Ev köp av Toyota Yaris Verso -01

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Andreas82
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 30 apr 2022, 16:37:29
Bilmodell: Yaris Verso 1.3
Årsmodell: 2001
PostOrt: Grillby

Ev köp av Toyota Yaris Verso -01

Inlägg av Andreas82 »

Hej, efter att min tidigare bil pajat har jag fått låna en Toyota Yaris Verso 1.3 bensin -01 på 22 000 mil. Jag tycker att den rent generellt är trevlig att köra, den har några småsaker som den håller på med. Om de inte är någon big deal eller billiga att åtgärda funderar jag eventuellt på att lägga ett bud på bilen så småningom, mitt enda krav är att det ska vara en billig bil att köpa och äga då jag inte har någon möjlighet att köpa en nyare bättre begagnad i nuläget.

Han jag lånade bilen av har berättat de bytt någon magnet eller liknande då hastighetsmätaren eller varvräknaren kunde hoppa under färd.

Jag har observerat att i 110 km/h på mätaren ligger den på runt 95 km/h enligt gps. Är det vanligt? Trippmätaren visar dessutom fel, per 1 km enligt gpsen räknar bilen ca 1,08 km vilket blir missvisande i längden, är det också ett vanligt fel? Det är rätt dimension på hjulen enligt instruktionsboken samt att däcken är nya. Om man går på bilens trippmätare räknas förbrukningen till 0,66 l/mil men omräknad till verklig distans ligger det på 0,72 l/mil.

Bilen drar en del vänster, så ratten behöver vridas en del till höger för att gå rakt, kan det vara något annat som är fel eller kan det räcka med en hjulinställning?

Trevlig helg på er.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Ev köp av Toyota Yaris Verso -01

Inlägg av Neblade »

Hej och välkommen till forumet! :wave:

Att mätaren visar för mycket är normalt på de flesta äldre bilar, +15% är dock lite mer än vad jag upplever som normalt. Vår Corolla visar knappt +10% fel. Om däckdimensionen är rätt så är det väl normalt inget man gör något åt utan lär sig att leva med. :)

Om jag inte minns fel så ska man vara noggrann med kamremsbyten på 1,3 liters motorerna då det nästan garanterat blir motorhaveri på dem ifall kamremmen går av. (på vissa andra motorer klarar sig ventilerna då de går fritt även om man såklart kan ha otur med att remmen slår sönder ett och annat när den går av). Annars brukar man inte höra talats om så mycket, det är ju en Toyota. :) Dock brukar 1,6 bensinarna vara populärare även om de kanske drar lite mer. Senare årsmodeller får även kamkedja så då håller de länge om man sköter sin service och sina oljebyten.

Att bilen drar till vänster kan möjligtvis även bero på dåligt med luft i vänster framhjul eller åtliggande broms (borde bli varma och lukta illa, typ gammalt tåg). Men annars räcker det troligtvis med en framvagnsjustering där de justerar vinklarna samt ser till att ratten står rakt när bilen kör rakt fram. :)
Att bilen drar just till vänster brukar inte vara så populärt hos bilprovningen, kan vara värt att tänka på.

Jag har ingen egen erfarenhet av de Yarisarna från den generationen kanske ska tilläggas, hoppas du får fler svar från någon som äger eller har ägt en Yaris. :)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ev köp av Toyota Yaris Verso -01

Inlägg av Glenn »

Har den gått 22k kan det även bero på att nån bussning i fram elelr bakvagnen är dålig som gör att den drar snett.

Vissa bussningar upptäcks direkt på besiktningen, vissa upptäcks inte.

Om man gör en hjulinställning hos nån seriös firma brukar dom hitta sånt dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar