Hur nollställa TPMS

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MatGab
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 jul 2022, 21:34:40
Bilmodell: Auris HSD
Årsmodell: 2016
PostOrt: Uppsala

Hur nollställa TPMS

Inlägg av MatGab »

Köpte en Auris HSD 2016 för några veckor sedan. Däcktryckslampan lös när vi köpte den, frågade säljaren om det och han sa att det bara var att kalibrera TPMS-systemet.

Nu har jag justerat däcktrycket (låg på 2,6 - 2,75 när jag mätte, sänkte till 2,3). Lyckas dock inte nollställa TPMS lampan.

Sätter bilen i tändningsläge, väntar tills lampan slutar blinka, trycker tre gånger på knappen i handskfacket, lampan blinkar långsamt tre gånger, väntar i över tre minuter på att den ska slockna - vilket den inte gör.

Hur ska man göra för att åtgärda detta?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Micke2 »

Frågan är om givarna i hjulen är inlagda i styrdonet.
Kanske satt på andra hjul inför försäljningen...


En 2016 borde ha minne för 8 sensorer.
Våran Rav4 2013 har bara för 4 och måste till Toyota för inlärning varje säsongsskifte.

Riktigt B-system med givare i varje hjul när dom flesta andra går efter ABS sensorerna.
Ingen inlärning, inga batterier i givare, ingenting.
MatGab
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 10 jul 2022, 21:34:40
Bilmodell: Auris HSD
Årsmodell: 2016
PostOrt: Uppsala

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av MatGab »

Ok, så sensorerna i hjulen måste typ vara individuellt "matchade" med styrdonet? Har dom bytt hjul till några som inte är inlagda bör dom ju ha informerat om det. Får dra iväg ett mail till firman kanske.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Glenn »

Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Micke2 »

Glenn skrev: sön 17 jul 2022, 22:15:25 Är väl iofs ganska vanligt att ha trycksensorer, vilket ju eg är ett "bättre" system, men mycket struligare för kunden.
Jo, det är fler än Toyota som har sensorer i hjulen.
Men hur är det bättre menar du?

Enda eventuella fördelen är väl att man kan få aktuella däcktrycket för individuellt hjul i nån display, men vilket extra besvär för sådan plojgrej.

Våran Toyota tänder bara en lampa som betyder "kontrollera däcktryck". Inget om VILKET hjul eller vilket tryck trots att den ju borde veta....
Men den är från TPMS barndom förstås....

Även med sensorer i hjulen måste sensorerna vakna, och ger ingen uppdaterad info om täcktryck föränn efter några 100m. Minst.
Ingen varning drekt vid start med tomt hjul med något av systemen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Glenn »

FInsn väl inget som hindrar att bilen frågar sensorn som då vaknar, men jag vet inte hur det brukar vara gjort.

Men med sensorer får man faktiskt tryck, inte nån gissning baserad på en ytterst liten förändring av rullningsomkrets som kan triggas av helt andra saker.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Micke2 »

Som jag fått det förklarat av min däckhandlare så vaknar TPMS sensorerna av rörelse. Annars skulle dom vara aktiva hela tiden i väntan på info från bilen och då få avsevärt kortare batteritid.

Speciellt med säsongshjul som ligger stilla i månader.

Återberättar bara vad han sa.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Johnny Blade »

En grej som är vanlig är att man byter hjul på bilen men inte byter i bilens dator.Om man då har de andra hjulen liggande i garaget i närheten av bilen så slocknar lampan hemma men börjar lysa efter att man åkt en bit.
Bilen läser alltså av hjulen som inte rör sig.
Jag har hittills inte varit med om att det tagit slut på batteri i någon "Toyotaventil",de få som inte har funkat har varit av något annat fabrikat.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
_SVANTE_
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 28 mar 2021, 14:56:36
Bilmodell: Avensis T27
Årsmodell: 2017
PostOrt: Staffanstorp

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av _SVANTE_ »

TPMS är fullständig idioti.
Sensorerna får inte kontakt med bilen, batteriet i sensorerna tar slut och kan inte bytas eftersom dom är ingjutna i sensorn. Bilen klarar bara att ha fyra sensorer i "minnet" åt gången, så när du bytar till vinterhjul så måste du åka in till Toyota och göra en registrering av sensorerna á la 800+ kr.

Bästa rådet jag kan ge är att ta en hammare och slå sönder allt som heter TPMS i bilen.

EU tänkte ut att man sparar x cl per mil om man alltid har rätt däcktryck. Men man tänkte inte på hur mycket CO2 det kostar när man måste lägga ner tusentals kronor på sensorer, batterier och kalibrering.
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Hur nollställa TPMS

Inlägg av Johnny Blade »

Jag/vi byter hjul på flera hundra bilar/säsong.En enda gång har jag varit med om att en sensor inte funkat,det var ingen originalsensor.
Man kan visst ha 8 sensorer i minnet (inte på tidiga modeller).
Jag tror inte att vi har tagit betalt nån gång för att släcka lampan på en Toyota,ren kundservice.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Skriv svar