Instruktionsbok bara som PDF - RAV 4 plug-in

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
RogerSie
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 nov 2022, 19:06:08
Bilmodell: RAV 4 PEHV
Årsmodell: 2022
PostOrt: Lund

Instruktionsbok bara som PDF - RAV 4 plug-in

Inlägg av RogerSie »

Jag är förstagångs-Toyotaägare och fick precis min nya RAV4 plug-in. Fin bil, men ...

Instruktionsboken på typ 700 sidor finns enl återförsäljaren bara som PDF. Det som följer med en en enkel och tunn "användarhandbok" där inga av de mer avancerade funktioner förklaras.
PDF-instruktionsboken är knappt användbar, utan interna länkar. Man skrollar sig bara till döds Jag tycker det är oacceptabelt, men återförsäljaren säger att han inte kan göra något eftersom instruktionsboken finns inte ens att beställa från generalagenten. Får det vara så?
En så komplex, och dyr bil, måste väl levereras med en tryckt komplett instruktionsbok?

Har ni som fick nya bilar på sistone samma erfarenheter?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Instruktionsbok bara som PDF - RAV 4 plug-in

Inlägg av riqe »

Det är väl bra att det inte trycks upp en hel bibel på 700+ sidor för varje bil som majoriteten av alla bilägare ändå knappt öppnar.
Toyota har haft den fullständiga boken som PDF för de flesta modeller i snart 10år utan bekymmer.
Då det är en pdf går det ju förträffligt att söka på vad man vill finna och detta går ofta betydligt snabbare än att slå i en fysisk bok.

EDIT: Efter som det såldes 1,132,000 RAV4 år 2021 så är det en del skog som sparas på att tillhandahålla instruktionsboken digitalt :D .
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Instruktionsbok bara som PDF - RAV 4 plug-in

Inlägg av Neblade »

Är inne lite på samma spår, skulle hellre ha instruktionsboken som pdf. Går ju att ha med sig på mobilen, surfplattan eller om man vill kan man väl skaffa sig en e-bokläsare om man föredrar det formatet.
Jag förstår absolut känslan av en riktig bok och att ofta känns enklare att läsa i en bok, men jag tror det är ytterst få användare som läser från pärm till pärm och det är garanterat enklare att söka och hitta i en pdf-bok om det är någon speciell funktion man vill lära sig att förstå.
Det går ju alltid att skriva ut vissa kapitel om det är något som man vill ha på papper i bilen.

Om någon undrar hur de ser ut: https://www.toyota.se/customer/manuals
Tyvärr finns inte mina gamla bilar med... :lol:

Edit:
Verkar vara lite olika hur de byggt upp manualerna, för Yaris 2020 så kan man klicka på sidnumret i innehållsförteckningen för att komma till rätt sida. Där är även alla huvudkapitel med i dispositionslistan så man kan klicka sig fram till rätt kapitel. Så verkar det tyvärr inte vara för RAV4 av någon anledning.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skriv svar