Styrström ledramp C-HR???

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

Någon som vet vilken säkring som styr helljuset på en C-HR 2019? Dvs var man skulle kunna sätta en säkringstjuv...
För vad jag förstår kan man inte tjuva styrströmmen vid lampan som på gamla konventionella lampor.
Köpte en ledramp i julklapp till sambon, har monterat allt men körde fast lite på styrströmmen.
Får väl köra trial and error metoden annars men tänkte att det kanske är någon smart här på forumet som redan haft detta bekymmer och har koll på best practice.

Tack på förhand :clap:
Jerry
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Raj55 »

Vad har du för typ av lampa? Halogen, Xenon, led, reflektor, projector, singel lampa, dubbel lampa. Om du har typ singel halogen lampa som styr både dimljus och fjärrljus i en projector, då har du två olika sätt att hitta styr ström till helljus. Ena är vajer som leder ström till skärm inne i projector som lifts upp vid fjärr ljus och den andra ställen är säkring till vajer som leder ström till detta skärm. För att kunna hitta säkrings nummer måste du berätta vilken model, år din bil har och vilken typ av lampa din bil har. Sedan söker man på google. Så hittade jag säkrings nummer till min bil, en Auris 2016 model, icke hybrid med halogen singel lampa i projector lins. Jag har precis monterad ljusramp och tagit styrström från säkring nr 35. Ge oss lite mer information om din bil och lampa.
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

Singellampa med reflektor, därav problematiken.
C-HR, 2019, lilla motorn 85kw dvs icke-hybrid, tvåhjulsdriven.
Har sökt på google men lyckas inte hitta vilken säkring som gäller. Vet/kan du så är vore det superbra!

Så om jag förstår dig rätt så är jag på rätt väg när det gäller att ta från säkring (bara jag kan lyckas få reda på vilken jag ska tjuva från). Men du nämner en "vajer"/kabel? som leder fram strömmen till reflektorn. Hur identifierar jag den?
Senast redigerad av Mandel73 den ons 30 dec 2020, 10:11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Raj55 »

Om det är reflector och en enda lampa som styr både low beam och high beam, då måste lampan vara H4 eller liknande. H4 har två glöd trådar en till low beam och en till high beam. Det ska då vara tre vajer som går fram till lamp huset en positiv low beam, en positiv high beam och en Common negative. Då gäller det att hitta den positive high beam vajer. Kan du kolla om det går tre vajer till lampan?
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

Sorry jag menade projektor och en singellampa :-(
Hade det varit en H4 el liknande hade jag löst det utan bekymmer.
Problemet är att jag inte vet hur jag hittar styrströmmen till projektorn, för det är väl den som styr hel resp halvljus när det är singellampa?
Senast redigerad av Mandel73 den ons 30 dec 2020, 11:45:37, redigerad totalt 1 gånger.
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Raj55 »

Jag har precis försökt att mata i allt bil data som jag fick av dig in på osrams hemsida och den säger att du har bara en lampa i projector housing (ej reflector som du sa) och lampan är 9012 (samma som HIR2). Stämmer detta?
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

yes det är korrekt
Raj55
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 18 nov 2020, 13:46:59
Bilmodell: Auris
Årsmodell: 2016
PostOrt: Karlskrona

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Raj55 »

Nu har jag varit ute och kollat på säkringsdosa på min Auris och jag ser att det finns ett säkrings karta på under sidan av locket till säkrings dosa. Ta upp locket och kolla noga. Det finns säkert ett säkrings som är 10 ohm eller mindre och är markerat H-LP RH-HI (right hand side hi beam) och den andra som är markerat H-LP LH-HI (left hand side high beam). Du kan sedan kolla med test lampa eller voltmeter on detta stämmer. Du kan sedan koppla high beam tjuv ström till en av de. Min Auris har microsäkring och adaptern ska vara likadant som säkring i din bil.
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

Raj55 skrev: ons 30 dec 2020, 12:30:56 Nu har jag varit ute och kollat på säkringsdosa på min Auris och jag ser att det finns ett säkrings karta på under sidan av locket till säkrings dosa. Ta upp locket och kolla noga. Det finns säkert ett säkrings som är 10 ohm eller mindre och är markerat H-LP RH-HI (right hand side hi beam) och den andra som är markerat H-LP LH-HI (left hand side high beam). Du kan sedan kolla med test lampa eller voltmeter on detta stämmer. Du kan sedan koppla high beam tjuv ström till en av de. Min Auris har microsäkring och adaptern ska vara likadant som säkring i din bil.
Yes, jag har en säkringskarta också men visste inte vad de olika förkortningarna betyder dock har jag ingen H-LP RH "HI", bara H-LP RH resp LH, har också en H-LP CLN och en H-LP SHADE

Men försöker prova på de med en voltmätare och så får jag se vilken det kan vara.
Mandel73
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 27 dec 2020, 12:04:26
Bilmodell: Toyota C-HR
Årsmodell: 2019
PostOrt: 23175

Re: Styrström ledramp C-HR???

Inlägg av Mandel73 »

NU är det löst...det är säkringen H-LP SHADE som styr "ögonlocket" i projektorn.
Blir att åka och köpa en säkringstjuv och sen borde led-rampen fungera som den ska.
Skriv svar