Sida 2 av 2

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: fre 21 okt 2022, 21:52:40
av _SVANTE_
Johnny Blade skrev: fre 21 okt 2022, 18:36:33 Jag/vi byter hjul på flera hundra bilar/säsong.En enda gång har jag varit med om att en sensor inte funkat,det var ingen originalsensor.
Man kan visst ha 8 sensorer i minnet (inte på tidiga modeller).
Jag tror inte att vi har tagit betalt nån gång för att släcka lampan på en Toyota,ren kundservice.
Hade en Avensis T27 Årsmodell 2018. Den klarade bara 4 sensorer åt gången, och Toyota tog betalt varje gång man ville lägga in 4 andra. Batteriet tog slut i 6 av 8 sensorer på 2 år.
Det är min erfarenhet.

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: fre 21 okt 2022, 21:57:28
av _SVANTE_
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: fre 21 okt 2022, 23:37:20
av Neblade
_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Men att bilprovningen skulle testa däcktrycket en gång om året tillför ju väldigt lite. Det ingår ju redan i att ta körkortet att kunna göra yttre kontroll av bilen och i körkortsteorin hur däcktryck påverkar ekonomi, däckslitage och köregenskaper.

Det finns garanterat stora vinster både för bränsleförbrukning och miljö med att gemene man kör på rätt däcktryck, sen kan man ju tycka att de tidiga systemen som bara klarar av en uppsättning däck är lite B. Sensorerna är ju även rätt dyra. Dock är det ju inget krav att ha sensorer i sina däck, bilprovningen ger ingen anmärkning på däcktryckslampan tack vare ett undantag från EU-reglerna som Sverige har. Men det kan ju vara nog så irriterande med lampan...

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: sön 23 okt 2022, 16:44:58
av _SVANTE_
Neblade skrev: fre 21 okt 2022, 23:37:20
_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem? Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Men att bilprovningen skulle testa däcktrycket en gång om året tillför ju väldigt lite. Det ingår ju redan i att ta körkortet att kunna göra yttre kontroll av bilen och i körkortsteorin hur däcktryck påverkar ekonomi, däckslitage och köregenskaper.
Där har du fel. Det skulle tillföra mycket om man kunde få underkänt pga fel lufttryck i däcken. Då skulle fler bli mer uppmärksamma på lufttrycket.

Det är vansinne när man har övertro på tekniken, att allting ska lösas med teknik och en app. Och ännu mer vansinne när vi i Sverige dessutom inte behöver bry oss på att däcktrycket är fel. Som vanligt är det nån miljömupp utan teknisk kunskap eller erfarenhet som har fantiserat ihop någon ny idiotisk bestämmelse.

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: ons 26 okt 2022, 21:33:04
av Glenn
_SVANTE_ skrev: fre 21 okt 2022, 21:57:28
Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Bättre för vem?
Tekniskt.

med trycksensorer har du kontroll på det faktiska trycket i alla däck, inte bara skillnaden i omkrets på däcken.

Om du tex kalibrerar in systemet med felaktigt tryck i alla däcken så kommer du ju att köra omkring så, ovasett om
det är ojämt eller för lite, eller för mycket.

Och ja, det är MYCKET vanligt att folk bara klickar på kalibreringsknappen efter att ha skiftat hjul, utan att faktiskt kolla trycken.
Inte för miljön iallafall, och inte för kunden iheller.
Men biltillverkare, sensortillverkare, däckfirmor och bilverkstäder måste vara glada över mer jobb.
Det man skulle gjort när man införde kravet på däckstrycksensorer är att man skulle tvingat biltillverkarna till ETT gemensamt ÖPPET system,
nuvarande är ju rena vilda västern, precis som man kunde vänta sej, typisk EU-produkt.. helt oigenomtänkt.

Mycket enklare och bättre om bilprovningen mätte lufttrycket och informerade om att man kan spara bränsle(=pengar) på att ha rätt lufttryck.
Jaha, och vad ska gränserna vara där då ?

Sen kan bilprovningen slå ner på felaktigt lufttryck vill jag minnas, det är ingen kontrollpunkt, men precis som typ däcksmönster kan dom slå ner på det om dom upptäcker fel, fast då ska det nog vara väldigt tomt.

Re: Hur nollställa TPMS

Postat: fre 19 maj 2023, 11:35:20
av Ares
Jag har hela tiden problem med de här trycksensorerna! Tycker det är bara "skit"
Min verkstad i Norrland ligger 15 mil enkel väg och då blir det en extra dyr koll av däcksensorer!
Jag har inte haft en punktering eller luftförlust på nästan 40 år! Det är bara trams med ett system som skall omkalibreras 2 gånger per år!