Sida 1 av 1

celica ta22 1976

Postat: ons 08 jan 2020, 11:39:29
av dexyhe
Har en liten fundering på vad max hästar och max vrid i denna bil ?
Motorn är tyvärr skrot och tänkte uppgradera till nåt lite nyare och bättre

Men Enligt opus så måste jag då veta vad max på denna kaross är för att kunna registrera motorbytet.
Enklast för att slippa sfro

Re: celica ta22 1976

Postat: ons 08 jan 2020, 14:48:56
av cheetah1
Satt det inte 2T-C i dessa? Isåfall är det 75 hästkrafter, eventuellt uppemot 90-100 beroende på hur man argumenterar. Frågan är om du kan argumentera att en första generations Celica är samma oavsett om det är en TA22, RA23, eller vad det nu är. Den starkaste motorn som suttit i en 1gen är 18R-G på 145 hästar, men den såldes inte i Sverige, och den satt bara i RA-serien.

Re: celica ta22 1976

Postat: ons 08 jan 2020, 15:43:04
av Glenn
Finns det inga intyg från tillverkaren (och det tror jag inte det gör) så gäller ENBART den effekten den var registrerad med plus sedvanliga procent på effekt/vrid (+20% effekt +10% vrid) för ett rent motorbyte. .:Det seplar alltså ingen roll ifall det fanns starkare versioner av motorer i samma kaross, det är den som sitter i som man räknar ifrån. ..Finns det intyg däremot så gäller intyget, exempelvis saab och volvo var väldigtfrikostiga med dessa intyg förr om åren och har skrivit intyg på att "en saab 99 får konverteras med turbomotorn om man även byter xxx och yyy" och liknande, men som sagt tveksamt om toyota har gjort det, och dom gör det garanterat inte i dagsläget.

Reggar du om till ombyggt fordon kan du under vissa premisser få använda dej av regeln 15KW/100Kg tjänstevikt istället, men då brukar det krävas att du gör en del ändringar, byter till bättre bromsar osv, plus att SFRO ska bedöma att bilen klarar av effekten.

Efterssom bilen är tillverkad efter 1975 måste du dessutom ha en avgasgodkänd motor med katalysatorrening i originalskick, men det är väl inget problem kanske.

Re: celica ta22 1976

Postat: ons 08 jan 2020, 15:50:42
av Glenn
En gång i tiden postade sfro-gustaf en lista på vilka bilar SFRO har intyg på, troligen på zatzy, vet att jag sparade den men har inte lyckats hitta den.. om man kan googla fram den är det ju en smal sak att se om celican finns med i listan..

(I teorin kan det ju finnas gamla intyg som SFRO aldrig sett och därmed inte finns i listan men..)

Re: celica ta22 1976

Postat: mån 17 aug 2020, 18:45:20
av Ceasar
Kan du få att den hade en 3T-C i den vilket jag tror den kan ha kommit med också i Sverige? 78hk

Så kan du lagligt byta till en 4A-F (90)hk) med en reggbesiktning.

Har gått den vägen iallafall, fast nu har jag en 7AFE i :)

Re: celica ta22 1976

Postat: tis 01 sep 2020, 22:46:37
av Neblade
Hade det varit en GT med 2T-G så hade den haft 75 kW (= 102 hk), vridet har jag inte i huvudet. Tror det inte skiljer på bromsar och i övrigt, men det kan säkert någon annan bekräfta.
Sen är det nog svårt att argumentera för det, men kan vara bra att känna till.