ABS problem Avensis 01

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
pederjo01
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 sep 2022, 16:10:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: 29535

ABS problem Avensis 01

Inlägg av pederjo01 »

Hej,

Har sett att andra haft liknande problem när jag sökt i forumet, men jag hittar ingen lösning.

Började med att abs-en gick in när bilen började närma sig stopp. Misstänkte att det kunde vara kransarna alternativt abs-sensorerna.
Plockade loss vänster framhjul och rengjorde/inspekterade kransen. Kunde dock inte se något, rent och snyggt inga sprickor. Satte ihop grejerna och problemet kvarstod.

Gick på höger fram, kunde inte se något där heller, däremot så slutade hastighetsmätaren att fungera samt att abs-lampan lyser konstant. Försökte mäta upp sensorerna, utan att lyckas..
Hittade relativt billiga sensorer på en tysk firma, varpå jag bytte vänster fram. Vilket inte gjorde någon skillnad.

Efter att ha bytt höger fram började hastighetsmätaren fungera igen. Däremot så lyser fortfarande abs-lampan.

Hade bilen hos den lokala meken för att kontrollera felkoder, vilket inte lyckades. Varför vet jag inte, men kunde inte få fram några felkoder.

Har kollat över säkringar, både dom som sitter i motorrummet samt dom som sitter till vänster om ratten. Samt laddat batteriet och kopplat bort det över natten för att försöka göra en reset.


Någon som har några bra ideer?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av Micke2 »

Sensorerna måste vara tillräckligt nära ringarna för att dom ska reagera korrekt.
Rost under sensorerna kan lyfta dom lite och ev hamnar nya för långt ifrån.

I kontakten till sensorerna kan man ohmmäta spolen efter ev brott, samt (med ett känsligt instrument) se den svaga ac-pulsen som varje tand på ringen ska ge om man snurrar navet.
pederjo01
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 sep 2022, 16:10:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: 29535

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av pederjo01 »

Hej,

Det stämmer, vänster fram kommer troligtvis inte hela vägen in. Ska prova slipa ner rosten i hålet så att sensorn passar ordentligt.
Behöver du nolla felkoden med dator efteråt eller räcker det att koppla ur batteriet?

Hälsningar,
Joel
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av Micke2 »

ABS lampan släcker sig själv när felet är borta.
Kanske behöver rulla några meter först.

Felkoderna finns dock kvar i minnet som ej aktiva till dom raderas eller försvinner pga strömmen bryts.

Det är dock lite knepigt att inga felkoder kom fram från ABS. Då förutsatt att scannern kan läsa ABS i Toyota.
Det kan inte en standardläsare för några hundra.

Finns ju liten risk att styrdonet inte är ok.
Är alla säkringar kollade ordentligt?
pederjo01
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 sep 2022, 16:10:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: 29535

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av pederjo01 »

Hej Micke,

Jag har försökt läsa med en Icarsoft CR pro. Men lyckas inte läsa felkoder för abs.
Satt som sagt mycket skit i hålet till abs sensorn, slipade bort skiten. Och har satt dit sensorn igen. Provade även att montera min gamla abs sensor.
Provade därefter att köra några hundra meter, dessvärre lyser lampan fortfarande..

Vad innebär styrdonet?

Kollat säkringarna också..

Hälsningar,
Joel
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av Micke2 »

Det står att läsa om Icarsoft vad resp Icarsoftmodell klarar att läsa för bilmodeller och vilka styrdon/moduler /system i densamma.

Med "Styrdonet" i tidigare inlägget menar jag ABS-modulen/styrdonet. = Databoxen för ABS.
Hepp
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 okt 2022, 22:36:53
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 6
PostOrt: Torslanda

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av Hepp »

Hej
Hade samma problem. Bytte hållarna.
pederjo01
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 12 sep 2022, 16:10:17
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001
PostOrt: 29535

Re: ABS problem Avensis 01

Inlägg av pederjo01 »

Tjena Micke,

Det va som du sa, gjorde ett nytt försökt och slipade upp hålet till sensorn. Satte ihop grejerna och körde 20 meter så slocknade lampan.

Stort tack för Din hjälp!

Trevlig helg!
Skriv svar