Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Pep87
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 26 okt 2021, 22:38:21
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Boden

Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Inlägg av Pep87 »

Spontant känns det som väldigt mycket bil för pengarna och känns nästan som ny trots sina mil. Ett par spontana tankar är att Bluetooth känns sjukt rappt för sin ålder - klår många nyare bilar jag testat - och att regnsensorn också känns vaken och fungerar klart över förväntan.

Det är 2.0 dieseln, finns det någonting jag bör känna till? Inte hittat någonting speciellt när jag gjort efterforskningar så det känns ju bra. Aldrig haft bil med kamkedja tidigare men ska väl bara tuffa på utan att behöva bytas? Det är dock över tid sedan senaste servicen så bokade in stora 18000 mil-servicen det första jag gjorde, vågar knappt köra innan den är gjord.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Inlägg av riclin »

Pep87 skrev: tis 26 okt 2021, 22:57:06 Spontant känns det som väldigt mycket bil för pengarna och känns nästan som ny trots sina mil. Ett par spontana tankar är att Bluetooth känns sjukt rappt för sin ålder - klår många nyare bilar jag testat - och att regnsensorn också känns vaken och fungerar klart över förväntan.

Det är 2.0 dieseln, finns det någonting jag bör känna till? Inte hittat någonting speciellt när jag gjort efterforskningar så det känns ju bra. Aldrig haft bil med kamkedja tidigare men ska väl bara tuffa på utan att behöva bytas? Det är dock över tid sedan senaste servicen så bokade in stora 18000 mil-servicen det första jag gjorde, vågar knappt köra innan den är gjord.
Bilen som sådan har inga barnsjukdomar kvar 2013! Modellen kom 2009, och ansiktslyftes 2012! Nu vet jag inte utrustningsnivå, men det var klent ljus i halogenstrålkastarna, men skapligt ljus med xenon, som även svängde med i kurvor! (Är det LED i DRL ljusen, är det Xenonstrålkastare)

2,0 Diesel innebär manuell låda. Men den manuella lådan ska vara problemfri. kamkedjan är problemfri, men kör inte med för låg oljenivå under längre tid. Och byt olja med jämna mellanrum. Själv hade jag nog servat på Toyota, dom har nån billig service för bilar som är 8år eller äldre, har jag för mig! Kör du bara korta sträckor? Kan det rekommenderas att efter varmkörning ta en fullgasacceleration ut på någon motorväg en gång i månaden. För partikelfiltret kostar isch 20.000 att byta, och behöver det!

Här är produktblad om bilen: http://tims.elanders.com/webbroschyr/pr ... 1302-0.pdf
Senast redigerad av riclin den fre 29 okt 2021, 04:42:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Inlägg av Glenn »

Toyota har väl inte haft kamkedjeproblem vad jag vet, men andra tillverkare har ju det, framförallt VAG som på vissa modeller hade kamkedjor som var slut efter ~5000 mil.

Rent generellt föredrar jag kamkedja då dom dels håller längre, och dels aldrig har åldersbyte, alltså kamremmar byter du ju när den uppnått en viss sträcka ELLER ett visst antal år - det som kommer först.. På en bil som går lite kan det bli många byten på tid, vilket man slipper med kedja då.

Aldrig haft en toyota med kedja iofs, men har kört ett antal saabar över 30k med originalkedja, den jag oftast använder har gått nästan 43k, troligen med originalkedjan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Inlägg av riclin »

Glenn skrev: lör 30 okt 2021, 01:38:39

Aldrig haft en toyota med kedja iofs, men har kört ett antal saabar över 30k med originalkedja, den jag oftast använder har gått nästan 43k, troligen med originalkedjan.
Vår första Toyota, en Avensis 2,0 bensin från 1998 hade kamrem, som vi bytte en gång. Sedan dess har alla Toyota bilar vi ägt haft kedja. Kommer ihåg när jag bokade service, med kamremmsbytet på den. Och han i telefonen ville att jag skulle sätta mig ner, innan han sa priset :D

Tror Toyota slutade med remmar runt sekelskiftet? Vår 01a hade kedja, och alla därefter också!
Woffot
Inlägg: 29
Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:15:56
Bilmodell: RAV4 -17, Avensis -11
PostOrt: Överkalix
Land (Country): Sverige

Re: Köpt en Avensis -13, 18000mil, vad behöver jag känna till?

Inlägg av Woffot »

Hoppas ni redan har köpt en Avensis, men jag har en -11 som jag har haft i 9 år, utan något problem överhuvudtaget upp till 24 000 där vi står nu. Bromsbelägg är det enda som behövts åtgärdas sedan 6000 då jag köpte.
Skriv svar