Är detta ett bra bud?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Är detta ett bra bud?

Inlägg av no-one-else »

Har fått en skada på högersidan på min Corolla -03 som gått drygt 23000 mil, en grund skrapskada på två paneler. IF vill inte kosta på rep. av detta tyvärr, och jag känner ångest över att min pärla som jag skött minutiöst sen årsskiftet 2008-09 ska behövas säljas.
Dom erbjuder 22,000 minus självrisk = netto 20.000 kr. Är detta ett bra bud tycker ni som vet bättre? Ett plus är ju att slippa sälja privat med allt krångel det innebär. Den är besiktad för minst ett år framåt.
Nån som jobbar på Toyota som vet vad man skulle kunna få vid inbyte vid köp av nyare t.ex. Auris.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är detta ett bra bud?

Inlägg av Glenn »

Mitt generella råd utan att ha koll på avensispriserna är att ALDRIG ALDRIG acceptera försäkringsbolagets första bud.

Jag har pratat med en person som jobbat med just inlösen på ett försäkringsbolag (pratat privat alltså) och han sa rakt ut
att första budet ALLTID är ett rent listpris, vilket normalt är väldigt lågt, detta för att det är enkelt för försäkringsbolaget och
"de flesta kunder accepterar", när kunden inte accepterar ber dom kunde inkomma med argument (muntligt eller skriftligt) om
varför just kundens bil är värd mera, varvid kunden ofta kommer med länkar till annonser på liknande bilar och poängterar
att hans bil faktiskt har mycket utrustning/ stora motorn/ har gått väldigt lite / whatever, varvid skaderegleraren bedömer
om det ligger nåt i det och kommer med ett nytt bud.

Jag har bara råkat ur för inlösen en gång , försäkringsbolagets första bud var provocerande lågt, jag påpekade att det inte gick
att få tag i en likadan bil med den motorn för i närheten av deras bud, han frågade då vad jag tyckte var rimligt, så jag drog till
med en summa som var en bit högre än jag egentligen tyckte, han sa att det lät högt, vi diskuterade ett tag och sen sa han en
summa som var något över vad jag hade siktat på och jag sa ja till denna.

Om jag minns rätt var det första budet 20k och jag fick ut 32k tillslut, jag tror jag sa att jag ville ha 35k.

Då hade jag förvisso rätt bra koll på bilpriserna på den aktuella modellen då jag hade köpt bilen bara några månader innan (för 30k).
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Re: Är detta ett bra bud?

Inlägg av no-one-else »

Tack för info. Fick faktiskt samma svar av svärsonen idag , som är insatt i bilbranschen. Ska skriva ihop en massa argument och returnera till IF nu.
Ny fråga; När jag köpte Corolllan för ca 12 år sedan lärde jag mig att man ska sikta in sig på en Toyota som är monterad i Japan då det borgar för en högre kvalitet. Gäller detta även idag eller har det hänt något under åren som gått? Ett enkelt sätt att se det är ju när VIN-nr börjar med ett J, iaf var det så 2003.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Är detta ett bra bud?

Inlägg av Glenn »

Det är nog svårare idag, jag tror det mesta som säljs här är europatillverkat ?

Däremot tvivlar jag inte på att det är högre kvalitet på dom japantillverkade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Är detta ett bra bud?

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: lör 15 jan 2022, 15:32:02 Mitt generella råd utan att ha koll på avensispriserna är att ALDRIG ALDRIG acceptera försäkringsbolagets första bud.

Jag har pratat med en person som jobbat med just inlösen på ett försäkringsbolag (pratat privat alltså) och han sa rakt ut
att första budet ALLTID är ett rent listpris, vilket normalt är väldigt lågt, detta för att det är enkelt för försäkringsbolaget och
"de flesta kunder accepterar", när kunden inte accepterar ber dom kunde inkomma med argument (muntligt eller skriftligt) om
varför just kundens bil är värd mera, varvid kunden ofta kommer med länkar till annonser på liknande bilar och poängterar
att hans bil faktiskt har mycket utrustning/ stora motorn/ har gått väldigt lite / whatever, varvid skaderegleraren bedömer
om det ligger nåt i det och kommer med ett nytt bud.

Jag har bara råkat ur för inlösen en gång , försäkringsbolagets första bud var provocerande lågt, jag påpekade att det inte gick
att få tag i en likadan bil med den motorn för i närheten av deras bud, han frågade då vad jag tyckte var rimligt, så jag drog till
med en summa som var en bit högre än jag egentligen tyckte, han sa att det lät högt, vi diskuterade ett tag och sen sa han en
summa som var något över vad jag hade siktat på och jag sa ja till denna.

Om jag minns rätt var det första budet 20k och jag fick ut 32k tillslut, jag tror jag sa att jag ville ha 35k.

Då hade jag förvisso rätt bra koll på bilpriserna på den aktuella modellen då jag hade köpt bilen bara några månader innan (för 30k).
Haha jag har raka motsatsen till dig, som erfarenhet. Enda gången jag varit med om något liknande. En bil skrapade upp fram, och bakdörr på min Avensis -01. Som gått 33.000 mil. Jag ringde och frågade Folksam, vad Toyota sagt att reparationen skulle gå på. 12.500kr svarade dom. Jag sa att jag kan ta dom 12,5k istället för att laga. Då svarade han på Folksam, att jag kunde få 16k för bilen i så fall, Så jag tackade, och tog emot :D
Motorlampan lös, och den hade börjat klunka olja. Så utan att lura någon, hade den inte gått att sälja. Nu är det här 15år sedan, men ändå :)
Skriv svar