Skakar efter Batteribyte

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej
Jag bytte batteri på min Avensis 03 idag, efter batteribytet skakar bilen och det tror jag beror på lågt varvtal. Varvtalet på tomgång har jag märkt pendlar mellan 6000-8000, tyvärr vet jag inte vad det brukade ligga på innan skakningen och batteribytet. Skakningen känns bara när jag står still och bilen går på tomgång. Den försvinner när jag gasar upp varvtalet till tex 10 000. Vad tror ni detta problem beror på och hur löser jag det? varför skulle ett batteribyte göra att bilen skakar och varvtalet hamnar på strax över 6000?
Tacksam för svar på förhand.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Glenn »

Hur långt har du kört ?

När du plockar bort batteriet nollar många bilar olika adaptionsvärden, så då kan det ta ett tag (flera mil) innan den liksom har justerat in allt igen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Hej Glenn
Tack för ett svar. Jag har inte hunnit köra så många mil efter bytet. Max 2 mil skulle jag gissa.

Jag gjorde nåt dumt efter att jag postat mitt inlägg. Jag gick ut, öppnade huven och kände på nåra sladdar medan motorn var på och råkade dra ut en bunt som sitter i en dosa ovanpå röret från luftfilterbehållare. Vet inte vad som sitter i den dosan men bilen dog (stängdes av) direkt efter att jag dragit ut kontakten. Stoppade in den igen och startade bilen. Nu har jag fått några lampor tända, dessa är motorlampa, Antisladd lampa och en till som jag inte vet vad den representerar. Kan jag ha förstört bilen?
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Den markerade "dosan" ser ni på bild.
Bilagor
dosa.jpg
dosa.jpg (178.88 KiB) Visad 2915 gånger
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Micke2 »

Luftmängdmätaren.
Sitter allt tillbaka så är det bara att radera felkoder.

Jag antar du menar att den har 6-800 varvs tomgång.

2mil SAMMANHÄNGANDE borde räcka för adaptionerna.
Inte 10resor om 2km. Då får den knasiga värden.
Avensis_Owner
Inlägg: 37
Blev medlem: fre 06 feb 2015, 16:25:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: linköping

Re: Skakar efter Batteribyte

Inlägg av Avensis_Owner »

Gjorde en långkörning och det löste problemet, tack för hjälpen.
Skriv svar