Sida 1 av 1

Turboval MR2.

Postat: tis 26 apr 2022, 11:03:12
av kribbe
Liten "lätt" fråga
Har för tillfället tillgång till 3 st val.

Ct26 som sitter på bilen nu.

En t3/t4 av okänt märke som jag köpte här på forumet.
Men vi utgår ifrån att den inte är nåt billigt skräp.

Ct20b (tror jag det är i alla fall, utgår ifrån det)
som kommer bli över från en annan bil som ska säljas.

Motorn har original inre delar. Fast nya sen jag köpte bilen för längesen.
EDIT: även 3tums avgas med sportkatalysator.
Och även snart spridare från gen3 motorn (540?)
Unichip piggyback ECU. (Blir Kanske en link eller maxxecu när min andra bil blir såld)

Jag tror kanske inte det blir nån toppeffekt ökning.
Men jag tänker hur effekten blir i de lägre registera.
Vilken turbo som kommer igång snabbast i de lägre varven.
Och hur mycket dom klarar på de högre varvtal en om man nu vill öka laddtrycket mer.
Det är inställt på max 1.2 bars laddtryck nu

Re: Turboval MR2.

Postat: ons 04 maj 2022, 21:15:14
av Larco
Antagligen har du den rappaste turbon på bilen redan om du har gen 2 CT26. Ialla fall om vi talar storleksmässigt. CT20B ska väl vara nära med lite bättre flöde på topp.

Vad har du för effektmål för jag utgår ifrån att du vill ha mer effekt om du ska byta till en större turbo?
Kan du mäta lite på t3/t4 turbon? hur stor är kompessorhjulet och turbinen? så kan vi gissa lite på vad den kan ge.
Är den single scroll eller divided? AR på avgashus. Brukar stå några siffror på husen.
Större turbo än original gör ju alltid att det skottar på med en helt annan kraft på samma laddtryck pga bättre flöde.

Vilken generation på motor har du? gissar gen 2?
MLS topplockspackning eller original gen2?
Utan uppgraderad packning skulle jag inte pressa den hårdare!