Nyare stereo i Avensis 2011

Allt om billjud, skärmar, GPS, installationsfrågor och tips och råd för Toyota folket. Även rent generella billjudstips är välkomna, då även de kan gynna Toyota ägare.
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av helvetes »

Jag är lite sugen på att, om möjligt, sätta i en nyare stereoenhet i min Avensis från 2011. Nu sitter den basvarianten utan skärm, dock med bluetooth (både telefon och ljud) samt aux i facket under armstödet.

Går det enkelt att sätta i en annan/nyare original stereoenhet i denna och få det att funka utan större ingrepp?
Tänker mig en med skärm och att då förhoppningsvis kunna använda navigationen.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av cheetah1 »

Se om du hittar vad som behövs här för att få det att fungera. Sen är det bara att välja en stereo med de funktioner du vill ha.

https://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och ... index.html
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av helvetes »

Om jag skaffar en originalenhet, typ 59006, är den plug & play? Funkar rattknappar, aux-uttag etc?

T.ex denna
https://www.bildelsbasen.se/?index=defa ... d=39476204
Senast redigerad av helvetes den lör 07 sep 2019, 00:08:49, redigerad totalt 1 gånger.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av cheetah1 »

1. Jag har ingen aning om exakt hur det fungerar på just din bil.

men:

2. Erfarenhet: Många gånger kan det fungera utmärkt. Andra gånger är det helt andra kontaktdon till en annan stereo. Ibland sitter det en extern GPS-modul man måste få med (bättre mottagning nån annan stans i bilen, exempelvis), och liknande problem. Men för 1500 spänn hade det nästan kunnat vara värt att testa.

Jag såg inte att du skrev original i första inlägget, ber om ursäkt för det.
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av helvetes »

cheetah1 skrev: fre 06 sep 2019, 21:04:56 1. Jag har ingen aning om exakt hur det fungerar på just din bil.

men:

2. Erfarenhet: Många gånger kan det fungera utmärkt. Andra gånger är det helt andra kontaktdon till en annan stereo. Ibland sitter det en extern GPS-modul man måste få med (bättre mottagning nån annan stans i bilen, exempelvis), och liknande problem. Men för 1500 spänn hade det nästan kunnat vara värt att testa.

Jag såg inte att du skrev original i första inlägget, ber om ursäkt för det.
Ja och jag skulle nog kunna klara mig utan t.ex. GPS. Det handlar egentligen mest om att det ska ge en lite modernare känsla. Har inte mycket negativt att säga om bilen förutom att jag tycker stereoenheten ser enormt trist ut. Det viktiga är ju dock att man inte tappar nån funktionalitet samt att det inte är massa jobb med att löda om kablar e d.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av cheetah1 »

Jag hade nog hellre valt en eftermarknadsenhet isåfall, men det är väl mest sannolikt mer pyssel än en original, och framförallt dyrare.

Med det sagt, just vad det gäller navigation, Toyota är inte direkt kända för billiga kartuppdateringar.
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av riclin »

https://www.bytbil.com/jonkopings-lan/p ... 7-13532480

Finns finare som den i länken ovan, som original. Den var tillval, till premium paketet 2009-11. Premium paketet innebar 11 högtalare. Om det var kraftigare förstärkare vet jag dock inte. 2012-14 blev skärm std.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av Glenn »

Inte säkert att man bara kan byta upp sej rakt av bara för att bilen kunde levereras med "fetare" stereo heller.

På saabarna fungerar det inte så tex, man kan inte sätta i AS2 där det sitter AS1 utan att i princip bygga om hela bilen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
helvetes
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 31 jan 2019, 22:57:09
Årsmodell: 0
PostOrt: Leksand

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av helvetes »

Jag har förstått att man kan behöva byta plats på lite kablar för att få det att funka, vilket jag kan tycka är ett lagom arbete. Förutsatt att man lyckas få tag i nåt schema för det.

Har hittat några trådar på toyotaownersclub som kanske kan hjälpa. Om det inte är någon härinne som testat samma sak.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nyare stereo i Avensis 2011

Inlägg av Glenn »

På saabarna är ju det största problemet att på AS1 (enklaste skräpet) så sitter slutsteget inbyggt i enheten, på AS3 (värsta) så går det balanserade signaler ut till fleratalet slutsteg ute i bilen och många högtalare med konstig impedans. Inget av detta har fördraget kablage heller.

Men har du tur är det betydligt enklare på toyotorna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar