Kablar till dragkrok förberett?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av no-one-else »

Nån som vet säkert om kablaget till dragkrok på Auris är framdraget till bakändan, för att underlätta montering? Gäller en Auris 1,2 Turbo manuell 2017 års modell.
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av riqe »

Nej inget förberett, koppar kostar pengar.
Installationsmanual för originalkablaget som är plug n play hittar du här.
TS https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/1 ... _468_1.pdf
HB https://www.toyota-tech.eu/aimuploads/f ... _491_1.pdf

Skall du montera eftermarknadskablage rekommenderar jag att slänga strömstjuvarna som ofta följer med så långt bort du kan
Då dessa alltid felar det är bara en fråga om hur lång tid det tar och i stället gör kloka lödningar på befintligt kablage i bilen.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av no-one-else »

Vad menar du med strömtjuvarna?
Har tänkt anlita Dragkroksexperten i Karlstad, åsikter om dom?
Om jag ska rostskydda billen också, vilket är då bäst, att göra det före dragkroksmonteringen eller efter?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av riqe »

no-one-else skrev: tis 01 feb 2022, 19:57:11 Vad menar du med strömtjuvarna?
Har tänkt anlita Dragkroksexperten i Karlstad, åsikter om dom?
Om jag ska rostskydda billen också, vilket är då bäst, att göra det före dragkroksmonteringen eller efter?
Detta är en strömtjuv.
https://bilupplysningen.se/product/stro ... GQEALw_wcB
Dessa skär in en skarv i befintligt sladd och dessa har en egenskap av att glappa, oxidera och om man har otur skära av/skada ledaren i sladden.
Dessa brukar följa med väldigt många eftermarknadskablage för dragkrokar.
Hur vida Dragkroksexperten använder sig av dessa har jag ingen aning om, men jag gissar att de använder det som går snabbast om inget annat sägs.

Ang rostskydd så vet jag inte säkert men det känns som den bästa lösningen är att behandla efter att kroken är monterad. För det första slipper den som skall montera allt klipp och för det andra rostskyddas ju då även krokinfästningens delar.
Men det kan säker den firma som du tänk utföra behandlingen svara bättre på.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av no-one-else »

Nu är kroken monterad till mindre än halva priset som Toyota tar. Men nu funderar jag på att montören var tvungen att plocka bort den ganska stora "hasplasten" som satt längst bak under skuffen. Den är fäst med 4 låspluggar men för att få dit den igen måste man skära bort delar av den, där kroken är i vägen och då försvinner två av pluggarna. Då blir den fladdrig och sitter tämligen lös. Vad har den för funktion och kan jag helt enkelt bara strunta i den?
riqe
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 jul 2020, 11:17:53
Bilmodell: Rav4 07, Corolla 03, Tercel 89
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige
Land (Country): Sverige

Re: Kablar till dragkrok förberett?

Inlägg av riqe »

Skyddsplasten funktion är att hindra grus, smuts och saltmodd spruta rakt upp i skrymslen och vrår i chassiet.
Kör man utan den ett tag kommer man bygga upp en ganska fin samling gegga speciellt på insidan av bakre stötfångarhöljet.
Ingen jätte fara att köra utan mer än att man kanske främjar för rosten mer än man önskar.
Skriv svar