Dieselvärmare RAV4 - byta ut till en Yaris

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Dieselvärmare RAV4 - byta ut till en Yaris

Inlägg av sid »

Hej,

Jag har fått problem med min dieselvärmare Eberspächer Hydronic II D5Z-H.
Den är utrustad med cirk pump och Easystart R+ samt GSM start.

Från ena dagen till nästa slutade den fungera. Jag har läst ut felkod 99.
Efter lite prat med en firma i stan som tyckte jag skulle köpa en ny brännare så bestämde jag mig för en chansning och beställde en likadan begagnad brännare men från en Yaris.

Nu i efterhand inser jag att styrenheten som sitter på denna kanske är modellspecifik och det hade varit mer klokt att leta en från en Rav4 istället.
Om nu felet är brännare, kommer bytet att fungera eller måste den programmeras om på något sätt?

Jag har beställt Defas slangvärmare också som backuplösning.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dieselvärmare RAV4 - byta ut till en Yaris

Inlägg av Glenn »

Jag skulle ha tagit bilen till nån firma som sysslar med dessa värmare.

Jag jobbade på en sån firma för länge sedan, det var OFTA märkesverkstäderna hade dömt ut värmare med "bara att köpa ny" som sen funkade efter antingen service eller byte av delar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Dieselvärmare RAV4 - byta ut till en Yaris

Inlägg av sid »

Glenn skrev: fre 26 nov 2021, 21:59:11 Jag skulle ha tagit bilen till nån firma som sysslar med dessa värmare.

Jag jobbade på en sån firma för länge sedan, det var OFTA märkesverkstäderna hade dömt ut värmare med "bara att köpa ny" som sen funkade efter antingen service eller byte av delar.
Tack för svar,

Jag ringde den enda firman i stan som skulle vara kunniga på just dieselvärmare men i och med svaret jag fick så tog jag chansen med en begagnad brännare. Jag tror också det bara var nåt skitfel men priset för en begagnad var bara 2k med frakt, nu åt väl timmarna för montering upp mellanskillnaden men jag tänkte reparera den gamla så har jag reservdelar till nästa gång ivf.

Brännaren är ivf nu bytt och den startade inte först men efter att jag nollställt felkoden så startade den upp och verkade fungera som vanligt.
Nu imorse så ville den inte starta utan jag fick felkod 14 som verkar vara
Möjlig överhettning registrerad
(differensutvärdering)

Differens mellan temperaturvärdena från överhettningssensor
och temperatursensor > 25 K.
Förutsättning för denna störningskodindikering är att
HYDRONIC är i drift och vattentemperaturen på
överhettningssensorn har nått min. 80 °C.
• Kontrollera vattenkretsen:
– Kontrollera samtliga slangförbindelser med avseende på
täthet.
– Är en strypventil installerad i vattenkretsen?
– Beaktades genomströmningsriktningen vid installeringen
av termostat och backventil?
– Har vattenkretsen avluftats noga?
– Kontrollera vattenpumpens funktion.
• Kontrollera temperatursensor och överhettningssensor, byt
vid behov ut dem – kontrollvärden se sidan 36.
Jag nollade den och sedan körde den som vanligt. Lite oroväckade. En tanke jag har är att med monteringen av slangvärmaren så blev det lite spill med kylvätskan, kan ev vara lite låg nivå som ev kan trigga detta.
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Dieselvärmare RAV4 - byta ut till en Yaris

Inlägg av sid »

Hej igen,

Undrar om någon känner igen dessa problem.

Värmaren har börjat stänga av sig efter 5-10 min drift emellanåt. Ibland med felkod 52, ibland utan felkod. Det började nu när det blev mildare väder men kan vara slumpen, får jämföra mot nu i veckan mär det blir kallt igen

Tacksam för idéer
Skriv svar