma är skev? Visst är det trumbromsar bak förresten?
Trumbromsar kan ju bete sig lite lustigt om de har lite olycklig konstruktion tillsammans med slitage, de kan bli självhämmande så att de nyper. Tänker om du får någon fenomen med att det hugger lite i en bakbroms, men då borde det bli varmt samt att det borde bete sig annorlunda/kännas när man bromsar. Jag bara spånar fritt nu, jättenyfiken på vad som kan vara problemet. :?

Annars är ju det första jag tänker på något fel med däck, fälg, balansering, navring på lättmetallfälg. Men det har du ju uteslutit eftersom du har samma beteende på båda uppsättningar hjul.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av Glenn »

Ja, hjul är ju min första tanke med, men eftersom dom var byta så.

Ett ganska bra verktyg att ha är en IR-termometer, då kan man direkt efter körning mäta på fälgcentrum på alla hjulen
och ofta ser man att ett är varmare, då är det läge att titta där, kan vara både lager och bromsar.


Finns billiga IR-termometrar att köpa både från asien direkt och på typ kjell&co.

Själv gillar jag min fluke som jag haft sen IR-termometrar var nåt exotiskt och dyrt på 90-talet :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
popp
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 17 apr 2019, 20:31:55
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 14
PostOrt: halmstad

Re: Hoppig bil.?

Inlägg av popp »

Neblade skrev: tis 29 nov 2022, 20:00:02 Hur känns bilen när du bromsar? Något hjul eller broms som blir varmt efter längre körning?

Kanske långsökt, men jag tänker på ifall någon bromsskiva eller bromstrumma är skev? Visst är det trumbromsar bak förresten?
Trumbromsar kan ju bete sig lite lustigt om de har lite olycklig konstruktion tillsammans med slitage, de kan bli självhämmande så att de nyper. Tänker om du får någon fenomen med att det hugger lite i en bakbroms, men då borde det bli varmt samt att det borde bete sig annorlunda/kännas när man bromsar. Jag bara spånar fritt nu, jättenyfiken på vad som kan vara problemet. :?

Annars är ju det första jag tänker på något fel med däck, fälg, balansering, navring på lättmetallfälg. Men det har du ju uteslutit eftersom du har samma beteende på båda uppsättningar hjul.
Jag har känt på hjulen dom är inte varma ,det är det första jag tänker på för det har jag lärt mig på alla år med gamla bilar.

Och det är inga vibrationer när man bromsar heller,Dom känns som nya bromsarna :D

Det är en fanatiskt bil för övrigt så jag vill verkligen komma fram till vad som är fel på den känner jag :lol:

Det är precis samma fenomen på sommar fälgarna som för övrigt är original med rätt dimension på däcken.

Så det är lite lustigt detta, :shock:
Skriv svar