Laddningslampa slocknar inte efter generatorbyte
Postat: tor 01 apr 2021, 12:30:57
Hej
Har en Avensis, bensin 1,8 -2011 som jag haft en flera riktigt tråkiga problem i år. I februari la aktuatorn till elektriska handbromsen av och strax därefter en aktuator till ventilstyrningen. Summa 25 brak på verkstaden. En vecka efter att jag fick tillbaka bilen la generatorn av. Bytte denna själv tillsammans med farsan för en dryg vecka sedan men laddningslampan slocknade inte efter bytet.
* Är säker på att generatorn var dålig (den laddade inte batteriet alls vid uppmätning med multimeter)
* Är säker på att generatorn laddar batteriet nu (mätt upp själv med multimeter, +14 v, samt haft den på verkstad för dubbelkontroll att den laddar)
Var förbi verkstaden som fixade aktuatorerna och kollade felkoder och nollställde systemet (trots att det inte ska behövas). Det hjälpte dock inte heller.
Har verkligen ingen lust att lämna in den på felsökning för ett problem som jag antar att de inte kommer att hitta superlätt (= massa kostnader) för ett problem som egentligen inte påverkar bilens funktion (= onödigt).
Men finns det något annat som jag kan göra själv för att hitta felet? Eller någon som haft liknande situation som löst sig och som kan dela med sig om vad som kan vara galet?
Har en Avensis, bensin 1,8 -2011 som jag haft en flera riktigt tråkiga problem i år. I februari la aktuatorn till elektriska handbromsen av och strax därefter en aktuator till ventilstyrningen. Summa 25 brak på verkstaden. En vecka efter att jag fick tillbaka bilen la generatorn av. Bytte denna själv tillsammans med farsan för en dryg vecka sedan men laddningslampan slocknade inte efter bytet.
* Är säker på att generatorn var dålig (den laddade inte batteriet alls vid uppmätning med multimeter)
* Är säker på att generatorn laddar batteriet nu (mätt upp själv med multimeter, +14 v, samt haft den på verkstad för dubbelkontroll att den laddar)
Var förbi verkstaden som fixade aktuatorerna och kollade felkoder och nollställde systemet (trots att det inte ska behövas). Det hjälpte dock inte heller.
Har verkligen ingen lust att lämna in den på felsökning för ett problem som jag antar att de inte kommer att hitta superlätt (= massa kostnader) för ett problem som egentligen inte påverkar bilens funktion (= onödigt).
Men finns det något annat som jag kan göra själv för att hitta felet? Eller någon som haft liknande situation som löst sig och som kan dela med sig om vad som kan vara galet?