Verso 2011 - laddning fungerar, batterilampan lyser

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Msvensson
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 sep 2019, 11:10:03
Årsmodell: 0
PostOrt: Lund

Verso 2011 - laddning fungerar, batterilampan lyser

Inlägg av Msvensson »

Hej,

Generatorn på min syrras Verso 1.8 2011 gick sönder för någon vecka sedan. Jag beställde en ny (visserligen från en skrot, men fabriksny) som jag monterade. Laddningen verkar fungera, om än något lägre än jag är van vid från andra bilar. Vid tomgång och ljus på ligger den på ca 13.9 V över batteripolerna. Även batteriet verkar friskt och ger 12,6 Volt med motorn av.

Det märkliga är att batterilampan fortfarande lyser. Jag var nästan säker på att problemet var säkringen märkt ALT-S, men fann till min förvåning att bilen inte har den monterad (förmodligen korrekt). Inga andra säkringar ser ut att vara dåliga, så jag misstänker att felet kan vara att generatorn, trots att den är ny, inte skickar ut korrekt utsignal på terminal "L" som ska släcka laddlampan.
Batterilampan lyser med endast tändning på, och precis i startögonblicket släcks den, men sen går den igång direkt. Ingen skillnad om jag varvar upp heller.

Jag är tacksam för andra tips på vad det kan vara. Haynes verkar inte ha handbok till den här modellen, annars hade jag köpt direkt. Vet någon var jag kan köpa eller ladda ner ett kopplingsschema?

Tack på förhand!
Msvensson
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 04 sep 2019, 11:10:03
Årsmodell: 0
PostOrt: Lund

Re: Verso 2011 - laddning fungerar, batterilampan lyser

Inlägg av Msvensson »

Problemet löst; det var sannolikt fel på den fabriksnya generatorn.
När jag hade felsökt allt annat rimligt bestämde jag mig för att beställa en ny generator, trots att jag bedömde risken att den redan nya generatorn faktiskt var trasig.

Med den nya generatorn är laddningen över batteriet på tomgång 14,2V och batterilampan är släckt. Allt frid och fröjd alltså.
Jag ska nu försöka reklamera den andra (nya) generatorn.
Skriv svar