Sov: Toyota Corolla KE70 - 82
Postat: tis 09 jun 2020, 01:22:59
Här kommer mitt projekt:
Toyota Corolla GL KE70 1982
Lite kuriosa:
Jag fick nys om denna bil för över 2 år sedan då jag var intresserad av en 4-age motor via blocket, den affären blev inte av men jag fick reda på att gubben som sålde motorn hade en Ke70 i bra skick men den ville han inte sälja just då men han lovade höra av sig om han skulle ändra sig, jaja visst tänkte man. Snabbspola typ 15 månader senare så var man var lite deppad över att ha varit för sen på en läcker och billig vit KE70 kombi som kom ut på en facebook grupp bara ynka 3 mil ifrån min bostad... En vecka senare ringer telefonen... - "Hej, vet inte om du minns men jag sålde en 4-age för nått år sedan och nu vill jag sälja Corollan och jag hade ju lovat dig att du sku få chans att köpa den..." Gubbfan minns mig och ett löfte han självmant gav för 15 månader sedan från ett telefonsamtal. Jag har fortfarande svårt att tro det är sant, vilken absolut legend. Det var bara att ordna transport och swisha. I samma veva så lyckas jag få tag i ett nytt Jalusi med fästen på Tradera som ingen budar på. Vet inte vars all denna tur seglade in ifrån men jag klagar inte.
Projektet är redan igång, har ägt bilen över vintern men bott på annan ort så inte jätte mycket som hänt än men lite retroaktivt uppdaterande blir det. Återkommer med bilder och saker som redan gjorts men kanske dokumenterats lite halvdåligt. Det som hänt under vintern är att pga tidsbrist och jobb på annan ort så blev de en liten verkstads visit för bilen för att få motorn att gå bättre, gick riktigt dåligt men blev nya tändstift, brytarspetsar och kondensator så kom den igång. Farsan tog bilen på besiktningen och turen höll i sig där. Besiktningsmannen var så glad över att se bilen tydligen att han ställde in förgasaren (ströp) så att den gick igenom på avgaserna.
Snabbspola till nutid och pga en infektion och mystisk allergi blev jag sjukskriven och kunde komma hem och peta lite i bilen när hälsan tillät. Bilen gick slött som fan så vi skruvade på mer bränsle eftersom och de verkar va rätt vass kam. Får ha tomgången på 1500 varv och fuel/air mix skruven nästan helt inskruvad. Bilen är rätt seg tills den kommer till 3800~4000 varv då drar den faktiskt lite grann. En liten lätt putt / maning att luta sig bak i stolen. Inget jag känner igen från andra bilar jag kört så som datsun sunny - 79 med A14 eller starlet -84 med 4k. Så rätt impad faktiskt och är lite små sugen på att uppgradera förgasaren och få lite finare i motorutrymmet. Just nu så har jag skaffat nya jr19 fälgar dom på bilden och håller på rostlaga i bakhjulsbaljorna och byta dämpare bak. Kommer bilder på detta senare.
Motor:
4K-C med K40 växellåda (ny koppling)
Portad, planad och vässad kam av förra ägaren
Kammen ska va vässad hos någon legend kallad "professorn" i Umeå.
Original förgasare med fuel/air mix skruven inskruvad till max.
Pynt:
Nya JR19 Gun metal fälgar 14/7 ET0 på 185/60 däck
OEM Stripe
Autoplast Jalusi
Ebay sido Jalusi
Autocraft 80mm varvräknare
GAS 6x9 i hatthylla på Hertz slutsteg och Alpine 4" framme.
Planer: Rostlagning, Byte till större avgasrör. Byta stötdämpare runt om.
Eventuellt nya fjädrar, eventuellt extraktorgrenrör, eventuellt förgasar uppgradering.
Kända problem:
*sönderrostade original dämpare, kapade fjädrar. Bakändan för låg.
*Motorn vill dö på tomgång, måste ge gas
*Mysterium vakumslang med vakumklocka från förgasaren som ej går till något(återkommer med bild
*växellådan läcker olja längst bak
*måste strypa förgasaren för att bilen ska gå igenom besiktningen på avgaserna
Aktuella frågor:
Någon som vet av nån guru eller firma i västerbotten med omnejd som är duktig på att ställa in och bestycka förgasare?
Om förgasar uppgradering blir aktuellt, vad tror ni blir bäst?
En weber 32/36 eller 36/36
En singel weber dcoe 40/45 +extraktorgrenrör
Frankenstein 36mm quadförgasare från honda cbr600
Vad är detta för något? Kan förra ägaren har plockat bort någonting och isåfall vad? En lös vakumslang med vakumklocka som går till förgasaren men jag hittar inte haynes vad det är för något... Se bilder nedan: Funderar på att uppgradera och då blir de väl ifrån recarb.au å deras redline paket. De har linkage kit och insug till 4K motorer. Mest så är jag sugen på en eller två dcoe för ljudet och för att de är kul med retro trim även om de inte ger så mycket.
Efterlyser följande saker:
Sänkfjädrar
K50/K51 växellåda
Stereofack
Dashmat
NGK Tändkablar
Toyota Corolla GL KE70 1982
Lite kuriosa:
Jag fick nys om denna bil för över 2 år sedan då jag var intresserad av en 4-age motor via blocket, den affären blev inte av men jag fick reda på att gubben som sålde motorn hade en Ke70 i bra skick men den ville han inte sälja just då men han lovade höra av sig om han skulle ändra sig, jaja visst tänkte man. Snabbspola typ 15 månader senare så var man var lite deppad över att ha varit för sen på en läcker och billig vit KE70 kombi som kom ut på en facebook grupp bara ynka 3 mil ifrån min bostad... En vecka senare ringer telefonen... - "Hej, vet inte om du minns men jag sålde en 4-age för nått år sedan och nu vill jag sälja Corollan och jag hade ju lovat dig att du sku få chans att köpa den..." Gubbfan minns mig och ett löfte han självmant gav för 15 månader sedan från ett telefonsamtal. Jag har fortfarande svårt att tro det är sant, vilken absolut legend. Det var bara att ordna transport och swisha. I samma veva så lyckas jag få tag i ett nytt Jalusi med fästen på Tradera som ingen budar på. Vet inte vars all denna tur seglade in ifrån men jag klagar inte.
Projektet är redan igång, har ägt bilen över vintern men bott på annan ort så inte jätte mycket som hänt än men lite retroaktivt uppdaterande blir det. Återkommer med bilder och saker som redan gjorts men kanske dokumenterats lite halvdåligt. Det som hänt under vintern är att pga tidsbrist och jobb på annan ort så blev de en liten verkstads visit för bilen för att få motorn att gå bättre, gick riktigt dåligt men blev nya tändstift, brytarspetsar och kondensator så kom den igång. Farsan tog bilen på besiktningen och turen höll i sig där. Besiktningsmannen var så glad över att se bilen tydligen att han ställde in förgasaren (ströp) så att den gick igenom på avgaserna.
Snabbspola till nutid och pga en infektion och mystisk allergi blev jag sjukskriven och kunde komma hem och peta lite i bilen när hälsan tillät. Bilen gick slött som fan så vi skruvade på mer bränsle eftersom och de verkar va rätt vass kam. Får ha tomgången på 1500 varv och fuel/air mix skruven nästan helt inskruvad. Bilen är rätt seg tills den kommer till 3800~4000 varv då drar den faktiskt lite grann. En liten lätt putt / maning att luta sig bak i stolen. Inget jag känner igen från andra bilar jag kört så som datsun sunny - 79 med A14 eller starlet -84 med 4k. Så rätt impad faktiskt och är lite små sugen på att uppgradera förgasaren och få lite finare i motorutrymmet. Just nu så har jag skaffat nya jr19 fälgar dom på bilden och håller på rostlaga i bakhjulsbaljorna och byta dämpare bak. Kommer bilder på detta senare.
Motor:
4K-C med K40 växellåda (ny koppling)
Portad, planad och vässad kam av förra ägaren
Kammen ska va vässad hos någon legend kallad "professorn" i Umeå.
Original förgasare med fuel/air mix skruven inskruvad till max.
Pynt:
Nya JR19 Gun metal fälgar 14/7 ET0 på 185/60 däck
OEM Stripe
Autoplast Jalusi
Ebay sido Jalusi
Autocraft 80mm varvräknare
GAS 6x9 i hatthylla på Hertz slutsteg och Alpine 4" framme.
Planer: Rostlagning, Byte till större avgasrör. Byta stötdämpare runt om.
Eventuellt nya fjädrar, eventuellt extraktorgrenrör, eventuellt förgasar uppgradering.
Kända problem:
*sönderrostade original dämpare, kapade fjädrar. Bakändan för låg.
*Motorn vill dö på tomgång, måste ge gas
*Mysterium vakumslang med vakumklocka från förgasaren som ej går till något(återkommer med bild
*växellådan läcker olja längst bak
*måste strypa förgasaren för att bilen ska gå igenom besiktningen på avgaserna
Aktuella frågor:
Någon som vet av nån guru eller firma i västerbotten med omnejd som är duktig på att ställa in och bestycka förgasare?
Om förgasar uppgradering blir aktuellt, vad tror ni blir bäst?
En weber 32/36 eller 36/36
En singel weber dcoe 40/45 +extraktorgrenrör
Frankenstein 36mm quadförgasare från honda cbr600
Vad är detta för något? Kan förra ägaren har plockat bort någonting och isåfall vad? En lös vakumslang med vakumklocka som går till förgasaren men jag hittar inte haynes vad det är för något... Se bilder nedan: Funderar på att uppgradera och då blir de väl ifrån recarb.au å deras redline paket. De har linkage kit och insug till 4K motorer. Mest så är jag sugen på en eller två dcoe för ljudet och för att de är kul med retro trim även om de inte ger så mycket.
Efterlyser följande saker:
Sänkfjädrar
K50/K51 växellåda
Stereofack
Dashmat
NGK Tändkablar