Batterilampa lyser och styrningen är tung

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av jonol »

Hej
Min fru ringer och säger att Batterilampa lyser och styrningen är tung.
Misstänker att generatorremmen är av, är det samma som driver servot, är den svår att byta.
RAV4 1,8 3-dörrar 2001
Hälsningar
Johnny
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av cheetah1 »

Såna har jag bytt. Inte svårt, men lite trångt. Och ja, den har bara en rem. Finns för övrigt en bild på hur remmen ska gå i manualen, det är ju inte alltid så uppenbart om den är borta.
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av jonol »

Hej
Tack för svar, fick tag i en rem på Mekonomen 433kr , frun tog sig hem på batteriet, kollar i manualen imorgon.
Johnny
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av cheetah1 »

Nu när jag tänker efter, undrar om det inte var den som hade en extra rem till AC:n..? Men det spelar ju ingen roll, det var ju inte det som var problemet.

Jag är iallafall ganska säker på att det var samma konstruktion på den som på 1AZ, nämligen att man bara sätter en hylsa med ett långt skaft på bulten på spännhjulet och trycker ner det när man ska lägga över remmen. Men på Avensisen med 1ZZ var det iallafall rätt trångt att få ner remmen mellan hjulhuset och remskivan, men det är kanske rymligare på en RAV4. I övrigt inte så svårt. Kan underlätta om man är två, en under bilen och en uppifrån, men jag har gjort det ensam också. En bit maskeringstejp hjälper.
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av jonol »

Hej
Jag hittar ingen bild på hur remmen ska gå i manualen, har du någon?
Johnny
jonol
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 02 mar 2017, 07:52:03
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2001
PostOrt: Frösön

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av jonol »

Hej
Drivs vattenpumpen av samma rem, den blev så het imorse när jag körde frugan till jobbet?
Johnny
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av cheetah1 »

ojkroken
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 20 aug 2017, 10:37:26
Årsmodell: 0
PostOrt: vadstena

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av ojkroken »

ja den driver även vattenpumpen. kör inte för länge så den kokar. då blir de dyyyrt då topplockspackningen kan gå
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av Glenn »

en bensinmotor brukar inte kunna köras länge innan den kokar utan vattenpump..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Batterilampa lyser och styrningen är tung

Inlägg av cheetah1 »

Jaha, du hade inte bytt? Jag trodde du menade att den blev varm fast du hade bytt. Jo, den driver även vattenpumpen och bilen ska ABSOLUT inte köras förrän remmen är bytt. Det är också att anse som fullkomligt livsfarligt att köra en bil med hydrauliskt servo om servopumpen inte går, eftersom du mer eller mindre måste pressa runt servooljan för hand runt i systemet, och därmed gör styrningen i många fall mycket tyngre än en gammal snäckväxelstyrning.
Skriv svar