Bluetooth corolla 2004

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
Pita
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 05 okt 2016, 20:56:43
Årsmodell: 0
PostOrt: Finspång

Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Pita »

Hej.

Jag har en corolla 2004 med en 58807 enhet.



Jag köpte en bluetoothadapter med 6+6pin anslutning, viket inte passade. Någon som har en ide om hur jag kan ansluta en bluetooth mottagare till denna enhet?
Mvh
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Ored »

Har en XCarLink adapter, http://xcarlink.co.uk/product.php?produ ... =11&page=1 med blåtandstillbehör till min Corolla 2004 och den är ansluten till bilstereons CD-växalruttag. Då kan jag även lyssna på musik t.ex Spotify och radio/poddsr från t.ex Sveriges Radio Play. Mycket bra tillbehör till bilen tycker jag. För att använda enheten trycker jag på CD knappen två gånger för att aktivera CD-växlarutgången. Min enhet är fastsatt i facket under bilstereon. För att få min adapter att fungera så är jag tvungen att ha en 30-pin till lightningadapter för att kunna använda den med nyare Apple enheter. Skulle jag köpa en idag vilket inte fanns när jag köpte skulle jag välja en http://xcarlink.co.uk/product.php?produ ... =11&page=1 vilket har en riktig USB-port och därmed är mera kompatibel.

/Ored
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Gammal tråd men jag undrar om det löste sig?
Står inför en liknande situation men stereon på min Corolla 2004 heter 58816 och den finns faktiskt med i listan på enheter som stöds av den här adaptern:
https://www.aliexpress.com/item/1005005292021645.html?
"Problemet" är att jag bara hittat den på AliExpress till detta pris (250,- inkl frakt) och då tillkommer ju tull och moms.
Det finns en annan modell t ex på Wish men den har den nyare 20-pinnars kontakten, på min stereo är det en 6+6 pinnars kontakt.
https://dl.wish.com/6iUHr
Tror inte att det "bara" är att fixa fram rätt kontakt och flytta över kablarna....

Har även hittat andra modeller, t ex en gulfärgad låda som verkar säljas lite här och där för drygt 300,- men den har ingen mic, alltså stöd för handsfree och man har också klagat på att ljudet är rätt dåligt. Dom dyra modeller som erbjuds för över tusenlappen t ex XCarLink funkar säkert bra men då drar det iväg rejält i pris och på en andrabil värd max 15' tänker jag inte lägga så mycket pengar; min budget är max 300,- och då ska den ha handsfreefunktion så om någon vet var man kan handla enheten i första länken för denna summa inkl frakt ska jag beställa och testa.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Äh, jag slog till slut till på denna:
https://www.aliexpress.com/item/1005005458761665.html?
Cirka 220 spänn inkl frakt och moms. Tillkommer sen nån hanteringsavgift må det vara hänt.
Återkommer givetvis med rapport om hur den funkar.

En fundering: hela operationen för att installera denna är bara att plugga in den i en av kontakterna (6+6, tänkt för CD-växlare) på baksidan av stereon. Den kräver en del jobb för att plocka ut så jag undrar om man kan komma åt dessa tillräckligt bra genom att bara plocka bort handskfacket? Eller är det för trångt för en sån operation? :think:
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Glenn »

På ali express betalar du frakt och moms vid köpet och behöver alltså INTE betala fler avgifter i sverige sedan.

Fungerar mycket bra, till skillnd från ebay där det rä full anarki och fungerar sällan.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Nja, jag är inte så säker på att det stämmer alla gånger. När man väljer Shipping from så kan man välja mellan ett antal olika länder och alla utom ett (China) ligger inom EU. Så frakt och moms: yes, där ingår det men skeppas det från Kina så finns en risk att sändningen när den når Sverige behöver hanteras av Posten och då tar dom en avgift för detta och lägger även på tull. Det står också i deras villkor:

"Information on additional charges
For items delivered from outside the European Union, you may be subject to additional charges for VAT and, when applicable, customs duties in your country. If AliExpress is obliged by law to collect VAT, you will see the VAT inclusive price at checkout. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country."


Jag försöker alltid att välja länder inom EU men rätt ofta så finns bara den vara man vill ha i Kina.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Ored »

Har som tidigare skrivit en XCarLink, https://www.xcarlink.co.uk/toyota-ipod-interface.html installerad i bilen. Dock har den börjat strula. Är dock inte helt 100 på om det är den som strular. Det som nu händer för mig är att när jag trycker på bilstereons CD knapp så får jag inte fram CD-växlarutgången och hör således inte något ljud från den inkopplade enheten varken via den medföljande laddningskabeln eller AUX porten. Att ladda mobilen via XCarLink enheten går utmärkt. Har inte helt koll om detta beror på själva Toyota stereon eller om felet ligger i XCarLink enheten. Därför har jag inte undersökt den nuvarande marknaden så mycket. Någon som har någon förslag på hur man skulle få igång det igen eller hur man skulle kunna felsöka det hela? Skulle gärna få det att fungera igen? Då skulle man kunna skaffa BT kitet till XCarLinken och på det sättet även få BT till bilen. Om XCarLinken skulle vara problemet så skulle jag gärna köpa BT enheten från AliExpress för att få BT till bilen. Har också en gammal portabel handsfreenhet sittandes på solskyddet som fungerar bra. Nackdelen är dock att man måste hålla koll på batterinivån och ladda den ibland.

På min nyare Toyota finns det redan inbyggd BT, AUX och USB-port så där har jag inga problem.

/Ored
Senast redigerad av Ored den fre 12 jan 2024, 01:11:28, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Glenn »

Nizzehult skrev: mån 08 jan 2024, 09:33:49 Nja, jag är inte så säker på att det stämmer alla gånger. När man väljer Shipping from så kan man välja mellan ett antal olika länder och alla utom ett (China) ligger inom EU. Så frakt och moms: yes, där ingår det men skeppas det från Kina så finns en risk att sändningen när den når Sverige behöver hanteras av Posten och då tar dom en avgift för detta och lägger även på tull. Det står också i deras villkor:
Nej :)
"Information on additional charges
For items delivered from outside the European Union, you may be subject to additional charges for VAT and, when applicable, customs duties in your country. If AliExpress is obliged by law to collect VAT, you will see the VAT inclusive price at checkout. For more information about these costs, please contact the tax and customs authorities in your country."
Se det fetmarkerade, aliexpress tar betalt för momsen om du beställer från sverige, och sedan registrerar dom det i nåt register varvid svenska posten slår upp kollid och sen släpper igenom det i sverige.

Jag har säkert fått ett femtiotal paket från aliexpress sedan dessa nya regler infördes för några år sedan.

Rent teoretiskt sett gör ebay detta också, dom tar betalt för momsen, men dom lämnar över på säljaren att sköta hanteringen av allt, vilket de flesta säljarna inte fattar och inte gör, och så åker man på moms och avgift IGEN i sverige.

Banggood är ett annat ställe där det funkar eftersom det är dom själva som registrerar försändelserna, även wish löser det (varför nu nån skulle vilja handla där)

Det kan säkert bli fel med aliexpress också, men det är ytterst ovanligt isåfall, jag har inte råkat ut för det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Nizzehult »

Det verkar stämma, ingen tull/moms eller annat olustigt. Najs. :P

Men hur gick det då? Man måste till att börja med bort med stereon för att komma åt kontakten men det är inte så svårt, finns youtubefilmer om detta och man behöver inga specialverktyg. Men, när jag kopplade in denna enhet till Corollans W58816 så tyckte jag mig känna en omisskännlig doft av bränd elektronik... Fast enheten i sig blev inte varm.

Funkade den då? Icke, sökte jag med Bluetooth hittades ingen enhet...
Dessutom hände följande: i den stora displayen finns numera klockan längst upp till vänster och längst upp till höger står Out Side: -30. Konstant, ändras inte. Detta kvarstår fast jag tagit bort den helt.
Där var det helt blankt tidigare och detta fast det nedanför displayen redan finns två andra displayer som visar tid och temp (den visar rätt temp).
Suck.

Skräp alltså. Så jag klagade till Aliexpress och visade bilden och dom skulle återbetala pengarna samt att jag fick behålla den. Bra där.

Nu har jag blivit med Yaris, Corollan är såld så detta är inte längre mitt problem. Det är en 2000. Frågan är om det finns en liknande utgång på den och hur stor chansen är att den funkar där...
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Ored
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 14 jul 2012, 21:24:09
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uppsala

Re: Bluetooth corolla 2004

Inlägg av Ored »

Det bör fungera på liknande sätt i Yarisen. Häe, https://gromaudio.com/store/bt3_adapter ... rface.html är en modell som sägs fungera. Vad exakt sitter det för stereo i bilen? Brukar stå någon typ av modellbetäckning på apparaten.

/Ored
Skriv svar